کد خبر: 1183861
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
پهپاد «غزه» در مقایسه با دو پهپاد «کمان ۲۲» و «مهاجر ۱۰» به لحاظ کاربردی از ویژگی‌های برتری برخوردار است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس، صنعت دفاعی کشورمان تاکنون موفق شده با کسب تجربیات لازم در ساخت پهپاد‌هایی با ابعاد کوچک، سه مدل پهپاد دور پرواز را طراحی و تولید کند؛ پهپاد‌هایی که به نام «کمان ۲۲»، «غزه» و «مهاجر ۱۰» شناخته می‌شوند. از این روی و به بهانه ساخت آخرین پهاد که همان «مهاجر ۱۰» باشد، در مقایسه‌ای به بررسی این سه پهپاد می‌پردازیم.

اولین موضوعی که در این سه مدل پهپاد می‌توان عنوان کرد، ارتفاع پروازی آن‌ها است؛ بدین صورت که پهپاد «کمان ۲۲» تا ارتفاع ۸ هزار متری پرواز می‌کند، اما این عدد در پهپاد «غزه» ۱۰ هزار و ۶۶۸ متر (۳۵ هزار پا) و در پهپاد «مهاجر ۱۰» ۷ هزار متر است.

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق دو هزار کیلومتری

نکته بعدی در مورد میزان حمل مهمات توسط این پهپاد‌ها است؛ پهپاد «کمان ۲۲» می‌تواند ۳۰۰ کیلوگرم، پهپاد «غزه» ۵۰۰ کیلوگرم و پهپاد «مهاجر ۱۰» نیز ۳۰۰ کیلوگرم حمل کند؛ بدین صورت که «کمان ۲۲» چهار تیر از سری بمب‌های هوشمند یا موشک، «غزه» ۱۳ تیر بمب (۵ تیر بمب در محفظه داخلی پهپاد به صورت چرخان و هشت تیر بمب یا موشک هم در زیر بال ها) و «مهاجر ۱۰» نیز ۸ بمب یا موشک استفاده می‌کند.

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق دو هزار کیلومتری

حال چنانچه به لحاظ مداومت و شعاع پروازی هم این پهپاد‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که «کمان ۲۲» و «مهاجر ۱۰» از امکان مداومت پروازی ۲۴ ساعته برخوردار هستند و «غزه» نیز توان پروازی ۳۵ ساعته دارد، اما باید این را هم در نظر داشت که شعاع عملیاتی «کمان ۲۲» ۳۰۰۰ کیلومتر و «غزه» و «مهاجر ۱۰» هرکدام ۲۰۰۰ کیلومتر است.

اما موتور این پهاد‌ها هم با یکدیگر تفاوت دارد، زیرا «کمان ۲۲» و «غزه» از موتور «توربوپراپ» و «مهاجر ۱۰» از موتور پیستونی استفاده می‌کند؛ علاوه براین «کمان ۲۲» و «مهاجر ۱۰» دارای طول ۶/۵ متر و «غزه» ۱۱ متر است.

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق دو هزار کیلومتری

بنابراین با توجه به اطلاعات مورد اشاره می‌توان گفت برترین پهپاد دورپرواز کشورمان که تاکنون ساخته شده، پهپاد «غزه» است، زیرا در مقایسه با دو پهپاد «کمان ۲۲» و «مهاجر ۱۰» مشخص شد این پهپاد به لحاظ کاربردی از ویژگی‌های برتری نسبت به دو پهپاد دیگر برخوردار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر