کد خبر: 1162080
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
در روز‌های اخیر تصممیات مهمی درباره تغییر ساعت اداری کارمندان دولت و همچنین تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج شنبه‌ها و شناور شدن ساعت کاری مادران دارای کودکان زیر ۷ سال اتخاذ شده که اعضای هیات دولت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت به تشریح آخرین تصمیمات در این خصوص پرداختند.

اختصاصی جوان آنلاین: از نیمه خرداد ماه ساعت کار ادارات دولتی به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی از ساعت ۶ صبح تا ۱ ظهر اعلام شده است. بر این اساس ساعت کار بانک‌ها نیز در روز‌های معمول به ساعت ۱۳ و در روز‌های پنج شنبه به ۱۲ رسیده است. این مساله البته با انتقاداتی در روز‌های اخیر همراه شده است. بر این اساس یکی از موضوعاتی که امروز در جلسه هیات دولت مطرح شد همین مساله بود. رئیس جمهور با اشاره به تغییر ساعت کار ادارات، اقناع‌سازی افکار عمومی در خصوص اهداف و ثمرات این تصمیم را امری مهم و موثر در همراهی مردم با اجرای آن دانست.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نیز در حاشیه جلسه دولت توضیحاتی در این خصوص داد و با اشاره به تغییر ساعات کاری کارمندان گفت: ۴۴ ساعت کار تکلیف قانونی است و پیشنهاد ما این بود که برای پرکردن مابه التفاوت آن، بعد از ساعت یک بعدازظهر و دستگاه‌هایی که در تهران هستند، به صورت دورکاری باشند.
میثم لطیفی اضافه کرد: این دورکاری توسط هیات تطبیق مجلس رد شد، اما همچنان پیشنهاد ما پابرجا است، چرا که این از اختیارات دستگاه‌های اجرایی است.

 

بیشتر بخوانید:


رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: در دستگاه‌هایی که امکان دورکاری وجود دارد، اکیدا توصیه می‌شود که به مساله انرژی توجه کرده و ادارات را در صورت امکان تعطیل کنند تا دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ به بعد خاموش شوند تا درباره موضوع انرژی تدبیر کنیم.
لطیفی همچنین درباره تعطیلی روز‌های جمعه و شنبه با توجه به تصویب کلیات آن در مجلس، اضافه کرد: مدت‌ها پیش لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده بودیم که اخیرا در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است.
وی ادامه داد: طبق این لایحه ساعت کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند و برای شهرستان‌هایی غیر از تهران که روز‌های پنجشنبه تعطیل نبود، ایام کاری پنج روز هفته باشد و روز آخر هفته در دستگاه‌هایی که امکان دارند، تعطیل باشد.
لطیفی با اشاره به اینکه برای این موضوع منع قانونی داریم، یادآورشد: اکنون بحث بر این است که این تعطیلی روز پنجشنبه باشد یا شنبه که در حال کار مطالعاتی هستیم و این جزو اختیارات هیات وزیران است و قانون هم این اجازه را داده است.
وی افزود: در زمان حاضر جمع بندی برای تعطیلی پنجشنبه‌ها است و برای دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

در صورت تعطیلی شنبه یک روز از تعطیلات ما هماهنگ با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه ارتباطات تجاری ما برای ۴ روز با بازار‌های جهانی قطع نمی‌شود. ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده که دیدگاه نمایندگان بیشتر به سمت تعطیلی شنبه‌ها است.
همچنین انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز امروز از بررسی و بخشنامه شدن موضوع «شناورشدن ساعت شروع کار مادران دارای کودک زیر ۷ سال» طی روز‌های آتی خبر داد و ظهار کرد: بنا به تاکید رییس جمهوری مسئله بانوانی که فرزند خردسال دارند باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و تخفیف ویژه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود.
وی افزود: قرار شد در روز‌های آتی و با فوریت موضوع شناور بودن شروع کار این بانوان بخشنامه شود تا بانوانی که کودک زیر هفت سال دارند بتوانند از این مزیت برخوردار شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار