کد خبر: 1168317
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در بازدید از مرکز تجارت جهانی فردوسی، گفت: چنانچه اقدامات ایمن‌سازی مرکز تجاری فردوسی ظرف یک ماه صورت نگیرد، ساختمان را تعطیل می‌کنیم.

یه گزارش جوان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، روز دوشنبه به همراه نمایندگانی از شهرداری، سازمان مدیریت بحران، سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور از مرکز تجارت جهانی فردوسی بازدید کرد.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ابتدا در نشستی که برای رسیدن به راهکاری مشترک برای رفع مشکل ناایمن بودن این ساختمان برگزار شده بود، شرکت کرد و سپس از بخش‌های مختلف این ساختمان به همراه هیئت همراه بازدید کرد.

ترکی در حاشیه این بازدید، گفت: طبق گزارش مراجع نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور و همچنین اعلام نظر سازمان نظام مهندسی و بررسی‌های میدانی مشخص شد، مرکز تجارت جهانی فردوسی از ایمنی لازم برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه در مورد مرکز تجارت جهانی فردوسی توجه به ۲ نکته حائز اهمیت است، بیان کرد: نخست اینکه، یک رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده مبنی بر اینکه بخشی از احداثات در این ساختمان به صورت غیرقانونی انجام شده که البته این رای به طور کامل اجرایی شده است و دوم اینکه، باید دیواری در ضلع جنوبی ساختمان احداث می‌شد که این اقدام انجام نشده است لذا ساختمان به لحاظ سازه ناایمن، غیر مقاوم و غیر مستحکم محسوب می‌شود.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، گفت: با توجه به تخلفاتی که در پروانه این ساختمان صورت گرفته است، نهایتا پایان کار برای این ساختمان صادر نشده است، اما موقتا تعدادی از شهروندان چند سالی است که در این مرکز مشغول انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری هستند.

ترکی، عنوان کرد: برای حل این مشکل و با توجه به آخرین گزارشی که سازمان بازرسی کل کشور صادر کرده بود، امروز تصمیم گرفتیم با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول بازدید میدانی از مرکز تجارت جهانی فردوسی داشته باشیم تا در این بازدید، مسائل بازگو، صورت وضعیت مشخص و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: با جمع‌بندی نظر نمایندگان همه دستگاه‌های حاضر در این جلسه از جمله مدیریت بحران، وزرات راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و شهرداری تصمیم بر این شد که مالک ساختمان اقدامات و طرحی برای مقاوم‌سازی داشته است، اما به دلیل اینکه اجرای این طرح متکی به احداث ساختمان دیگری در مجاورت این مرکز تجارت جهانی فردوسی است، عملا تاکنون مقاوم سازی صورت نگرفته است.

ترکی، تاکید کرد: به دلیل اینکه که ممکن است فرآیند صدور پروانه برای احداث ساختمان جدید در کنار مرکز تجارت جهانی فردوسی، زمانبر باشد یا با موانعی همراه باشد، با تایید مالک ساختمان، مقرر شد ظرف مدت یک ماه، یک شرکت از بین شرکت‌های مشاور مورد تائید سازمان برنامه و بودجه، با محوریت سازمان مدیریت بحران استان تهران انتخاب شود و این شرکت قراردادی را برای ارائه طرح مقاوم سازی تنظیم کند تا با نظارت وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی اقدامات لازم برای ایمن سازی مرکز تجارت جهانی فردوسی صورت بگیرد تا طرح مقاوم‌سازی اجرا شود.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، یادآور شد: با تصمیمی که امروز به لحاظ کارشناسی گرفته شد، هم کسب و کار‌ها در این مرکز با مانع مواجه نمی‌شوند و هم اینکه اطمینان حاصل می‌شود ساختمان، با اجرای طرح از هرگونه مخاطره و ناایمنی محفوظ می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین نکته برای ما حفظ جان انسانهاست، گفت: امیدواریم فرایند اجرایی، تصمیماتی که امروز برای مرکز تجارت جهانی فردوسی گرفته شد بزودی طی شود.

ترکی، خاطرنشان کرد: قطعا در پایان مهلت در نظر گرفته شده از مرکز تجارت جهانی فردوسی بازدید می‌کنیم و چنانچه نسبت به اجرای مصوبات کوتاهی شده باشد، مجبور هستیم نسبت به تعطیلی این مرکز تا زمان مقاوم‌سازی اقدام کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار