کد خبر: 1168984
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
رئیس‌جمهور بلاروس تایید کرد رئیس گروه نظامی واگنر به روسیه بازگشته و در سن پترزبورگ حضور دارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس پنجشنبه (ششم ژوئیه) بعد از گزارش‌های رسانه‌ای درباره بازگشت رئیس گروه نظامی واگنر به روسیه، تایید کرد که او دیگر در خاک بلاروس حضور ندارد.

پیش‌تر «فونتانکا» سایت خبری معتبر در سن پترزبورگ گزارش داد «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر که ماه گذشته میلادی در پی شورش مسلحانه علیه ساختار نظامی روسیه به بلاروس رفته بود، به روسیه بازگشته تا سلاح‌های خود از جمله یک اسلحه دستی شخصی‌سازی شده را جمع‌آوری کند.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» به نقل از این رسانه روسی گزارش داد پریگوژین با جت شخصی‌اش در حال رفت‌وآمد بین دو شهر بزرگ بلاروس و روسیه دیده شده است.

لوکاشنکو که ماه گذشته میلادی برای پایان دادن به شورش ۲۴ ساعته پریگوژین علیه مسکو با وی به توافق رسید، ۲۷ ژوئن (ششم تیر) تایید کرده بود که او به عنوان بخشی از این توافق به بلاروس رفته است. رئیس‌جمهور بلاروس امروز در جمع خبرنگاران گفت: «در خصوص پریگوژین، او در سن پترزبورگ است. در قلمروی بلاروس نیست». وی افزود: موضوع نقل مکان نیرو‌های واگنر هنوز حل نشده است.

مسکو به نیرو‌های واگنر پیشنهاد داده در صورت امضای قرارداد با وزارت دفاع می‌توانند در کنار نیرو‌های ارتش روسیه به عملیات نظامی در اوکراین ادامه دهند.

لوکاشنکو که جمعه در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرده بود ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند، در صحبت‌های امروزش گفت پیشنهاد وی برای اسکان برخی از نیرو‌های واگنر همچنان پابرجاست.

به گزارش فونتانکا، سه‌شنبه عصر خودروی متعلق به پریگوژین دیده شده که مقابل دفتر بازپرس در مرکز سن پترزبورگ متوقف شده و رئیس گروه واگنر و دستیارانش تسلیحات در داخل آن قرار داده‌اند.

این رسانه پیش‌تر گزارش داد مقام‌های محلی همچنین ۱۰ میلیارد روبل (۸۷ میلیون پوند) پول نقد ضبط شده را هفته گذشته به وی بازگرداندند. پلیس این مقدار زیاد پول نقد را در دو مینی ون پارک شده در دو هتل لوکس محلی کشف کرده بود.

مقام‌های کرملین رفع اتهامات علیه پریگوژین را تایید کرده‌اند، اما درباره اموال و پول‌های توقیف شده، اظهارنظر نکردند.

پریگوژین دوشنبه در یک پیام صوتی کوتاه درباره انگیزه شورش خود مدعی شد شرکت نظامی خصوصی واگنر با انجام آنچه او «راهپیمایی عدالت» خواند به دنبال مبارزه با خائنان بود.

فرمانده گروه واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین بود، ۲۳ ژوئیه (سوم تیرماه) ادعا کرد نیروهایش از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. پریگوژین در پی آن اعلام کرد خواستار برگزاری راه‌پیمایی است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرده است.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین ۲۴ ساعت بعد از تحرکات این گروه پیمانکار نظامی، با وساطت رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنر‌ها گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار