کد خبر: 1181488
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
عربستان به موازات رایزنی‌ با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای خود، در حال بررسی توسل به چین، روسیه و فرانسه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای است؛ این خبر را روزنامه «فایننشال تایمز» منتشر کرد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی و صهیونیستی درباره مذاکرات آمریکا با عربستان سعودی درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادامه دارد، احتمال توسل ریاض به پکن، مسکو و پاریس برای برنامه هسته‌ای خبرساز شده است.

«فایننشال تایمز» به نقل از منابع مطلع خبر داد که عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهادات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای از سوی کشورهایی از جمله چین، فرانسه و روسیه است.

به روایت این روزنامه انگلیسی، عربستان سعودی با بررسی احتمال توسل به این کشورها برای ساخت نیروگاه هسته‌ای، به دنبال تحت تأثیر قرار دادن آمریکا برای انعقاد یک پیمان امنیتی حساس بین ریاض و واشنگتن است.

این روزنامه نوشت: «این پادشاهی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، مدت‌هاست که به دنبال توانمندی هسته‌ای غیرنظامی خود بوده و کمک ایالات متحده به این برنامه را به یکی از خواسته‌های کلیدی در توافق بالقوه جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل تبدیل کرده است».

فایننشال تایمز ادامه داد: «پیشرفت در روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای دولت رئیس‌جمهور جو بایدن است که آن را به عنوان یک اولویت توصیف کرده است اما واشنگتن با درخواست عربستان سعودی مبنی بر اینکه محدودیتی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود نداشته باشد، مخالفت کرده است».

منابع آگاه به این روزنامه گفتند: «با اصرار ایالات متحده برای محدود کردن استفاده از این فناوری(غنی سازی اورانیوم)، عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهادهای جایگزین برای توسعه تاسیسات هسته‌ای از کشورهایی مانند چین، روسیه و فرانسه است».
به گفته یک فرد مطلع، «عربستان سعودی بر اساس بهترین پیشنهاد تصمیم خود را (برای ساخت نیروگاه هسته‌ای) خواهد گرفت».

یکی دیگر از منابع مطلع به فایننشال تایمز خبر داد، «در حالی که عربستان سعودی آمریکا را ترجیح می‌دهد چرا که از فناوری بهتری برخوردار است و در حال حاضر، شریک نزدیک عربستان سعودی است (اما) محدودیت‌های واشنگتن درباره غنی سازی اورانیوم، احتمال همکاری را از بین می‌برد».

به روایت این روزنامه انگلیسی، رژیم صهیونیستی که در حال فشار برای توافق دیپلماتیک با عربستان سعودی است، هم مراقب برنامه هسته‌ای آن است. البته مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی و سران اپوزیسیون به طور جدی با این موضوع مخالفت‌ و استدلال می‌کنند که انتقال فناوری غنی سازی اورانیوم می‌تواند به گسترش بیشتر تسلیحات اتمی در منطقه منجر شود.

 البته «ران درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی اوایل ماه جاری پیشنهاد کرد که اگر آمریکا از کمک خودداری کند، عربستان سعودی می‌تواند به چین یا دیگر کشورها متوسل شود. روسیه نیز برای برنامه هسته‌ای عربستان سعودی پیشنهادی را اعلام کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز، انتظار می رود که برخی کشورها شامل چین و روسیه شرایط عربستان سعودی در مورد غنی سازی داخلی را بپذیرند در حالی که کره جنوبی که از فناوری ایالات متحده استفاده می‌کند باید در چارچوب محدودیت‌های صادرات ایالات متحده کار کند.

چندین سال است که فرآیند یافتن ارائه‌دهنده فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی در حال انجام است. شرکت‌هایی از قبیل شرکت دولتی «ای‌دی‌اف» فرانسه و «کپکو» کره جنوبی در ابتدا همراه با یک پیشنهاد از چین در سال 2018 در فهرست نهایی قرار گرفتند. رایزنی‌ها از آن زمان ادامه یافته است.

در بخشی از گزارش فایننشال تایمز بعد از اشاره به میانجیگری چین برای عادی سازی روابط عربستان سعودی و ایران آمده است: «پادشاهی (عربستان سعودی) همچنان به شدت به کمک‌های امنیتی ایالات متحده اتکا دارد و از واشنگتن می‌خواهد که با یک پیمان دفاعی موافقت کند. چنین پیمان و توافقی، همراه با همکاری هسته‌ای با شرایط مد نظر عربستان سعودی، با مخالفت برخی از قانونگذاران آمریکایی مواجه خواهد شد».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار