کد خبر: 1175548
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران در خصوص تأمین گوشت قرمز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سفره مردم تا چند ماه آینده ارزان‌تر می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، توسعه میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در دستور کار است و قرار است تا پایان سال حدود 30 بازار در تهران ساخته شود. 

محله محوری در این دوره مدیریت شهری در دستور کار است و در محلات بر اساس نیاز شهروندان بازار تره بار ساخته می شود و شاید در برخی جاها 2 تا 3 بازار احداث شود.

ساخت مکان های چند منظوره در دستور کار است و چند زمین برای این منظور در نظرگرفته شده و بزودی کار آغاز می شود.

شهرداری قرار است برابر قانون در بخش تامین گوشت قرمز ورود کند و در این باره برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

در خصوص آخرین برنامه های سازمان میادین میوه و تره بار شهر تهران با ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

وعده ساخت یکصد بازار میوه و تره‌بار در تهران داده شده بود، بفرمائید کار در این زمینه به کجا رسید و در سال جاری چند میدان میوه و تره‌بار افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود؟

بهره برداری از 22 بازار میوه و تره بار در سال جاری/کلنگ زنی های جدید داریم

از یکصد بازاری که وعده داده‌ایم امسال 22 میدان افتتاح و آماده بهره‌برداری می‌شود. البته تلاش می‌کنیم که این تعداد را به 35 برسانیم، اما باز هم فاصله تا یکصد بازار زیاد است، اما به جد اقدامات صورت گرفته و کلنگ‌زنی‌هایی انجام می‌دهیم.

جانمایی برای ساخت بازار میوه و تره بار در هر محله تهران/مناطق زمین در اختیار قرار می دهند/زمین های معرفی شده را بررسی می کنیم تا شرایط لازم برای احداث تره بار را داشته باشند

از مرز انتخاب 60 زمین عبور کرده‌ایم و در هر محله در حال جانمایی هستیم. مناطق هم در این زمینه ورود کرده و همکاری خوبی دارند. به عنوان مثال مناطق 8، 9، 6، 17، 19 و... تعدادی زمین برای راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار معرفی کرده‌اند، البته باید تمامی موارد بررسی و بعد بازارها احداث شود.

آیا این میادین به مناقصه گذاشته می‌شوند؟

تمامی اراضی بعد از طراحی به مناقصه گذاشته می‌شوند تا پیمانکار بگیرد. 

آیا مجموعه‌های ترکیبی امسال ساخته می‌شود؟ چرا که قرار بود یک مجموعه ساخته و در آن فروشگاه شهروند، میدان تره‌بار و... وجود داشته باشد آیا این مکان‌ها امسال آماده بهره برداری می شود؟

5 زمین قابلیت ساخت مجموعه ترکیبی را دارد/کار برای ساخت مجموعه ترکیبی آغاز شده است

برخی از اراضی قابلیت ترکیبی دارند. این اراضی در اختیار سازمان گذاشته می‌شود و بین دو تا سه طبقه هستند. پنج زمین در قالب ترکیبی معرفی کرده‌ایم که قرار است فعالیت آن آغاز شود. البته در دو زمین، خودمان اقدامات را آغاز می‌کنیم. 

مجموعه های ترکیبی به گونه ای طراحی شده که مشکلی در رفت و آمدها ایجاد نشود

البته باید این نکته را بگویم که طبقه اول و دوم این مجموعه‌های ترکیبی ارتباطی با مجموعه تره‌بار ندارد. حتی رفت و آمد آنها هم مجزاست تا اخلالی در روند کار ایجاد نکنند و امیدواریم بتوانیم ایده شهرداری که راه‌اندازی مراکز ترکیبی است را انجام دهیم.

چرا تاکنون احداث بازارها به تعویق افتاده است؟ چندین بار اعضای شورای شهر تهران در این باره مطالبی را عنوان کرده و خواستار سرعت بخشی به کارها شده اند. در این باره توضیح دهید.

مشکل حقوقی ساخت بازارها را به تعویق انداخت/مناطق باید زمین را تحویل دهند/ یکی از دلایل تاخیر؛ ایجاد مکان های چند منظوره بود وباید مجدد طراحی می کردیم

مهمترین دلیل مشکلات حقوقی اراضی است. ما به معارضینی برخورد می‌کنیم که رفع آنها کار را به تعویق می‌اندازد. البته عمده تحویل زمین‌ها باید توسط مناطق انجام شود. البته یکی دیگر از دلایل تأخیر این است که نظر شهرداری این بود که این مکان‌ها چند منظوره و ترکیبی باشند، به همین دلیل مجدداً طراحی کردیم و همین مسئله کار را قدری به تأخیر انداخت.

ساخت بازارهای میوه و تره بار براساس الگوی ایرانی - اسلامی/ساخت یک مرکز چند منظوره 6 هزار متری در منطقه 17 شهرداری تهران

این را هم بگویم که ساخت این مکان‌ها براساس الگوی ایرانی - اسلامی است. ما در حال پیگیری هستیم و زمین‌هایی را برای ساخت درنظر گرفته‌ایم. یکی از زمین‌ها که قرار است به زودی کلنگ‌زنی شود 6 هزار مترمربع است و براساس دستور شهردار تهران براساس الگوی ایرانی اسلامی طراحی شده و یکی از زیباترین میادین در منطقه 17 شهرداری تهران خواهد بود که به اسم شهید چراغی ساخته می‌شود.

آیا قرار است ساخت میادین میوه و تره‌بار به صورت محله‌محور باشد؟ در کدام محلات این بازارها ساخته می شود؟

در 116 محله تهران امکان احداث بازار میوه و تره بار وجود دارد / براساس جمعیت و میزان نیاز محله، بازارها احداث می‌شوند

محله‌محوری در ساخت بازارهای تره بار  در دستورکار قرار دارد و از مجموع 353 محله‌ای که داریم در 116 محله امکان احداث بازار میوه و تره بار وجود دارد و در حدود 60 محله ما در حال فعالیت برای احداث هستیم. کارها بر اساس محله‌محوری پیش می‌رود و به  زودی تعدادی بازار میوه و تره بار در محلات ساخته می‌شود. براساس جمعیت و میزان نیاز محله، بازارها احداث می‌شوند. قطعا 40 بازار جدید احداث خواهد شد.

با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت قرمز و مرغ چه تدابیری در سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار برای توزیع مناسب این محصولات پروتئینی صورت گرفته است؟ در این باره توضیح دهید.

با 50 درصد تقاضای ما برای مرغ و گوشت موافقت شد/مشکلاتی در تأمین بود که البته در حال حاضر رفع شده است/تا 10 روز آینده وضعیت مرغ به حد مطلوب می رسد

ما به صورت روزانه درخواست برای محصولات پروتئینی داریم. روزانه حدود 20 تن گوشت گرم مرغ قریب به 30 تن گوشت گوساله و 20 تن گوشت گوسفند تقاضا دادیم که از این میزان درخواست تقریبا با 50 درصد آن موافقت می‌شود. مشکلاتی در تأمین بود که البته در حال حاضر رفع شده است. در سه ماه از 16 هزار تن درخواست مرغ گرم 7 هزار و 800 تن تحویل داده و از 10 هزار و 500 تن مرغ منجمد حدود 6 هزار و 200 تن تأمین شده است. همچنین از 2 هزار و 500 تن گوشت گوساله 2 هزار و 100 تن تحقق یافته و از 1600 تن گوشت گوسفند یک‌هزار تن محقق شده است. البته نوساناتی در بازار داریم. در حال حاضر شرایط بهتر شده، مستمراً جلسه برگزار می‌شود و قول داده‌اند تقریبا ظرف ده روز آینده میزان تولید مرغ به  حد مطلوب برسد.

در تأمین گوشت قرمز گفته شده مشکلاتی وجود دارد، چه تدابیری برای رفع این مشکلات صورت گرفته است؟

می‌خواهیم در حوزه گوشت قرمز و گوشت سفید ورود کرده و این کالاهای اساسی را تأمین کنیم

برای تأمین گوشت قرمز با مشکل مواجه شدیم و قرار است که رأسا ورود کنیم. با پیشنهاد خودمان می‌خواهیم در حوزه گوشت قرمز و گوشت سفید ورود کرده و این کالای اساسی را تأمین کنیم.

آیا قانون این اجازه را به شما می‌دهد؟

در اساسنامه سازمان اجازه داریم از کانون تولید برخی از محصولات را تأمین کنیم

براساس ماده 4 و 5 اساسنامه سازمان، می‌توان این کار را کرد. در اهداف سازمان در بند 2 ماده 4 آمده است که ما می‌توانیم از کانون تولید برخی از محصولات را تأمین می‌کنیم. 

آیا از سمت توزیع به سمت تامین می‌روید؟

با تامین کالاهای اساسی سفره مردم ارزان تر می شود/40 درصد مواد پروتئینی ارزان تر می شود

به ما براساس قانون اجازه این را داده‌اند که بخشی از محصولات را تأمین کنیم و اگر بتوانیم این اقدام را انجام دهیم، روی سفره مردم تأثیر دارد و قطعا سفره مردم ارزانتر می‌شود.

مجاز به انعقاد قرارداد برای انجام عملیات مالی و بازرگانی با رعایت قوانین هستیم/یک شرکت را به صورت زیرمجموعه می‌آوریم که به صورت کامل تأمین‌کننده است

حداقل تفاوت در محصولات پروتئینی تا 40 درصد روی قیمت اثرگذار است و در الباقی محصولات 200 تا 300 درصد تأثیرگذار است. در پروتئینی قدری این تأثیر کمتر است. اما اگر بتوانیم این اقدامات را انجام دهیم در زندگی مردم تأثیرش دیده می‌شود. ما در تبصره‌ای در اساسنامه داریم که مجاز به انعقاد قرارداد برای انجام عملیات مالی و بازرگانی با رعایت قوانین هستیم، البته باید هماهنگی‌های لازم انجام شود. یک شرکت را به صورت زیرمجموعه می‌آوریم که به صورت کامل تأمین‌کننده است.

 ما رقیبی برای دیگران نیستیم و فقط برای تأمین ارزان و پائین آمدن قیمت کالاهای اساسی ورود می کنیم/دیگر خبری از واسطه‌گری نیست و اینجا قیمت‌ها واقعی است

این را هم بگویم که ما رقیبی برای دیگران نیستیم و فقط برای تأمین ارزان و پائین آمدن قیمت کالاهای اساسی و بالا رفتن قدرت خرید مردم این اقدامات را انجام می‌دهیم. دیگر خبری از واسطه‌گری نیست و اینجا قیمت‌ها واقعی است.

از چه زمانی این کار اجرایی می‌شود؟

سفره مردم تا چند ماه آینده ارزان می شود/عملیات اجرایی تامین کالاهای اساسی از پایان ماه جاری/ تلاش می‌کنیم که در حوزه گوشت مؤثر باشیم

تا انتهای ماه جاری این کار عملیاتی می‌شود و تأثیر آن را تا  چند ماه آینده بر روی سفره مردم خواهید دید. قطعا سفره شهروندان ارزانتر می‌شود. تلاش می‌کنیم که در حوزه گوشت مؤثر باشیم. همچنین در هفته آینده عرضه گوشت گرم گوساله با اقدامات سازمان و همکاری سازمان اتکا صورت می‌گیرد.

ورود گوشت گرم گوساله از پاکستان/گوشت ارزان می شود/ برنامه‌ریزی برای چندده‌هزار رأس دام داشته‌ایم / بازار فروش وجود دارد و ما این کارها را در جهت کاهش قیمت انجام می‌دهیم

گوشت گرم گوساله را از پاکستان می‌آوریم در چابهار به سوله می‌بریم و بعد وارد تهران می‌کنیم و با این کار قیمت گوشت پائین می‌آید. برنامه‌ریزی برای چندده‌هزار رأس دام داشته‌ایم و قراردادهایی بسته‌ایم البته این را هم بگویم که بازار فروش هم وجود دارد و ما این کارها را در جهت کاهش قیمت انجام می‌دهیم. ما بازار را داریم، قرارداد بسته می‌شود، تولیدات خریداری و بعد با قیمت پائین عرضه می‌شود .

20 تا 30 درصد در بازار کاهش قیمت گوشت خواهیم داشت/برنامه ریزی برای تامین مرغ

قطعا گوشت 20 تا 30 درصد در بازار کاهش قیمت خواهد داشت. در خصوص مرغ هم اقداماتی انجام داده‌ایم و تمام برنامه‌ها در جهت کاهش قیمت‌هاست.

کیفیت محصولات در میادین چگونه است؟ برخی معترضند که کیفیت پائین است. در این باره توضیح دهید.

یکی از دلایل تفاوت کیفیت، میزان عرضه و تقاضاست/ کیفیت محصولات در بازارهای تره بار خوب است/ ما قیمت‌ها را براساس نرخ‌نامه ارائه می‌کنیم و همه ملزم به ارائه هستند

ما تمام تلاش خود را برای افزایش کیفیت انجام می‌دهیم، اما یکی از دلایل تفاوت کیفیت، میزان عرضه و تقاضاست. وقتی عرضه در یک بازار بیشتر باشد قطعا کیفیت هم بالاتر می‌رود. ما قیمت‌ها را براساس نرخ‌نامه ارائه می‌کنیم و همه ملزم به ارائه هستند و ناظرین ما موضوعات را بررسی می‌کنند.

به دنبال توزیع عادلانه هستیم / 30 درصد از سهم توزیع محصولات در بازار مربوط به میادین میوه و تره‌بار است

بیش از 30 درصد از سهم توزیع محصولات در بازار مربوط به میادین میوه و تره‌بار است. ما به دنبال توزیع عادلانه هستیم و این شبکه‌ای که ما در سطح شهر داریم کمک‌رسان خوبی برای مردم است. همین جا تأکید می‌کنم که ما بر تمامی میادین نظارت می‌کنیم و با هرگونه تخلف برخورد جدی می‌شود.

حدود 300 بازار تره بار  داریم و تعداد آن به زودی افزایش می‌یابد/ قیمت محصولاتی که ما در میادین عرضه می‌کنیم پائین‌تر از بازار است/شاید در برخی مکان‌ها دو تا سه بازار احداث کنیم/توسعه در دستور کار است

ببینید! مردم هم خودشان اذعان دارند که قیمت محصولاتی که ما در میادین عرضه می‌کنیم پائین‌تر از بازار است. حدود 300 میدان داریم و تعداد آن به زودی افزایش می‌یابد. محله‌وری در دستورکار است و در جاهایی که فاقد بازار هستیم، براساس نیاز میادین احداث می‌شود. جانمایی‌هایی درنقاط مختلف صورت گرفته و شاید در برخی مکان‌ها دو تا سه بازار هم احداث کنیم این تماما بستگی به نیاز شهر دارد. زمین‌هایی که برای ساخت درنظر گرفته‌ایم متراژهای متفاوت دارد. توسعه در دستورکار ماست و برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار