کد خبر: 1168616
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸
وزیر خارجه مجارستان امروز گفت: اگر ترکیه عضویت سوئد در ناتو را بپذیرد، مجارستان هم آن را تأیید می‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان امروز سه شنبه اعلام کرد: اگر ترکیه نیز تمایل خود را برای این کار اعلام کند، عضویت سوئد در ناتو را تایید خواهیم کرد.

وزیر خارجه مجارستان ادامه داد که با همتای ترکیه‌ای خود درباره تصویب عضویت سوئد در ناتو در تماس بوده است و اگر تغییری در موضع ترکیه ایجاد شود، کشورش هم این روند را به تاخیر نخواهد انداخت.

«پیتر سیارتو» در یک کنفرانس خبری در بوداپست در این خصوص گفت: اگر تغییری (در موضع ترکیه) رخ دهد، البته ما به این قول پایبند خواهیم بود که مجارستان هیچ کشوری را از عضویت در ناتو بازنخواهد داشت.

«توبیاس بیلستروم» (Tobias Billström) وزیر خارجه سوئد پنجشنبه پیش در سخنانی اعلام کرد که کشورش تمام الزامات پیوستن به ناتو را برآورده کرده است.

وزیر خارجه سوئد در سخنان خود از ترکیه و مجارستان خواست تا به سوئد اجازه ورود به این سازمان نظامی را بدهند.

در نشست وزاری خارجه ناتو در شهر اسلو، «توبیاس بیلستروم» پیوستن سوئد به ناتو را به دونده ماراتنی تشبیه کرد که در حال نزدیک شدن به پایان خط است.

این در حالیست که ترکیه با متهم کردن سوئد به پناه دادن به گروهک‌های مخالف دولت آنکارا، از سال گذشته مانع پیوستن این کشور به ناتو شده است.

انتقاد سوئد از دولت ویکتور دوربان در مجارستان هم باعث مخالفت‌هایی از سوی این کشور برای پیوستن استکهلم به ناتو شده است.

در ماه مه ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند، زیرا این دو با پ‌ک‌ک همکاری دارند.

بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار