کد خبر: 1212109
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در شرایطی که جنگ در غزه تا حدودی فروکش کرده است، جبهه یمن به دلیل سیاست‌های اشتباه امریکا و متحدانش روز به روز داغ‌تر می‌شود که نگرانی‌ها را نسبت به گسترش دامنه درگیری‌ها افزایش داده است

جوان آنلاین: به‌رغم آمادگی انصارالله برای کاهش تنش‌ها در دریای سرخ، امریکا و انگلیس کماکان به ماجراجویی‌های خود ادامه می‌دهند و در تازه‌ترین اقدام دوشنبه شب حملات هوایی گسترده‌ای را به برخی مواضع در خاک یمن انجام دادند؛ حملاتی که گفته می‌شود شماری شهید برجای گذاشته است. صنعا با بیان اینکه مناطق هدف قرار گرفته مهم نبود، وعده داد که پاسخ قاطعی به این جنایت خواهد داد که می‌تواند سطح تنش‌ها را در منطقه بالا ببرد.

در شرایطی که جنگ در غزه تا حدودی فروکش کرده است، جبهه یمن به دلیل سیاست‌های اشتباه امریکا و متحدانش روز به روز داغ‌تر می‌شود که نگرانی‌ها را نسبت به گسترش دامنه درگیری‌ها افزایش داده است. جنگنده‌های امریکا و انگلیس دوشنبه شب به چند پایگاه نظامی متعلق به جنبش انصارالله از جمله پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا حمله کردند. برخی منابع غیررسمی نیز با انتشار تصاویری مدعی شدند که فرودگاه صنعا هدف حملات تجاوزکارانه امریکا قرار گرفته است. رسانه عراقی «صابرین‌نیوز» هم گزارش داد که پایگاه‌های نظامی «السواد»، «الدیلمی»، «الحفا» و «النهدین» هدف حملات تجاوزکارانه غربی‌ها قرار گرفتند. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با انتشار پیامی در «ایکس» نوشت: متجاوزان امریکایی - انگلیسی طی ساعات گذشته ۱۸ حمله هوایی انجام دادند. طبق گزارش شبکه المسیره، یحیی سریع در این باره تصریح کرد: ۱۲ حمله به مرکز پایتخت و استان صنعا انجام شد، سه حمله به استان «الحدیده»، دو حمله به استان «تعز» و یک حمله به استان «البیضا».
یک مقام نظامی یمن نیز به شبکه «الجزیره» گفت: «حملات امشب را می‌توان شدیدترین حملات به صنعا از زمان آغاز تجاوز غربی‌ها به کشورمان دانست.»
یک مقام امریکایی بامداد سه‌شنبه به شبکه «الجزیره» گفت که حملات به مواضع جنبش انصارالله، سکو‌های پرتاب موشک، هواپیما‌های بدون سرنشین و انبار‌های تسلیحاتی را هدف قرار داده است. وی با بیان اینکه تجاوز هوایی ترکیبی از حملات هوایی و موشکی به ارتش و نیرو‌های مسلح یمن بود، گفت که این حملات توسط نیرو‌های امریکایی و انگلیسی و با حمایت غیرعملیاتی سایر کشور‌ها انجام شد. این مقام امریکایی ضمن اشاره به گسترده و چندجانبه بودن حملات به یمن، گفت که این حملات بعد از اعلام عملیات موسوم به «پیکان پوسایدون» انجام شد. گفته می‌شود شش کشور در این حملات مشارکت داشتند. کاخ سفید نیز دیروز اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی، حملات به یمن و وضعیت امنیتی در دریای سرخ را بررسی کردند.
هرچند امریکایی‌ها نتایج حملات خود را مثبت ارزیابی کرده‌اند، اما یک منبع نظامی یمنی به شبکه المیادین گفت که «تمام حملات علیه مواضعی بوده که ده‌ها بار مورد حمله قرار گرفته بود و مواضع مهمی نبود و هیچ سلاح یا تجهیزات یا نیرویی در آنجا نبوده است.» برخی منابع غیررسمی مدعی شدند که در این حملات، ۳۰ یمنی کشته شدند ولی انصارالله تاکنون اظهارنظری در این باره نکرده است.

هشدار انصارالله
امریکا و انگلیس در دو هفته گذشته چهار بار به خاک یمن حمله کرده‌اند تا انصارالله را به عقب‌نشینی از عملیات خود در دریای سرخ وادار کنند، اما این تحرکات نظامی نتیجه عکس داده است. انصارالله که بار‌ها گفته اقدامات امریکا و متحدانش نمی‌تواند آن‌ها را از مسیر حمایت از مردم فلسطین بازدارد، نسبت به عواقب جنگ‌افروزی غربی‌ها در منطقه هشدار دادند. یحیی سریع در پیام خود خطاب به دولتمردان واشینگتن و لندن هشدار داد که این حملات بی‌پاسخ و بدون مجازات نخواهد ماند. به گزارش المیادین، محمدعلی الحوثی، از اعضای شورای عالی سیاسی انصارالله هم با تأکید بر اینکه هدف امریکایی‌-انگلیسی از تجاوز، یعنی توقف عملیات دریایی یمن، محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید درک کنند که ما در زمان واکنش قرار داریم و مردم ما تسلیم شدن را نمی‌شناسند.»

پیام هشدار تهران به واشینگتن
همزمان با تحرکات تنش‌زای غربی‌ها در منطقه، مقامات ایرانی بار دیگر به رهبران امریکا هشدار دادند دست از جنگ‌افروزی بردارند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت منطقه غرب آسیا رفته، گفت: «به امریکا پیام و هشدار جدی داده‌ایم که اقدام مشترک آن‌ها با انگلیس در دریای سرخ و علیه یمن، یک خطای استراتژیک بود. امیرعبداللهیان گفت: «ما به امریکا پیام و هشدار جدی دادیم؛ اقدامی که امریکا و انگلیس به‌طور مشترک انجام دادند و به مناطقی در یمن حمله کردند، تهدید صلح و امنیت در منطقه و تشدید دامنه جنگ است.»
وزیر خارجه تأکید کرد: «در همان ساعاتی که امریکا و انگلیس حملاتی علیه یمن انجام دادند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که حدود ۲۳۰کشتی تجاری و نفتی در دریای سرخ در حال حرکت بودند؛ به این معنا که پیام یمنی‌ها را به خوبی دریافت کرده‌اند که صرفاً کشتی‌هایی که به مقصد بنادر رژیم اشغالگر اسرائیل در حرکت هستند، توسط یمن متوقف می‌شوند.»

ضربه به صهیونیست‌ها از عراق تا لبنان
گروه‌های مقاومت عراق و حزب‌الله لبنان در ادامه حمایت‌های خود از مردم مظلوم غزه، حملات موشکی جدیدی را به سرزمین‌های اشغالی انجام دادند. حزب‌الله دیروز اعلام کرد که بار دیگر پایگاه استراتژیک «مرون» رژیم صهیونیستی را هدف حملات موشکی قرار داده است که منجر به تلفات زیادی در میان نیرو‌های دشمن شد. به گزارش پایگاه النشره، حزب‌الله تأکید کرد این حملات را در واکنش به ترور‌های اخیر در لبنان و سوریه و تجاوز‌های مکرر رژیم صهیونیستی به منازل لبنانی در مرز‌ها و حمله به غیرنظامیان انجام داده است. حزب‌الله همچنین تأیید کرد: مجاهدین مقاومت اسلامی تجمع نظامیان دشمن صهیونیستی در منطقه «تله کوبرا» را با سلاح موشکی هدف قرار دادند. از سوی دیگر، مقاومت اسلامی عراق هم با انتشار بیانیه‌ای گفت که شامگاه دوشنبه برای سومین بار محل استقرار اشغالگران امریکایی در میدان گازی «کونیکو» واقع در دیرالزور را هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق همچنین با انتشار بیانیه و فیلم لحظه پرتاب پهپاد برای حمله به صهیونیست‌ها در بندر اشغالی اشدود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار