کد خبر: 1182177
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
پس از اعمال ممنوعیت چین بر واردات محصولات شیلات ژاپن در واکنش به طرح تخلیه پساب هسته‌ای تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما، روسیه به دنبال آن است که جای ژاپن را در بازار شیلات چین تصاحب کند.

به گزارش جوان آنلاین، خبرگزاری رویترز گزارش داد، سازمان امنیت غذای دولت روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بازار چین در مجموع پتانسیل خوبی برای محصولات شیلات روسیه دارد. ما امیدوار هستیم تعداد کشتی‌ها و شرکت‌های روسی که برای حضور در این بازار تایید می‌شوند و حجم و طیف محصولاتمان در آن افزایش یابند. "

ژاپن از روز پنجشنبه طرح خود برای رهاسازی پساب تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را که با موجی از مخالفت‌ها در چند کشور از جمله کره جنوبی مواجه شده به اجرا گذاشت.

چین که یکی از واردکننده‌های اصلی شیلات در جهان است در واکنش به این اقدام ژاپن واردات تمامی محصولات شیلات ژاپن را ممنوع و تاکید کرد که هدفش از این سیاست "حفظ سلامت مصرف کنندگان چینی و تضمین ایمنی مواد غذایی وارداتی است. "

دولت ژاپن اعلام کرد، به دلیل پر شدن مخازن ذخیره پساب نیروگاه فوکوشیما تخلیه آن ضروری بوده و این پساب تصفیه شده، ایمن است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به ایمن بودن آن گواهی داده است.

به نوشته رویترز، روسیه همین الان نیز یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات دریایی به چین است. آژانس امنیت غذایی روسیه در ماه ژوئیه اعلام کرد، ۸۹۴ شرکت روس مجوز صادر کردن شیلات به چین را دریافت کرده‌اند.

به نوشته بیزنس اینسایدر، چین تنها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۵.۳ میلیارد دلار محصولات شیلات وارد کرده است.

به نوشته این نشریه، سیاست‌های اخیر چین به روسیه این فرصت را داده تا صادرات غذا‌های دریایی خود به این کشور را در ضمن دست و پنجه نرم کردن اقتصادش با تحریم‌ها از بابت جنگ در اوکراین افزایش دهد.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل محصولات غذایی نیست.

بیزنس اینسایدر همچنین نوشت، روسیه در سال ۲۰۲۲ به ارزش حدودا ۶.۱ میلیارد دلار محصولات شیلات صادر کرده است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار