کد خبر: 1203075
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
درحالی که مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ماه‌های گذشته جنگ لفظی علیه یکدیگر را تشدید کرده بودند و هر یک دیگری را به تنش‌آفرینی در قره‌باغ متهم می‌کردند، بالاخره با رایزنی‌های انجام شده، دو کشور همسایه توانستند به توافق اولیه برای ازسرگیری روابط دست پیدا کنند

جوان آنلاین: سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره، ارمنستان و جمهوری آذربایجان پنج‌شنبه در بیانیه‌ای از توافق خود برای عادی‌سازی روابط و تبادل اسرای جنگی میان دوکشور خبر داد؛ توافقی که با استقبال کشور‌های منطقه و اتحادیه اروپا مواجه شد.
درحالی که مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ماه‌های گذشته جنگ لفظی علیه یکدیگر را تشدید کرده بودند و هر یک دیگری را به تنش‌آفرینی در قره‌باغ متهم می‌کردند، بالاخره با رایزنی‌های انجام شده، دو کشور همسایه توانستند به توافق اولیه برای ازسرگیری روابط دست پیدا کنند. به گزارش یورونیوز، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه از سوی دو کشور صادر شد، با اشاره به اینکه دوکشور توافق کرده‌اند گام‌هایی برای عادی‌سازی روابط خود بردارند، آمده است: «ایروان و باکو برنامه‌های خود را برای دستیابی به یک معاهده صلح بر اساس احترام به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر اعلام کردند.» این بیانیه می‌افزاید: ارمنستان و جمهوری آذربایجان این دیدگاه را دارند که فرصتی تاریخی برای دستیابی به صلحی که مدت‌ها در انتظار آن بودیم در منطقه به وجود آمده است. براساس این بیانیه، جمهوری آذربایجان با آزادی ۳۲ نظامی ارمنی و ارمنستان نیز با آزادی دو نظامی جمهوری آذربایجان موافقت کرده‌اند. همچنین در این بیانیه با اشاره به اینکه ایروان و باکو به گفتگو‌های خود در خصوص انجام اقدامات اعتمادساز بیشتر ادامه خواهند داد، آمده است: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم از تلاش‌های دوکشور برای ایجاد اعتماد متقابل حمایت کند زیرا این امر تأثیر مثبتی بر کل منطقه قفقاز جنوبی خواهد گذاشت. این توافق با استقبال بین‌المللی مواجه شده است. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که از توافق بین ارمنستان و آذربایجان در مورد قصد آن‌ها برای عادی‌سازی روابط، دستیابی به توافق صلح و آزادی سربازان استقبال می‌کند. چارلز میشل، رئیس شورای اروپا نیز در خصوص صدور این بیانیه مشترک توسط ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گفت: از این پیشرفت خوشحال هستم و آن را یک گام کلیدی در جهت استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی می‌دانم. وزارت خارجه ترکیه هم تأکید کرد که آنکارا از ایده ادامه گفتگو‌ها برای اجرای اقدامات اعتمادساز میان طرفین حمایت می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار