کد خبر: 1165156
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به بیان نظرات خود پرداختند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مهدی عیسی‌زاده در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه‌های محمد علی نیکبخت گفت: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تأثیر می‌گذارد تصمیم‌گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش‌بینی شده است؟

وی در ادامه اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی گندم اکنون پایین است و برای افزایش نرخ آن و تشویق کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟ از سوی دیگر برنامه شما برای توسعه آبیاری نوین چیست؟ تحقیقات کشاورزی در کشور ما چهار بعدی نیست انتظار مجلس شورای اسلامی این است که دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی وارد شود. مردم باید از محصولات با کیفیت بهره‌مند شوند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث کودهای شیمیایی که اکنون در این زمینه کمبود داریم در برنامه شما موردی گنجانده نشده است، برای خودکفایی در تولید گوشت چه برنامه‌ای دارید؟ ما اکنون از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم.

در ادامه سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: ایشان دارای ویژگی‌های خوب مدیریتی و فرزند جهاد کشاورزی است و در واقع مدیر برون‌رفت از چالش‌ها و مشکلات است، اما در برنامه‌های ایشان به چالش خرد شدن زمین‌های کشاورزی توجهی نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم ادامه داد: آیا شما می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ کاشت تولیدات کشاورزی در استان‌ها متفاوت است، آیا سیاست شما مانند سیاست‌های وزرای قبل است؟ در این رابطه باید ارتقای سطح معیشت و درآمد عشایر و روستاییان و کشاورزان و همچنین تأمین زیرساخت‌های مناسب تولید و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی مدنظر قرار می‌گرفت.

وی افزود: نباید با کشاورزان مبارزه کرد، زمین‌های مسطح و خدادادی مردم به برخی صاحبان کارخانه‌ها واگذار شده؛ کاشت دیم به یک فرهنگ تبدیل شده است و تقویت کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود ندارد و در حال حاضر با مشکل کمبود آرد و نان مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: 40 همت بدهی محصول گندم کشاورزان هنوز پرداخت نشده است و این موضوع متأسفانه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده؛ شما تأکید داشتید که می‌خواهید کشاورزی را مردمی‌سازی کنید، اما متأسفانه به پرداخت مطالبات کشاورزان و همچنین مشکلات آن‌ها توجهی نشده و همچنین آبیاری قطره‌ای نیز مدنظر قرار نگرفته است.
___

علیرضا پاک‌فطرت در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به عنوان مخالف اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تأمین شود. سؤال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید مدیران تحول ایجاد کنند، تصریح کرد: آقای نیکبخت شما چه نقاط ضعفی را در وزارت جهاد کشاورزی می‌بینید و چه طور می‌خواهید آن را رفع کنید؟

پاک‌فطرت ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد از بخش تعاونی باشد که الآن چهار درصد است. شما در تعاون روستایی وزارتخانه بودید اکنون چه برنامه‌ای برای تقویت تعاونی روستایی دارید؟ همچنین برنامه شما برای ایجاد رضایتمندی کشاورزان و دامداران چیست؟

وی با بیان اینکه قول می‌دهید امنیت غذایی برای کشور تأمین شود؟ اظهار کرد: برنامه شما برای حفظ جنگل‌ها چیست؟ بیش از دو میلیون هکتار جنگل عمدتا بلوط در جنوب کشور وجود دارد که در حال از بین رفتن است در این صورت استان‌های جنوبی غیرقابل زندگی می‌شود. چه برنامه‌ای برای حراست از جنگل‌ها دارید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: شما چه طور می‌خواهید از این موضوع جلوگیری کنید؟ همچنین برنامه شما برای تولید محصول ارزان‌تر و عرضه آن به مردم چیست؟

موافقان نیکبخت چه می‌گویند؟

 قدرت‌الله حمزه شلمزاری در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم‌ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است، همچنین شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده‌اند شخص موفقی در پست‌های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی از ویژگی‌های محمدعلی نیکبخت اشاره کرد و گفت: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه‌های وی است. همچنین اصلاح و یکپارچه‌‍سازی ساختار کشاورزی و اجرای وظایف وزارتخانه در امور روستایی و بهبود وضعیت عشایر را باید به برنامه‌های ایشان افزود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی‌کاری‌ها در قالب نظام نوآوری کشاورزی و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

شلمزاری مطرح کرد: آقای نیکبخت هم معتقد است و هم متخصص و ما نمایندگان با استماع گزارش‌های وی در مجلس متوجه شدیم مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه‌های خوبی برای حل این مشکلات دارد. ضمن آنکه تعامل وی با مجلس در گذشته زبانزد عام و خاص است. به همین منظور امیدوارم همکاران همت کنند تا آقای نیکبخت به بدنه وزارت جهاد کشاورزی اضافه شود تا شاهد کاهش مشکلات در این حوزه باشیم.

در ادامه علی‌اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار است. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.

وی در ادامه ضمن تشکر از دولت برای معرفی محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: مخالفان وی دغدغه‌مند بوده وگرنه مخالفتی با ایشان نداشتند. مقام معظم رهبری فرمودند مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب‌پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهم‌ترین مشکل مردم تأمین کالاهای اساسی است که انشاءالله با دست توانمند و جهادگر آقای نیکبخت این دغدغه‌ مردم مرتفع می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث تأمین آب شرب و آب کشاورزی نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی محور آبخیزداری و آبخوانداری مورد توجه قرار گرفته است. بحث زنجیره ارزش تولید در کشور مغفول مانده است که با تدبیر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی انشاءالله به مسیر درستی هدایت می‌شود. زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد.

بسطامی در پایان تأکید کرد: دامداران و عشایر در چند سال گذشته برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه شده‌اند، انشاءالله با برنامه وزیر جهاد کشاورزی این چالش نیز مرتفع خواهد شد. یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی کم کردن تصدی‌گری دولت و روی آوردن به مردم است، هرچه اقتصاد مردمی‌تر باشد، به نفع خودِ مردم خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار