کد خبر: 1190108
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اثر جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی بر بازار ارز ایران موقتی است، گفت: در بازار ارز دو نوع تقاضا داریم، یکی تقاضای مصرفی ارز و دیگری تقاضا به نیت سفته‌بازی است که در شرایط کنونی تقاضای سفته‌بازی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، جعفر قادری در مورد نوسانات امروز بازار ارز، با اشاره به اتفاقات سیاسی دیروز و امروز منطقه و حملات حماس به رژیم اشغال‌گر صهیونیستی، اظهار داشت: اثرات این وقایع بر بازار ارز موقتی است و این تنش‌ها نمی‌تواند اثر دائمی در بازار ارز ما داشته باشد.

وی اضافه کرد: برخی افراد با نگاه نگرانی از آینده، در این شرایط بخشی از دارایی‌های خود را تبدیل به ارز می‌کنند تا به قول خودشان ارزش آن حفظ شود، اما این افزایش تقاضا باعث بالا رفتن نرخ می‌شود، البته این شرایط موقتی و گذرا است و بعد از مدت اندکی اثر آن از بین می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد عرضه ارز در بازار گفت: در بازار ارز دو نوع تقاضا وجود دارد یکی تقاضای مصرفی ارز و دیگری تقاضا به نیت سفته‌بازی است که در شرایط کنونی تقاضای سفته‌بازی افزایش پیدا می‌کند و عده‌ای برای حفظ قدرت خرید خود بخشی از دارایی خود را تبدیل به ارز می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مورد ذخایر ارزی کشور گفت: در ماه‌های گذشته نه تنها روند صادرات رونق داشته بلکه ارز‌های مختلفی هم از کشور‌های مختلف که بلوکه شده بود به تدریج آزاد شده و در دسترس ایران قرار گرفته است، بنابراین ذخایر ارزی کشور بهتر شده است و نگرانی بابت عرضه ارز وجود ندارد، اما با اتفاقات سیاسی گاهی به طور موقت تقاضای سفته‌بازی افزایش می‌یابد و عده‌ای می‌خواهند دارایی‌های خود را برای نگرانی از قدرت خرید آن تبدیل به ارز کنند.

* مشکلی برای تأمین ارز نداریم

قادری اضافه کرد: در ۶ ماه گذشته ۲۵ میلیارد دلار برای واردات کالا‌ها و تجهیزات، از خارج کشور تأمین ارز شده و مشکلی از بابت تأمین ارز نداریم و در طول سال هم معمولا تقاضای ارز به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که به راحتی آن را پوشش می‌دهیم.

* دلالان ارز دنبال نوسان‌گیری از رفتار‌های هیجانی مردم هستند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: گاهی تقاضای سفته‌بازی برای ارز به خاطر شرایط سیاسی افزایش می‌یابد، اما واقعا اثر جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اقتصاد ما زیاد نیست و مردم دقت کنند اسیر جو بازار نشوند، چون عده‌ای دلال درصدد نوسان‌گیری و سودجویی از هر شرایطی هستند.

قادری ادامه داد: گاهی مردم در شرایط نوسان‌گیری قصد دارند، سود‌هایی به جیب بزنند و با سرمایه مردم بازی کنند.

وی تأکید کرد: اتفاق خاصی از محل وقایع سیاسی فلسطین بر اقتصاد کشور ما روی نمی‌دهد و از نظر داشتن ذخایر و منابع ارزی هیچ جای نگرانی وجود ندارد و ارز کافی برای تقاضا‌های مصرفی و حتی تقاضای قدرت خرید وجود دارد و مردم نباید اسیر بازی نوسان‌گیران و دلالان شوند؛ بنابراین گزارش از روز گذشته و پس از وقوع درگیری بین نیرو‌های حماس و رژیم اشغال‌گر صهیونیست، قیمت دلار غیررسمی در بازار آزاد که ماه‌ها ثابت بود، در نمودار افزایش قیمت قرار گرفت.

امروز قیمت دلار آزاد در کانال‌های غیررسمی تلگرامی در کانال ۵۱ هزار تومان اعلام شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار