کد خبر: 1185497
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
استاد زمین‌شناسی در یک دانشگاه آمریکایی درباره شکسته شدن سد النهضه اتیوپی مشابه سدهای شهر درنه لیبی و «پیامدهای ترسناک» آن برای سودان و مصر هشدار داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «هشام العسکری» استاد زمین‌شناسی دانشگاه چپمن واقع در کالیفرنیا آمریکا، درباره احتمال شکسته شدن سد «النهضه» اتیوپی مشابه سدهای شهر «درنه» لیبی که به یک فاجعه مرگبار در این کشور منجر شد و پیامدهای «ترسناک» آن برای کشورهای سودان و مصر، هشدار داد.

به نوشته وبگاه «مصری الیوم»، وی در مصاحبه تلفنی با شبکه «MBC مصر»، تصریح کرد: «اتیوپی در قاره آفریقا از لحاظ زلزله‌خیزی و فعالیت‌های آتشفشانی در رتبه نخست قرار دارد و سد النهضه، در نزدیکی یک منطقه لرزه‌خیز قرار دارد».

اتیوپی در سال ۲۰۱۱ کار احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل آبی را با هدف تولید برق آغاز کرد، امری که با اعتراض مصر و سودان همراه شد و در نهایت در سال ۲۰۱۵، سه طرف توافقنامه‌ای امضا کردند که بر ضرورت حل اختلافات فیمابین بر اساس مذاکرات تاکید کردند هرچند که تاکنون همه مذاکرات در این خصوص به شکست منتهی شده است و «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، (یکشنبه، ۱۰ سپتامبر)، از پایان مرحله چهارم آب‌گیری این سد در سایه مخالفت‌های مصر و سودان خبر داد.

العسکری با اشاره به این‌که قرار گرفتن این سد در نزدیکی یک منطقه لرزه خیز، علاوه بر بار آبی زیاد پشت آن، پوسته زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به ایجاد ترک‌ می‌شود. وی در ادامه به یک مطالعه صورت گرفته استناد کرد که نشان می دهد، جابجایی نامتعادلی در کناره‌های سد وجود دارد به این معنا که حجم عظیم آبی که روی پوسته زمین است می‌تواند منجر به لرزش شود و زیرا فشار آب بر روی زمین احتمال وقوع زلزله را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه هشدار داد که ممکن است اتفاقی مشابه درنه لیبی با ذخیره ۷۴ میلیارد متری آب در پشت سد النهضه روی دهد که مشکل بسیار بزرگی را به همراه خواهد داشت. موضوع مربوط به دریاچه‌ای است که ممکن است تا خارطوم با عمقی تا ۴۰ متر امتداد یابد. شکستن این سد، زندگی بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در وادی نیل را تهدید می‌کند. 

سالهاست که میان مصر و اتیوپی بر سر ساخت سد النهضه اختلاف وجود دارد و تاکنون بارها، سودان و قاهره از اتیوپی خواسته‌اند که آب‌گیری این سد را متوقف کند تا یک توافق سه‌جانبه و الزام‌آور در خصوص نحوه بهره‌برداری از این سد که بزرگترین سد در آفریقا به شمار می‌رود، حاصل شود. بویژه که مصر که برای تامین ۹۷ درصد نیاز آبی خود، به نیل متکی است، سد النهضه را تهدیدی «وجودی» برای خود می‌داند. ضمن این‌که کارشناسان نیز می‌گویند که در صورت آب‌گیری کامل این سد، ورودی آب به مصر به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و این امر خسارات جبران‌ناپذیری را به این کشور وارد خواهد کرد.

اما نخست وزیر اتیوپی می‌گوید که کشورش قصد ندارد آب‌های رود نیل را در انحصار خود درآورد و مراقب خواهد بود که آسیبی به سهم مصر و سودان وارد نشود.

این در حالی است که با گذشت هفت روز از بارش‌های سیل‌آسا در لیبی که به جاری شدن سیل و شکسته شدن دو سد بزرگ در درنه منجر شد، هنوز عملیات‌های جست‌وجو و تلاش‌های امدادی توسط گروه‌های لیبیایی و خارجی ادامه دارد.هلال احمر لیبی اعلام کرده است که این فاجعه مرگبار، تاکنون جان 11 هزار و 300 نفر را گرفته است و بیش از ده هزار نفر، هنوز مفقود هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار