کد خبر: 1168412
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد، بازگشت آمریکا به یونسکو احتمالا سبب تحکیم تسلط ایدئولوژیک غرب بر این نهاد شود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در انتقاد از بازگشت آمریکا به یونسکو گفت که واشنگتن علنا گفته که به دنبال مقابله با نفوذ چین است.

سازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل ملقب به یونسکو، جمعه (نهم تیرماه) در یک نشست فوق العاده درباره بازگشت آمریکا به این نهاد رای گیری کرد و نتیجه آن به بازگشت این کشور به یونسکو منجر شد. آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از یونسکو خارج شده بود.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در انتقاد از به آن گفت که قطعنامه مصوب نشست فوق العاده یونسکو برای بازگشت آمریکا، در تضاد با اصل اساسی برابری حاکمیتی کشورها است.

وی در این باره که بازگشت آمریکا به یونسکو به تقویت گفت‌و‌گوهای چندقطبی واقعی یا احترام متقابل کمک کند، ابراز تردید کرد. زاخاروا گفت: «برعکس، احتمالا تسلط ایدئولوژیک غرب را که حقوق اکثریت جهانی برای حفظ هویت تمدنی، فرهنگی یا ایدئولوژیک خود را به رسمیت نمی‌شناسد، تحکیم می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به توضیحات مقام‌های آمریکایی درباره چرایی بازگشت این کشور به یونسکو اعلام کرد، واشنگتن انگیزه‌های فرصت طلبانه خود را برای بازگشت به یونسکو پنهان نمی‌کند.

زاخاروا افزود: «نمایندگان (آمریکا در یونسکو) نیاتشان را برای مقابله با نفوذ چین بر این سازمان به طور علنی بیان کرد».

در رای گیری جمعه هفته گذشته برای بازگشت آمریکا به یونسکو، ۱۳۲ کشور عضو رای مثبت، ۱۰ کشور رای منفی و ۱۵ کشور رای ممتنع دادند.

دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری در آمریکا بارها از آنچه «مواضع ضد اسرائیلی» یونسکو از یک سو و همچنین کمک مالی زیاد واشنگتن به این نهاد بین‌المللی انتقاد کرده بود و پنج سال قبل، آمریکا را از یونسکو خارج کرده بود.

اواخر خرداد ماه بود که یونسکو از تصمیم ایالات متحده برای پیوستن مجدد به این سازمان با پرداخت ۶۰۰ میلیون دلار حق عضویت معوقه این کشور خبر داد.

یونسکو ۱۹۳ کشور عضو رسمی و ۱۱ عضو وابسته دارد و اکثر دفاتر آن در پاریس، پایتخت فرانسه، مستقر است افزون بر این مراکز، دفاتر ملی و منطقه‌ای نیز وجود دارد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که تصمیم به بازگشت به یونسکو به دلیل نگرانی از افزایش نفوذ چین در این سازمان به ویژه بعد از خروج آمریکا و پر کردن خلا ناشی از غیبت واشنگتن اتخاذ شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار