کد خبر: 1188745
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
کارشناس حوزه رسانه گفت: پرتاب سری ماهواره‌های نور از ۱ تا ۳، پیشرفت گام به گام ما را در زمینه فضایی نشان می‌دهد. امروز سپاه پاسداران خالق اولین افتخار نظامی برای جهان اسلام در حوزه فضا است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  مهدی جهان‌تیغی کارشناس حوزه رسانه، هشتم مهر ماه در برنامه صبح بخیر از پرتاب ماهواره نور ۳ و پیامدهای آن سخن گفت. 

جهان‌تیغی درباره دلیل ساخت و پرتاب ماهواره نور سه توسط سپاه پاسدار اسلامی گفت: امروزه پنجمین حوزه سنجش قدرت‌ها بعد از هوا، دریا، زمین و فضای سایبری، حوزه فضاست. ما اکنون ۳۲۰ ماهواره نظامی در فضا داریم که نصف آن‌ها را ماهواره‌های آمریکایی تشکیل می‌دهد. فضای جنگ‌ها اکنون به نوعی شده که بسیاری از تجهیزات به وسیله ماهواره اداره می‌شوند. نقطه عطف جدی این موضوع به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد که برای اولین بار برای فرماندهی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی نیروی فضایی نیز تعریف شد. 

وی در رابطه با اهمیت و خودکفایی سپاه افزود: بحث سپاه از دو منظر حائز اهمیت است. اول آنکه سپاه همواره به سمت قدرت نظامی کشور حرکت کرده است. امروز ما اولین ارتش اسلامی هستیم که ماهواره نظامی داریم. می‌توان گفت که عزت اسلام در قالب این ماهواره‌ها در آسمان قابل مشاهده است. در وهله اول باید در نظر داشت که تجربه جنگ زیرساخت بسیاری از پیشرفت‌ها در کشور ما بوده است. در کنار آن تفکر انقلابی نیز در این موضوع تاثیر عمیقی داشته است. همچنین ماموریتی که سپاه برای خود در نظر دارد نیز تاثیرگذار است. سپاه همواره در حوزه‌های مختلف به مردم خدمت‌رسانی و در راستای اعتلای نام کشور تلاش کرده است. ما جز ده کشور دنیا هستیم که ماهواره و پرتابگر آن را در اختیار داریم. امروز ما وارد باشگاه کشورهایی با ماهواره‌های نظامی شدیم. 

وی درباره رویارویی رژیم صهیونیستی با این مسئله گفت: در حوزه بازتاب رسانه‌ای، دنیای غرب از مرحله انکار به مرحله اذهان و اعتراف رسیده‌اند. معمولا چنین رسانه‌هایی همواره بر بعد تهدید‌آمیز موضوع متمرکز هستند. اما در خلال آن به حقیقت نیز می‌پردازند. شاید مهم‌ترین گزاره‌ای که درمورد این ماهواره بیان شد نیز توسط همین رسانه‌های صهیونیستی بود که به افکنده شدن سایه ایران بر منطقه اشاره کردند. یکی از ماموریت‌های ویژه این ماهواره ‌رصد ناوهای آمریکا خواهد بود.

جهان‌تیغی از پیشرفت در زمینه فضایی گفت: ساخت و پرتاب سری ماهواره‌های نور از ۱ تا ۳، پیشرفت گام به گام ما را در زمینه فضایی نشان می‌دهد. در اینجا دو نکته حائز اهمیت است. اول آنکه سرعت دستیابی به این پیشرفت‌ها از حد پیشبینی ما بالاتر بوده است. امروز سپاه  پاسداران خالق اولین افتخار نظامی برای جهان اسلام در حوزه فضا است.

وی افزود: این یعنی تعدد ماهواره در فاصله زمانی کمتری نیز خواهیم داشت. همانطور که تا پایان سال جاری ساخت دو ماهواره دیگر را در برنامه کار خود داریم. مورد دوم این است که امروز ما در ساخت ماهواره، کاملا متکی به خود هستیم. این یعنی علم ما بومی شده و یکی از خدمات سپاه در چند سال اخیر این است که سبب رونق دانش‌بنیان‌های فضایی کشور شده است. چرخه فضایی به شدت مورد تحریم است و با این وجود ما کاملا خودکفا هستیم. 

جهان‌تیغی درباره آینده فضایی ایران گفت: در اولین قدم، ماهواره‌ های با وزن بیشتری در آینده خواهیم داشت. در وهله بعدی، تعدد ماهواره‌ها را در یک مدار مشخص شاهد خواهیم بود که در فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار خواهند گرفت. در واقع جمهوری اسلامی به زودی صاحب منظومه فضایی خودش خواهد شد. همچنین رویای رسیدن به سرعت ۳۶ هزار کیلومتر را نیز در افق نزدیک خود شاهد هستیم.  

وی افزود: اشراف راهبردی ما با ماهواره‌های سپاه بیش از گذشته شده است. امروز ما چشمان جهانی، تمام تحرکات آمریکا را تحت نظر داریم. ما از نقشه‌ای که آمریکا در حوزه نظامی بر دنیا ترسیم می‌کند از همان بدو شروع مطلع هستیم. همین باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند سناریوهای متعدد خود را پیاده‌سازی کنند. در واقع‌ در سال‌های آینده اخبار رعب‌انگیزتری را برای دشمان جمهوری اسلامی ایران، در کنار اخبار خوشایند برای تمام ملت‌های آزاده درباره ماهواره های نظامی شاهد خواهیم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار