ایجاد هسته متمرکز جهانی برای احیا، تبیین و تبلیغ دین اسلام به دور از هرگونه مرزبندی نیاز ضروری این جهان هستی است. به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، «دین شناسی» از گذشته تا به امروز درگیر حواشی و دو قطبی گریها و دستاویز قدرتهای سلطه طلب بوده است. شناخت دین زمانی تکمیل میشود که در دریای شبهات، چند نظریها و دوقطبیها، بوسیله امام راه درست را از نادرست تشخیص دهید، پس ابزار مهم «دین شناسی»، «امام شناسی» است که بشر را در مسیر خودشناسی و خداشناسی هدایت میکند.
اعتقادات دینی زمانی مؤثر و ارزشمند است که تبدیل به علم و حلم شود، دین اسلام در کنار وصف اکمل ترین دین، از لحاظ علمی، اسوه دانش و زایش فکری است اما عدم شناخت درست مبانی فکری و علمی دین اسلام، سبب شده تا جایگاه واقعی دین تحت شعاع قرار گیرد.
گفتمان دین اسلام بر پایه مبانی علمی و معرفتی استوار است اما برخی سطحی نگری ها به دین سبب شده تا اسلام فقط در موضوعات عقیدتی و اعتقادی خلاصه شود در حالی که کتاب مرجع این دین یعنی «قرآن» خود شاهکار علمی است و به روایت و عبارت علم بدون قرآن هیچ است.
لزوم واکاوی چگونگی خلقت دنیا
«مینا مهدوی» استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل دینی در همایش عزاداری ۲۸ صفر و شهادت امام رضا (ع) با محوریت سازمان بسیج رسانه گیلان، اظهار کرد: رسانه نقش رسایی در روشنگری و آگاهی بخشی جامعه ایفا میکند.
وی با تاکید بر لزوم دین شناسی و اهمیت این مقوله در ابعاد مختلف جامعه افزود: شناخت دین، امام شناسی، خداشناسی و خودشناسی مقولههای مهم یک جامعه متعالی است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه وجودی انسان و خلقت بشر بیان کرد: عرش آسمان و زمین از روح پیامبر اکرم (ص) متجلی پیدا کرده است.
مهدوی با تاکید بر لزوم واکاوی چگونگی خلقت دنیا و شناخت و اکتشاف حقایق اضافه کرد: بسیاری از مردم دنیا از فلسفه خلقت ناآشنا هستند و همین موضوع سبب بروز آفت ها و ناملایمات شده است.
وی با اشاره به ضعف رسانهای در معرفی شخصیت و چهره واقعی پیامبر (ص) و اطهار (ع) افزود: رسانه جبهه باطل با محتوایی پوچ و بی اساس همیشه یک گام جلوتر از رسانه جبهه حق حرکت کند.
مهدوی با اشاره به گستردگی و پیچیدگی علم در دین اسلام افزود: علم و دانش در تمام زوایای دین اسلام متبلور میشود و باید در این بخش دنبال اکتشاف در این دریای علم، اندیشه و دانش باشیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانش و علم دین اسلام محدودسازی شده است، گفت: داده و اطلاعاتی که از علم و اندیشه دینی داریم بسیار محدود و سطحی است و همین موضوع سرعت پیشرفت را در جامعه دینی کُند کرده است.
مهدوی با بیان اینکه برخی مباحث دینی با اندیشههای خرافی آمیخته شده است، اضافه کرد: جامعه به جای علم اندوزی و فراگیری علوم دینی به سمت خرافه پرستی گرایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه مسلمان بودن مدال افتخار است، افزود: قرآن به همه افراد و پیامبران، مسلم خطاب کرده است.

قرآنی شناسی با عمل به آن محقق میشود
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه قرآنی شناسی با عمل به آن محقق میشود، گفت: محبوبیت به قرآن فقط در عمل به دستورات الهی و احکام شرعی نه در رفتار و توجه ظاهری تجلی پیدا میکند.
مهدوی، شناخت دین را از اهم اولویتها برشمرد و بیان کرد: راه دسترسی به جامعه سعادتمند از مسیر دین شناسی میگذرد.
وی با بیان اینکه عرب و عجم کالبد خاکی اهل بیت (ع) است، افزود: دعواهای حاشیهای عرب و عجم برای گمراه کردن افراد از واقعیتهای جامعه ایجاد شده است.
جغرافیای دین اسلام گستره وسیعی دارد
این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از تقسیم بندی حاشیهای مسائل دینی و مرزبندیهای اشتباه اضافه کرد: مرزبندی مباحث دینی بین عرب و عجم موجب گمراهی جامعه از هدف اصلی شده است.
مهدوی با بیان اینکه جغرافیای دین اسلام گستره وسیعی دارد، گفت: مرزبندیها مصداق بارز کوچک کردن جغرافیای دین است در حالی که دین اسلام بر پهنه جهان هستی خیمه افکنده است.
وی با اشاره به ترویج مصرف گرایی و مدگرایی در جامعه امروز افزود: گسترش مصرف گرایی در جامعه قدرت تعقل، تدبر و اندیشه را از بشر گرفته است و افراد فقط به فکر خوردن و نوع پوشش هستند.
لزوم اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام
این پژوهشگر مسائل دین با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) شهید شدند، گفت: بکارگیری رحلت برای پیامبر اکرم (ص) اشتباه ادراکی است که عدم بلوغ فکری بشریت را نشان میدهد.
مهدوی با بیان اینکه پدر و مادر ائمه اطهار (ع) در نقاط مختلف جهان هستند، اضافه کرد: اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام باید شکل بگیرد.
وی با تاکید بر لزوم دشمن سازی در عصر حاضر افزود: عدم دشمن شناسی در دوران مختلف تاریخ، کار دست بشر داده است و این مسئله در عصر امروز هم تأثیرات منفی خود را گذاشته است.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام شناسی مسیر خودشناسی و خداشناسی را هموار میکند، گفت: گمراهی و ضلالت آشکار در جامعه ناشی از عدم امام شناسی است.
مهدوی با بیان اینکه روح کاشف علت و معلول در جامعه زنده و پویا نیست، گفت: تا زمانی که روح اکتشاف در جامعه پدید نشود تحول امکان پذیر نیست.