کد خبر: 1188487
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰
«برجام» و تأثیرات همه‌جانبه آن بر سیاست ایران در آیینه یک اثر نوانتشار
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، ابعاد تأثیرات معاهده برجام بر سیاست ایران را در ابعاد داخلی و خارجی مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است. این پژوهش در زمره مجموعه کتاب‌هایی است که ذیل عنوان «دانستنی‌های انقلاب برای جوانان» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشر می‌یابد.
محمدرضا کائینی

اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، ابعاد تأثیرات معاهده برجام بر سیاست ایران را در ابعاد داخلی و خارجی مورد بازخوانی و تحلیل قرار داده است. این پژوهش در زمره مجموعه کتاب‌هایی است که ذیل عنوان «دانستنی‌های انقلاب برای جوانان» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشر می‌یابد. تحقیق مزبور با اتکا به اسناد آشکار در این زمینه از سوی دکتر زهرا صادقی نقدعلی و در ۲۱۲ صفحه انجام شده است. تارنمای ناشر در یک معرفی نامه در باب مختصات این بررسی چنین آورده است:
«جدیدترین اثر از منشورات این مؤسسه در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان، با عنوان برجام روانه بازار نشر شد. این اثر به منظور معرفی و تقریر ساده و در عین حال مستند از پیشینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ارزش و اهمیت آن، نگاه غرب و سازمان‌های جهانی نسبت به فعالیت‌ها و در نهایت فضای انعقاد برجام با هدف آشنایی بهتر و بیشتر جوانان و نوجوانان با این مقوله نگاشته شده است. در پیش‌گفتار کتاب آمده است: در اثر حاضر تلاش شده با بررسی اهمیت فناوری هسته‌ای برای ایران به مذاکرات هسته‌ای، توافق هسته‌ای و در نهایت به جنبه‌های مثبت و منفی توافق هسته‌ای اشاره شود... کتاب برجام مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول را کلیات پژوهش تشکیل می‌دهد. در این فصل به منظور آشنایی و تعمیق شناخت مخاطب، مفاهیم کلیدی پژوهش تعریف می‌شود. پیشینه فعالیت هسته‌ای ایران و مناقشه با غرب عنوان فصل دوم است. در این فصل، اطلاعات سودمندی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه شده است. همکاری هسته‌ای امریکا با رژیم پهلوی در این دوره مسئله مهمی است که در فصل دوم کتاب درباره آن صحبت می‌شود. فصل سوم به بررسی موضوع توافق هسته‌ای و انعقاد برجام اختصاص دارد. در این فصل مذاکرات نیویورک، ژنو ۴، ۵ و ۶، وین یک و ۲ و ۳ و مذاکرات لوزان واکاوی می‌شود. فصل چهارم به بازه زمانی پسابرجام اختصاص دارد. همین فصل به بدعهدی امریکا و خروج از برجام می‌پردازد. واکاوی لوایح پالرمو و سند فرهنگی ۲۰۳۰ از دیگر بخش‌های فصل چهارم کتاب است. فصل پنجم و آخر نیز به جمع‌بندی بحث اختصاص دارد. در صفحات پایانی کتاب این چنین می‌خوانیم: هدف امریکا از فشار و تهدید و تحریم ایران، همواره تغییر رفتار ایران است. پس می‌توان گفت بعد از توافق هسته‌ای، موضع‌گیری امریکا در برابر قدرت ایران در منطقه و جهان هیچ تغییری نخواهد کرد، ولی آنچه اهمیت دارد، پایبندی امریکا و یارانش به تعهدات توافق است وگرنه حل مسئله‌ای همچون مناقشه هسته‌ای، به معنای نزدیک‌شدن انگاره‌های هویتی دو کشور نیست. در واقع مناقشه هسته‌ای، سهم اندکی در رفع تعارضات ایران و امریکا داشته است. چیزی که حتی خود طرف‌های مذاکره هم به آن اذعان داشته‌اند و معتقد بودند که مذاکرات هسته‌ای صرفاً در جهت حل مسئله هسته‌ای ایران است و نه چیز دیگر... کتاب برجام به قلم دکتر زهرا صادقی نقدعلی، در قطع پالتویی و ۲۱۲ صفحه با قیمت ۱۴ هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار