کد خبر: 1185929
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا در موضع تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، نشان از نیاز آمریکا به حفظ ارتباط با ایران در این مقطع زمانی دارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا در خصوص چرایی توافق آمریکا با ایران در این برهه زمانی در خصوص آزادسازی اموال و دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی همزمان با تبادل زندانیان میان دو طرف اظهارداشت: طرف آمریکایی در شرایطی است که به وجود حداقلِ سطح ارتباط با ایران نیاز دارد و همزمان با این موضوع سیاست تحریمی علیه ایران را هم همچنان در دستور کار خود دارد.

وی گفت: با بسته شدن موضوع برجام از منظر آمریکا و کشور‌های اروپایی، آمریکا تلاش می‌کند تا ضمن باز نگه داشتن کانال ارتباطی با ایران حداقل سطح ارتباط با تهران حفظ شود و طبیعی است که دو طرف در موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و تبادل زندانیان میان یکدیگر به دنبال «بازی بُرد بُرد» بودند.

ظهره‌وند ادامه داد: در مجموع این اتفاق و توافق صورت گرفته میان دو طرف نشان از «نیاز آمریکا به حفظ ارتباط با ایران» در این مقطع زمانی دارد.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا با اشاره به این مطلب که در دولت گذشته آمریکایی‌ها مبلغ ۲ میلیارد دلار را جهت آزادسازی اموال و دارایی‌های ایران مد نظر داشتند و آن هم در صورتی که غنی سازی ۲۰ درصد ایران متوقف شود، حال آنکه امروز غنی سازی ایران بنا به گفته غربی‌ها ۶۰ درصد است، اظهارداشت: اگر آمریکا میتوانست همان دو میلیاردی را هم که گفته بود از اموال ایران آزاد نمی‌کرد، اما واقعیت این است که موقعیت ایران در عرصه بین المللی حتی نسبت به شش ماه پیش هم تفاوت زیادی پیدا کرده است.

وی بیان داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران نه تنها «عضو سازمان همکاری شانگهای» هست بلکه به «عضویت رسمی بریکس» هم درآمده است و بنابراین آمریکایی‌ها می‌دانند که موقعیت امروز ایران با چند ماه پیش بسیار متفاوت است.

ظهره‌وند اظهارداشت: ما در شرایطی قرار داریم که موقعیت بین‌المللی بازیگری همچون چین هم نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است، به همین دلیل است که آمریکایی‌ها متوجه هستند که در دوران گذار بین‌المللی به سر می‌بریم و دیگر زمان یکجانبه‌گرایی به سر آمده و «چند جانبه‌گرایی در حال رشد و تقویت» است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در صنعت هسته‌ای و در بُعد فنی آن، در حال انجام غنی‌سازی ۶۰ درصد است و این را در حالی انجام می‌دهد که سه کشور اروپایی در نشست شورای حکام علیه آن بیانیه صادر می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه ایران توانسته خودش را بر سیاست آمریکا تحمیل کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت بایدن در آمریکا کارنامه قابل توجهی در این مدت به دست نیاورده، کاهش تنش با ایران برای آن‌ها به عنوان یک کارت برنده در رقابت‌های انتخاباتی خودشان به حساب می‌آید و این توافق را میتوان از این زاویه هم مورد تحلیل قرار داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار