کد خبر: 1178738
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
وزیر ارشاد با اشاره به تولید ۷۵ هزار تن کاغذ گفت: در آستانه خودکفایی کاغذ هستیم.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، آئین معرفی شهرهای دوستدار کتاب صبح امروز ۲۴ مرداد در سالن همایش‌های برج آزادی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مقامات و معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان شهرهای برگزیده برگزار شد.

اسماعیل جانعلی‌پور دبیر هشتیمن رویداد پایتخت کتاب ایران درباره این دوره از پایتخت کتاب اظهار داشت: از دی‌ماه سال گذشته که رقابت را شروع کردیم در همان ابتدا ۱۰۵ شهر ایده‌ها و پروند‌ه‌هایشان را به دبیرخانه ارسال کردند که از این بین ۷۶ شهر پرونده‌هایشان را کامل کردند و به مرحله اصلی رقابت رسیدند.

وی درخصوص داوران این دوره بیان کرد: داوران ما از مجموعه‌های مربوط با کتاب هستند مثل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی، ۱۲ شهر که بیش از نیمی از امتیازات را کسب کردند به عنوان شهرهای دوستدار کتاب انتخاب شدند. البته در ادوار گذشته، پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شد و شهرهای دیگر بی‌بهره بودند. اما امسال از شهرهای دوستدار کتاب هم تقدیر می‌کنیم.

جانعلی‌پور در ادامه افزود: امروز از شهرهای دوستدار کتاب تقدیر می‌کنیم و در ادامه آنچه که برای ما در پرونده‌های ارسالی ذکر شده است را به صورت حضوری پیگیری و ارزیابی می‌کنیم. تلاشمان بر این است که در هفته اول ماه ربیع در پایتخت منتخب ایران حضور داشته باشیم و جشنی را برگزار کنیم.

در ادامه نمایندگان شهرهای آمل، اصفهان، ارومیه، اِوَز استان فارس، رابُر استان کرمان، سبزوار، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا استان فارس، فومن، قزوین و کرج به شرح فعالیت‌های شهرهایشان که با محوریت کتاب و کتابخوانی صورت گرفته است، پرداختند.

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد از کسانی که در برپایی این جشنواره تلاش کردند تقدیر و تشکر کرد.

در پایان نیز محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد ضمن گرامیداشت شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) گفت: ایران ما جای جایش سرشار از چهره‌های فرهنگی است‌. وقتی که از ایران فرهنگی صحبت می‌کنیم منظور این است که تا نقاط دور همه متأثر از فرهنگ اصیل ایران زمین هستند. فرهنگ عمیقی که ما میراث‌دارش هستیم. همچنین وزارت ارشاد اساساً فعالیتش در حوزه تنظیم‌گری و نظارت در بخش‌های مختلف است و ما این روحیه را در این دوره جدید تقویت می‌کنیم. این نوع حرکت را تمهید می‌کنیم که دارد با شتاب به‌ سمت جلو حرکت می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: کتاب اصلی‌ترین عنصر فرهنگی کشور است قرآن هم که معجزه جاویدان پیامبر(ص) است، کتاب است. امروز زیرساخت‌های متعددی در کشور وجود دارد. ما نزدیک به ۴ هزار کتابخانه در کشور داریم که در دسترس مخاطبان است. بنای ما این است که این کار را گسترش دهیم و هر رویدادی که به گسترش این امر کمک کند را مورد توجه قرار خواهیم داد.

اسماعیلی درباره فعالیت‌های وزارت ارشاد بیان کرد: سرانه مطالعه کشور ۳۳ دقیقه است. مطالعه در کشور مطلوب نیست اما بسیار بالاتر از سایر کشورها هستیم و یکی از رویکردهای ما دیپلماسی فرهنگی است. ما هرجا که کتابخانه عمومی را افتتاح کردیم بعد از آن دیدیم که مردم با صف حداقل صد متری برای ثبت‌نام ایستاده‌اند. ما صف برای مسائل اقتصادی دیده بودیم اما برای مسائل فرهنگی باعث افتخار است. در راستای عدالت فرهنگی در ایام نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۲ هزار ۸۰۰ روستا کتاب خریداری کردند.

وی در ادامه فزود: در آستانه خودکفایی در تولید کاغذ هستیم و میران تولیداتمان به ۷۵ هزار تن رسیده‌ است. البته فروش کتاب‌ها در فضای مجازی باید تحت نظارت معاونت فرهنگی قرار بگیرد. گاهی هم گفته می‌شود که وزارت فرهنگ موضوع نظارت را واگذار کرده است که اینطور نیست. ما از مؤسسات مرتبط نظر می‌گیریم. البته که این کار، کار بهتری است چرا که ما به جای اینکه به نظر کارشناسمان که شاید سواد تخصصی آن موضوع را نداشته باشد از متخصصش هم نظر می‌گیریم اما نظر پایانی را وزارت ارشاد اعلام می‌کند. بنای ما این است که حوزه نظارتی به ارتقا ما کمک کند و کم‌تر از یک درصد از  موارد نظارتی است که رفت و برگشت می‌شود تا حل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار