کد خبر: 1184115
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
دادستان کل کشور با اشاره به پیگیری حادثه معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ معدنچی از سوی دولت و دستگاه قضا گفت: مسوولان پیشگیری و جلوگیری از تکرار این حادثه تلخ را پیگیری می‌کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی آزاد روز شنبه در حاشیه آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان ابراز کرد: سه وزیر دولت برای بررسی میدانی حادثه معدن زغال سنگ طزره دامغان در محل حادثه حاضر شدند و دولت و دستگاه قضا در کنار هم پیگیر مساله هستند.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ کارگر محبوس در آن، مسبوق به سابقه است و عزم جدی برای برخورد قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار چهارباره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی محسوب می‌شود.

حضور سه وزیر دولت مردمی در محل انفجار شامگاه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ در معدن زغال سنگ طزره دامغان به همراه استاندار سمنان که به محض وقوع حادثه فرماندهی و مدیریت بحران را عهده‌دار شد علاوه بر عزم جدی دولت سیزدهم در راستای پیشگیری و جلوگیری از تکرار این حادثه مسبوق به سابقه در سال‌های قبل، پایبندی دولت آیت‌الله رییسی به عهدش را بار دیگر ثابت کرد.

وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و صنعت، معدن و تجارت در کمتر از ۲۲ ساعت از وقوع حادثه در معدن زغال سنگ دامغان در محل حادثه حاضر شدند و به بررسی میدانی این حادثه پرداختند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان امروز (شنبه) در آیین تکریم و معارفه دادستان کل استان سمنان گفت: دستگاه قضا استان به پیگیری مطالبه‌های مردمی مانند آب و حادثه ناگوار معدن طزره دامغان توجه ویژه داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی افزود: سه وزیر و استاندار سمنان در حادثه معدن طزره دامغان حضور یافتند و پیشگیری از تکرار و پیگیری مصوبات وزیران در این زمینه مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین تکریم و معارفه دادستان کل استان سمنان، محمد شریف ابراهیمی تکریم و محمدتقی گلی که پیش از این دادستان عمومی و انقلاب دامغان بود، به عنوان دادستان کل استان سمنان معرفی شد.

ساعت ۱۹:۳۰ یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ به دلیل حادثه در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ متعلق به شرکت البرز شرقی ۶ معدنچی فعال در عمق ۴۰۰ متری تونل ۷۰۰ متری معدن به نام‌های بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت در تونل محل حادثه انفجار معدن طزره دامغان محبوس شدند که تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان آنان از تونل خارج شد.

پیش از این، ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت نیز ۱۴۰۰ در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

همچنین ۳۰ آبان ۱۳۹۷ در پی ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان یک کارگر ۵۴ ساله جان باخت و سه نفر مصدوم شدند.

شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحد‌های زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان‌ده را تجربه کرد.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ برای تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.

ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون ۱۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.

حسینی مدیر وقت ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت زغال سنگ البرز شرقی در اردیبهشت ۱۴۰۱ گفته بود: مطالعات اولیه در زمینه مکانیزاسیون تونل و معادن شرکت در حال انجام است تا در صورت امکان، استخراج زغال سنگ از حالت دستی و سنتی خارج و امکان استخراج مکانیزه یا نیمه مکانیزه فراهم شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از استخراج و برداشت زغال سنگ با مدیریت پیمانکاران انجام می‌شود، شرکت در زمینه تجهیزات و استفاده از استحکامات، سختگیری بیشتری دارد.

به گفته مدیر وقت ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در صورتی که پیمانکار از استحکامات، چوب و ابزار با کیفیت استفاده نکند، بدون شک به این موضوع ورود کرده و جلوی فعالیت پیمانکار گرفته می‌شود.

از آبان ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۴۰۲، ۹ نفر از کارگران پویا در حوادث تلخ انفجار معدن جانباختند و اکنون انتظار می‌رود دستگاه قضا با تسریع در اقدام‌های قضایی از بروز چهارباره این چنین حوادث مرگبار جلوگیری کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار