کد خبر: 1168044
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
«افسانه حسامی فرد» بانوی کوهنورد ایرانی که صعود به قله اورست و کی-۲ را در کارنامه درخشان خود دارد، این‌بار موفق شد نام خود را به عنوان بانوی کوهپیما از جمهوری اسلامی ایران برای نهمین قله مرتفع در پاکستان ثبت کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، نانگا پربت به معنای "کوه عریان" و با لقب "کوه قاتل" در بخش مناطق شمالی پاکستان واقع است. ارتفاع قله این کوه ۸ هزار و ۱۲۵ متر است و در سال ۱۹۵۳ توسط "هرمان بول" کوهنورد اتریشی برای اولین بار فتح شد.

باشگاه کوهنوردی سون‌سامیت پاکستان با تائید صعود تیم کوهنوردان به نهمین قله مرتفع جهان در پاکستان اعلام کرد: افسانه حسامی فرد نیز به عنوان بانوی ایرانی عصر امروز به وقت محلی موفق به فتح قله نانگاپربت شده است.

شمال پاکستان دارای ارتفاعات بلندی از رشته کوه‌های هیمالیا است که هر سال تعداد زیادی جهانگرد و کوهنورد را به این منطقه جذب می‌کند. قله "کی-۲" با ۸ هزار و ۶۱۱ متر ارتفاع دومین قله بلند جهان ثبت شده است.

صعود به قله‌های اورست، کی-۲، لوتسه، ماناسلو، برودپیک و آناپورا نیز در کارنامه بانوی کوهنورد ایرانی قرار دارد.

اواخر تیرماه سال گذشته افسانه حسامی فرد بانوی کوهنورد خراسان‌شمالی توانست به عنوان اولین بانوی ایرانی دومین قله مرتفع جهان کی-۲ در پاکستان معروف به "قله وحشی" را فتح کند.

حسامی فرد فروردین ۱۴۰۱ نیز توانست اوررست را فتح کند. صعود به اورست ۴۵ روز تا دو ماه زمان نیاز دارد، کوه اورست کوهی است که با ۸ هزار و ۸۴۸ متر ارتفاع مرتفع‌ترین کوه جهان از سطح دریا است.

همچنین دیگر کوهنوردان ایرانی شامل کاظم فریدیان، عظیم قیچی‌ساز، رضا شهلایی و حسین بهمنیار تنها کوهنوردان ایرانی هستند که افتخار صعود به این قله را در کارنامه دارند.

زنده یاد داود خادم نیز کوهنورد ایرانی بود که در سال ۱۳۸۳ هنگام صعود به این قله جان خود را از دست داد. داود خادم در قالب یک تیم بین المللی به دلیل گرفتاری در طوفان در حوالی کمپ سوم به همراه یک کوهنورد روسی ناپدید شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار