کد خبر: 1181114
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
رزمایش مشترک جنگ الکترونیک «سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲» ارتش جمهوری اسلامی ایران با رمز یاحسین (ع) و با تمرین و ارزیابی عملیاتی انواع سامانه‌های ثابت، سیار، زمین‌پایه و هواپایه جنگ الکترونیک از بامداد جمعه در منطقه وسیعی از مرکز کشور با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

روز پنج‌شنبه بود که امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش خبر داد رزمایش مشترک جنگ الکترونیک «سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲» با شرکت نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران از روز جمعه در منطقه وسیعی از مرکز کشور برگزار می‌شود.
او که فرماندهی این رزمایش را هم بر عهده دارد، با اعلام خبر فوق گفت: با توجه به اهمیت جنگ الکترونیک در نبرد‌های امروز و نقش مؤثری که در جنگ‌های آینده دارد، توجه ویژه به فناوری‌های جنگ الکترونیک و تربیت و آموزش نیروی انسانی متعهد و متخصص در این حوزه طی سال‌های گذشته در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. وی افزود: ما امروز در حوزه جنگال پیشرفت شایان توجهی در طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز خود با اتکا به دانش تخصصی و توانمندی‌های داخلی داشته‌ایم و زیرساخت‌ها و آموزش‌های مناسبی داریم و برای مقابله با تهدیدات امروز و پیش‌بینی مقابله با تهدیدات آینده در این حوزه پیچیده و حساس به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم که لازم است برخی از این دستاورد‌ها در میدان نبرد محک زده و مورد آزمایش قرار داده شود.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با تقدیر از وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و سازمان‌های خودکفایی ارتش در نیرو‌های چهارگانه در طراحی و تولید تجهیزات جنگ الکترونیک افزود: افزایش مهارت‌های تخصصی و انتقال تجربیات به نیرو‌های جوان و تمرین سناریو‌های مختلف رزمی در این حوزه از جمله اهداف برگزاری این رزمایش است.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۳۰ تمرین تخصصی آفندی و پدافندی در حوزه جنگ الکترونیک در این رزمایش پیش‌بینی شده که در لحظه و به صورت برخط توسط قرارگاه راهکنشی ذوالفقار ارتش هدایت و توسط قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
امیر دریادار سیاری همچنین تصریح کرد: رزمایش جنگ الکترونیک سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور نیرو‌های زمینی، پدافند، هوایی و دریایی از فردا با انواع مختلف سامانه‌های جنگالی، راداری، پهپادی، سایبری، فضایی، جنگنده‌ها و پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین، ریزپرنده‌ها و سایر سامانه‌های ثابت، سیار، زمین‌پایه و هواپایه مرتبط با جنگ الکترونیک برگزار خواهد شد.
تمرین انواع سامانه‌های جنگ الکترونیک
از بامداد جمعه رزمایشی که دریادار سیاری خبرش را روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود، آغاز شد. در این رزمایش تخصصی، عملیات پشتیبانی الکترونیک هواپایه توسط جنگنده‌ها و پرنده‌های باسرنشین و بدون‌سرنشین نیروی هوایی ارتش به مرحله اجرا گذاشته شد. همچنین سامانه‌های دفاع الکترونیک مستقر در منطقه عمومی رزمایش نیز عملیات پدافند غیرعامل و دفاع الکترونیک را در مقابله با پرنده‌های بدون‌سرنشین و ریزپرنده‌های مهاجم با موفقیت اجرا کردند. شناسایی و جهت‌یابی ارتباطات رادیویی و دیتا، اجرای عملیات انهدامی گروهی توسط ریزپرنده‌ها و عملیات حفاظت الکترونیک راداری و اختلال و فریب راداری زمین‌پایه با استفاده از انواع سامانه‌های تاکتیکی و اخلالگر نیز بخش دیگری از سناریو‌های اجراشده در این رزمایش مشترک بود.
همچنین اجرای عملیات رهگیری هوایی با بهره‌گیری از جنگنده‌های نیروی هوایی و اجرای عملیات اختلال و فریب دورایستا با استفاده از بالگرد‌های هجومی هوانیروز نیز بخش دیگری از برنامه‌های اجراشده این رزمایش بود. اجرای عملیات آفندی اختلال و فریب راداری و حفاظت الکترونیکی توسط پنج فروند پرنده بدون‌سرنشین (ابابیل ۳، ۴ و ۵ و کمان ۱۲) و عملیات فریب ناوبری موشک کروز توسط سکو‌های هواپایه و زمین‌پایه نیز در رزمایش مشترک جنگ الکترونیک «سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲» ارتش به مورد اجرا گذاشته شد. اجرای «بازی جنگ» توسط کارشناسان جنگ الکترونیک قرارگاه‌های راهکنشی نیروی آبی و نارنجی نیز بخش دیگری از این رزمایش بود. همچنین در حاشیه این رزمایش، طرح مردم‌یاری توسط یگان‌های مختلف ارتش دربرخی مناطق کم‌برخوردار و دیدار با تعدادی از خانواده‌های معظم شهدای ساکن در منطقه عمومی رزمایش اجرا شد.
اعلام پایان رزمایش و دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده
رزمایش مشترک جنگ الکترونیک «سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲» که با شرکت یگان‌های جنگ الکترونیک، سایبری و پهپادی نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه گسترده‌ای از مرکز کشور برگزار شده بود، عصر جمعه به کار خود پایان داد.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده رزمایش مشترک جنگ الکترونیک «سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲» با اعلام این خبر افزود: نخستین نکته مهم این رزمایش روحیه، انگیزه، ایمان، اعتقاد و مهارت بالای کارکنان شرکت‌کننده در رزمایش بود که نشان‌دهنده توان نیروی انسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنگ الکترونیک است، به ویژه آنکه درصد بالایی از کارکنانی که در پای سامانه‌ها و سناریو‌های مختلف رزمایش حضور داشتند، کارکنان جوان، تحصیلکرده و دارای دانش تخصصی هستند که پیشرفت‌های امروز ارتش در حوزه جنگال با بهره‌مندی از توانمندی این عزیزان حاصل شده است. وی افزود: سناریو‌های رزمی و عملیات‌های جنگالی اجراشده در این رزمایش مشترک و تخصصی که با حضور نیرو‌های چهارگانه و جنگال راهبردی ارتش برگزار شد، نشان‌دهنده پیشرفت ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنگ الکترونیک بوده و برآورد ما این است که بیش از ۹۵ درصد از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده و مورد انتظار این رزمایش با موفقیت اجرا شد.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش در ادامه تأکید کرد: ما با اجرای اینگونه رزمایش‌های تخصصی به دنبال یافتن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت‌مان در حوزه جنگ الکترونیک هستیم و با توجه به ارتقای توانمندی‌ها و توسعه و تقویت نیروی انسانی متخصص و زیرساخت‌های مورد نیاز، ارتش جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک با پشتیبانی صنایع مرتبط در وزارت دفاع، سازمان‌های جهاد خودکفایی ارتش و شرکت‌های دانش‌بنیان به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این حوزه از فناوری‌های نوین دست خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به تأکیدات فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) در خصوص اهمیت جنگ الکترونیک و ضرورت ارتقای توانمندی‌ها در این حوزه گفت: حضور امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش، فرماندهان نیروها، معاونان و دیگر مسئولان ارشد آجا و قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) در منطقه عمومی رزمایش، نشان‌دهنده اهمیت ویژه جنگ الکترونیک در سطح نیرو‌های مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران است. امیر دریادار سیاری با بیان اینکه ما قصد تعدی و تجاوز به هیچ‌کس را نداریم، اما برای دفاع از خودمان آمادگی کامل داریم، تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم توانمندی‌های آفندی و پدافندی خود را بالا ببریم و خودمان را برای مقابله با هرگونه تهدید آماده نگه داریم. دوستان ما از این توانمندی‌ها خوشحال هستند و دشمنان هم باید بدانند این توانمندی‌ها وجود دارد و چنانچه دست از پا خطا کنند، با پاسخ قاطع ما مواجه خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار