کد خبر: 1168007
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا به این ارزیابی رسیده‌اند که روسیه درگیر در جنگ اوکراین، به روسیه‌ای ضعیف تبدیل شده، کشوری که به نظر رئیس سیا ممکن است به مستعمره چین تبدیل شود. همزمان، امریکایی‌ها، از این ابا ندارند که آشکارا از فرصت کم سابقه جاسوسی در روسیه صحبت کنند. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا گفته نارضایتی ناشی از وضعیت جنگی در روسیه، فرصتی برای جذب نسل جدید جاسوسان است و سیا نخواهد گذاشت این فرصت هدر برود.

 

به گزارش «جوان»، ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا روز شنبه در یک سخنرانی نادر در بنیاد دیچلی بریتانیا در آکسفوردشایر انگلستان، ارزیابی کشورش را از وضعیت روسیه ارائه کرد و گفت: «تهاجم به اوکراین بر جامعه روسیه و رژیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «تأثیر مخربی» داشته است و برای امریکا «فرصتی» ایجاد کرده است.» به گفته برنز، «نارضایتی از جنگ، رژیم پایدار تبلیغات دولتی و سرکوب رهبری روسیه را در معرض فرسایش قرار داده» و این برای آژانس جاسوسی امریکا فرصتی است که «یک بار در هر نسل» تکرار می‌شود: «این نارضایتی یک فرصت یک بار در یک نسل را برای ما در سیا، در هسته مرکزی سرویس اطلاعاتی انسانی ما ایجاد کرده است و ما آن را هدر نمی‌دهیم.» برنز در اظهاراتی که کمتر رئیس یا حتی مأمور دستگاه اطلاعاتی به این صراحت آن را بیان می‌کند، گفته که سازمان سیا اخیراً اولین پست ویدئویی خود را در تلگرام، شبکه اجتماعی و سایت پیام رسانی که مردم روسیه به طور وسیع از آن استفاده می‌کنند، منتشر کرد تا به روس‌ها اطلاع دهد که چگونه با آن در «تاریک وب» با جامعه اطلاعاتی امریکا تماس برقرار کنند. او گفت فقط ظرف یک هفته اول بعد از انتشار این پست از طرف سیا، «۵/۲ میلیون بازدید داشتیم و برای فعالیت بسیار باز هستیم.» پیش از این، کرملین در ماه مه، گفته بود که آژانس‌های روسیه فعالیت‌های جاسوسی غرب را رهگیری کرده که در آن روس‌ها را تشویق می‌کرد از طریق یک کانال اینترنتی امن با آن تماس برقرار کنند. در ویدئویی که با یک متن به زبان روسی منتشر شده بود، می‌گفت آژانس (سیا) می‌خواهد حرف‌های افسران نظامی، متخصصان اطلاعاتی، دیپلمات‌ها، دانشمندان و افرادی را که اطلاعاتی درباره اقتصاد و رهبری روسیه دارند، بشنود.
یک مقام سیا نیز همزمان با صحبت‌های برنز، به سی‌ان‌ان گفته که تهاجم روسیه به اوکراین، گشایشی تاریخی برای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ایجاد کرده است و تلاش سیا برای استخدام جاسوسان در روسیه، بلافاصله پس از شروع تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کاملاً موفقیت آمیز بوده است. به گفته این مقام امریکایی، ویلیام برنز اخیراً، قبل از شورش واگنرها، به اوکراین سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور و مقامات اطلاعاتی اوکراین دیدار کرده است.
روسیه با این دست فرمان، مستعمره چین می‌شود
ویلیام برنز در بخش دیگری از سخنرانی خود در بنیاد دیچلی گفته که عواقب شورش اخیر در روسیه به رهبری یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت و نشان‌دهنده آسیب‌هایی است که به ادعای او «رئیس‌جمهور پوتین به روسیه وارد کرده است.» برنز می‌گوید: «قابل توجه است که پریگوژین پیش از اقدامات خود نطقی کوبنده درباره منطق دروغین کرملین برای تهاجم به اوکراین و رفتار رهبری نظامی روسیه انجام داد.» او گفته است: «تأثیر آن سخنان و آن اقدامات برای مدتی باقی خواهد ماند و یادآور تأثیر مخرب جنگ پوتین بر جامعه و رژیم خودش است.» رئیس سیا، شورش پریگوژین را «یک چالش مسلحانه برای دولت روسیه» تعبیر کرده و جنگ روسیه علیه اوکراین را «شکست راهبردی روسیه» خوانده، جنگی که به گفته او، ضعف‌های نظامی روسیه در آن آشکار شد، در حالی که به ادعای برنز، نیرو‌های ناتو «بزرگ‌تر و قوی‌تر شده‌اند». ارزیابی برنز این است که با اشتباهات پوتین، روسیه در آینده ضعیف‌تر و به یک شریک کوچک و مستعمره چین بدل خواهد شد.
خود را وابسته به کارتلی مثل چین نمی‌کنیم
ویلیام برنز همچنین با اشاره به چین و با توجه به وابستگی عمیق اقتصادی متقابل بین پکن و واشنگتن، گفته جدا شدن از چین احمقانه خواهد بود، بنابراین ایالات متحده باید تلاش کند زنجیره‌های تأمین خود را متنوع کند. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی گفت: «چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری را به طور فزاینده‌ای برای انجام این کار دارد.» برنز با اشاره به چین گفت: «در دنیای امروز، هیچ کشوری نمی‌خواهد خود را در اختیار «کارتل شماره یک» (اشاره به چین) برای مواد معدنی و فناوری‌های حیاتی قرار دهد.» او در عین حال گفت که فرار از وابستگی به این «کارتل» «جدا شدن از اقتصادی مانند چین احمقانه است، بلکه باید به طور معقولی از ریسک کردن و تنوع بخشیدن به آن با ایمن کردن زنجیره‌های تأمین انعطاف‌پذیر، محافظت از برتری فناوری و سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های صنعتی، استفاده کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار