کد خبر: 1172204
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
ایران تلاش می‌کند تا گردشگران کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه را جذب کند و پتانسیل‌های زیادی هم در زمینه گردشگری مذهبی و پزشکی برای این کشور وجود دارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری فرانسه طی گزارشی نوشت: ایران تلاش می‌کند تا گردشگران کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس و کشورهای نزدیک را برای تقویت اقتصادش جذب کند.

چهره‌های صنعتی می‌گویند، جمهوری اسلامی همچنین بازدیدکنندگان بیشتری را از روسیه و چین به مکان‌های باستانی خود می‌کشاند؛ قدمت این مکان‌ها به امپراتوری ایران باستان و جاده ابریشم بازمی‌گردد.

گرم شدن روابط دیپلماتیک ایران با عربستان با میانجی‌گری پکن در سال جاری، مسیر را برای به راه افتادن پروازهای مستقیم هموار کرده و تهران همچنین به دنبال روابط نزدیکتر با سایر کشورها از مصر تا مراکش است.

به نوشته این رسانه فرانسوی، در مناطق مهم توریستی بیشتر از اینکه صحبت کردن به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی را بشنویم، بیشتر بازدیدکنندگان به عربی، چینی و روسی صحبت می‌کنند.

حمید شریعتی، مالک 46 ساله یک آژانس مسافرتی می‌گوید، در گذشته گردشگران اروپایی بیشتر بودند، اما اکنون تعداد آنها کاهش شدیدی پیدا کرده است.

وی افزود، این روزها بیشتر چینی‌ها و روس‌ها از مکان‌های تاریخی و مناظر دیدنی ایران بازدید می‌کنند و گردشگران عرب به ویژه از عراق برای شرکت در مراسم مذهبی (به ایران) می‌آیند.

ایران از دیرباز از طریق مکان‌های باستانی خود نظیر مکان‌های شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد و مجموعه تخت جمشید با قدمت 2500 ساله، بازدیدکنندگان خارجی را به خود جذب می‌کرده است.

ایران، صحراها و کوه‌های پوشیده از برف و همچنین سواحل خلیج فارس و دریای خزر را دارد و به غذاها و سنت مهمان‌نوازی خود افتخار می‌کند.

ایران به عنوان بزرگ‌ترین قدرت مسلمان شیعه، به صورت پیوسته از جریان زائران مذهبی میزبانی می‌کند که بسیاری از آنها از عراق به شهرهای مقدس و تاریخی مشهد و قم می‌آیند.

بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری، ایران، سال گذشته 4.1 میلیون خارجی جذب کرد که کمتر از نیمی از رقم سال 2019 بود و تنها 0.4 درصد از سفرهای گردشگری در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

تهران، اکنون تلاش برای بازسازی گردشگری را آغاز کرده است، این کشور تلاش می‌کند، گردشگران را از امارات و قطر به جزایر خلیج فارس، کیش و قشم که دارای سواحل، هتل‌های مجلل و خرید ارزان هستند، جذب کند.

این کشور همچنین تلاش می‌کند تا بازدیدکنندگان بیشتری را از کشورهای همسایه نظیر ارمنستان و آذربایجان جذب کند.

مجید کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران گفت: «برپایی نمایشگاه‌های گردشگری در سایر کشورها، تبلیغات از طریق رسانه‌های آنها و میزبانی رویدادهای بین‌المللی از جمله برنامه‌ها برای تقویت گردشگری است.»

یونسکو ماه گذشته صخره‌های رنگارنگ ارس را به شبکه ژئوپارک‌های جهانی خود اضافه کرد.

کیانی گفت، منطقه اطراف این پارک که همچنین به دلیل زیست‌بود (اکوسیستم) متنوع آن مورد استقبال قرار گرفته و در فصل نوروز امسال میزبان «بیش از 1.2 میلیون گردشگر» بوده است.

ارمنی‌ها اکنون از صومعه «سنت استپانوس» به قرن نهم تعلق دارد، دیدن می‌کنند؛ این صومعه یک مکان میراث جهانی یونسکو با نقاشی‌های دیواری واضح از صحنه‌های کتاب مقدس و نماهای پرآذین است.

کریکور چیفتجیان، اسقف اعظم و پیشوای اسقف استان‌های آذربایجان شرقی و غربی ایران در این رابطه گفت: «بسیاری از گردشگران ارمنی برای بازدید از این کلیسای تاریخی (به ایران) می‌آیند.»

بابک بابالی، تحلیلگر گردشگری، معتقد است، با توجه به اینکه در سال‌های 2010 تا 2020، آذربایجانی‌ها به صورت معمول برای درمان‌های پزشکی به ایران می‌آمدند و «صنعت گردشگری پزشکی قابل توجهی» ایجاد کردند، پتانسیل‌های زیادی وجود دارد.

به نوشته این گزارش، از آنجاییکه نشانه‌هایی از بهبود روابط با هم دیده می‌شود، مدتی زمان می‌برد که این بر تعداد گردشگران اروپایی و بازگشت آنها به ایران تاثیر بگذارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار