کد خبر: 1175138
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
مقامات اجرایی سه استان شمالی کشور کمتر از ۲۴ ساعت‌ پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهور درباره تدوین برنامه زمان‌بندی‌ شده جهت حل مشکلات مربوط به برنج، گزارشی از اقدامات اولیه ارائه در این خصوص اعلام کردند:

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، در جلسه (روز یکشنبه ۸ مرداد) بررسی مسائل شالیکاران در استان‌های شمالی با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مقرر شد ظرف یک ماه آینده تمامی برنج‌های تولیدی سال گذشته از کشاورزان خریداری شود. در این باره با استانداران شمالی کشور درباره اولین اقدام طی ۲۴ ساعت پس از دستور معاون اول رئیس جمهور به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل می‌خوانید:

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان درباره دستور معاون اول رئیس جمهور درباره مسائل و مشکلات مرتبط با تولید برنج گفت: روز گذشته بهای تمام شده برنج را درآوردیم که برای نهایی کردن قیمت، نتیجه را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی گذاشتیم که بررسی و اعلام نهایی کند؛ البته استان گیلان و مازندران که بیشتر دارای برنج کیفی مانند طارم هستند قیمت آنها توافقی است اما درباره استان گلستان که دارای برنج پُر محصول مانند فجر، شیرودی و نداست برای سال ۱۴۰۲ قیمتی حدود ۶۸ هزار تومان بر اساس نوع و کیفیت تعیین کرده‌ایم.

وی افزود: ما برای اعلام قیمت انواع برنج در بازار هم قیمت عمده و خُرده فروشی را در نظر گرفته ایم البته باید به این نکته اشاره کنم که بعضی از قیمت‌های برنج با احتساب (برنج شکسته) با ۸ درصد تفاوت نسبت به برنج استاندارد است که در این زمینه جمع‌بندی نهایی در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و در نهایت محور اصلی، سازمان حمایت است.

استاندار گلستان با بیان اینکه ساماندهی و میزان عرضه و تقاضای محصول برنج در دولت سیزدهم به‌طور منسجم انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در حدود ۲۰ هزار تُن برنج به‌طور کلی در انبارهای این استان وجود دارد که در حال بررسی و رصد آن هستیم تا میزان موجودی را به‌طور شفاف اعلام کنیم.

اسدالله عباسی استاندار گیلان هم گفت: در مجموع ۲ میلیون تُن تولید برنج در سه استان شمالی کشور داریم و چالش اصلی و اساسی ما موضوع برنج تولید شده «سال گذشته» بوده که روی دست شالیکاران مانده و باعث نوسان قیمت این محصول ضروری شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر خریداری برنج های موجود در انبار کشاورزان و همچنین جلب رضایت مصرف‌کنندگان طبق برنامه ریزی جهادی که در این زمینه صورت گرفت از نیمه دوم مرداد تا اواخر نیمه اول شهریور برنج‌های تولیدی کشاورزان با قیمت متناسب بر اساس کیفیت وارد بازار می‌شود؛ این در حالی است که میزان موجودی برنج در استان گیلان ۱۰۷ هزار تُن و استان مازندران ۲۵۰ هزار تُن و در نهایت استان گلستان ۲۰ هزار تُن است.

عباسی با یادآوری اینکه در استان گیلان برنج از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می شود، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که برنج طارم هاشمی به خاطر اینکه از نظر کیفیت دارای مرغوبیت بیشتری است، قیمت گذاری آن به صورت توافقی انجام می شود.

وی ادامه داد: البته باید بگویم اعتبار مصوب شده در دولت برای خریداری برنج حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی در حال حاضر خرید برنج از سوی فروشگاه های زنجیره ای و بخشی از دستگاه‌های دولتی آغاز شده است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه اکنون این استان دارای پنج هزار تن برنج تضمینی است، اضافه کرد: قیمت برنج توزیع شده به نوع آن بستگی دارد به این معنی که اکنون برنج فجر و شیرودی از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان معامله می شود اما قیمت‌گذاری برنج طارم هاشمی در گیلان به‌صورت توافقی است البته از ۶۹ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان براساس کیفیت و مرغوبیت فروخته می‌شود.

عباسی از ممنوعیت واردات برنج خبر داد و تصریح کرد: تا چهار ماه آینده هیچ‌گونه برنج وارد کشور نخواهد شد تا به طور کلی برنج در حال تولید کشور وارد بازار شود و همچنین سرانه مصرف کشور مشخص شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مرکز آمار، سرانه مصرف را ۳۵ کیلو اعلام کرده اما این میزان از نظر استانداران و کشاورزان ۳۰ کیلو است که در نتیجه قرار شدتا پایان مردادماه سرانه مصرف مجدد توسط مرکز آمار بررسی و اعلام شود.

همچنین نوربخش مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران با بیان اینکه نگاه ویژه دولت مبنی بر حمایت از کشاورزان و مصرف‌کنندگان است و استانداران شمالی کشور باید در تولید و قیمت‌گذاری برنج به نحوی عمل کنند که رضایت کشاورزان و خریداران را با هم به همراه داشته باشد، گفت: این استانداری برای اولین اقدام پس از ۲۴ ساعت از دستور معاون اول رییس جمهور اقدام به خریداری ۶۰ هزار تن برنج (بخش خصوصی) کرده است.

بنا بر این گزارش، معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران مازندران، گیلان و گلستان را مکلف کرده است ظرف ۴۸ ساعت برنامه اجرایی و زمانبندی شده خود را برای خرید برنج از شالیکاران تدوین و ارائه کنند.

همچنین پیش‌بینی لازم برای تولید برنج و کشت سال آینده نیز به‌صورت دقیق و بر مبنای نیاز کشور انجام شود؛ چرا که مجوز واردات فقط در صورت کمبود برنج صادر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار