کد خبر: 1161654
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
افتتاح کارخانه دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی در کاشان
کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، استان‌های مختلف ایران را با مشکلات زیادی رو‌به‌رو کرده است. برای کاهش این فشار‌ها چند روز پیش کارخانه دانش‌بنیان «طبیب» در کاشان به بهره‌برداری رسید تا برای اولین‌بار در ایران با راه‌اندازی خطوط تولید چند محصول مهم پزشکی در حوزه قلب و عروق گامی بزرگ در مسیر تأمین نیاز‌های بهداشتی برداشته شود.
سجاد مرسلی

کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، استان‌های مختلف ایران را با مشکلات زیادی رو‌به‌رو کرده است. برای کاهش این فشار‌ها چند روز پیش کارخانه دانش‌بنیان «طبیب» در کاشان به بهره‌برداری رسید تا برای اولین‌بار در ایران با راه‌اندازی خطوط تولید چند محصول مهم پزشکی در حوزه قلب و عروق گامی بزرگ در مسیر تأمین نیاز‌های بهداشتی برداشته شود. افتتاح این کارخانه دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی و شروع به کار خطوط تولید شیت شریانی و کیت آنژیوگرافی به همت ستاد اجرایی فرمان امام صورت گرفته و آن طور که سرپرست این ستاد عنوان کرده این کار همچنان ادامه خواهد داشت و در استان‌های دیگر هم حمایت از دانش بنیان‌ها در دستور کار است.

چند سالی می‌شود که به خاطر تحریم‌های ظالمانه وضعیت سلامت و بهداشت و درمان کشور با چالش‌هایی روبه‌رو شده و به همین خاطر در اکثر استان‌ها با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستیم. با این حال سازمان‌ها و نهادها، تأمین نیاز‌های حوزه بهداشت و سلامت را در دستور کار قرار داده و در این راستا اقدامات بزرگی انجام داده‌اند.
از جمله ستاد اجرایی فرمان امام که به وسیله شرکت‌های دارویی برکت و همچنین حمایت از دانش‌بنیان‌ها نشان داده در راه خودکفایی ایران در جهت تولید نیاز‌های بهداشتی از هیچ اقدامی فروگذار نیست.
اواخر هفته گذشته بود که سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام به کاشان رفت تا با حضور در شهرک صنعتی امیرکبیر این شهر در کنار مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، مدیرعامل مؤسسه دانش‌بنیان برکت و جمعی از مدیران در آیین افتتاح رسمی کارخانه «طبیب» و بهره‌برداری از خطوط تولید چندمحصول پزشکی از جمله خطوط تولید شیت شریانی و کیت و تتر آنژیوگرافی برای نخستین بار در کشور شرکت کند.
کارخانه طبیب کاشان در زمینی به مساحت ۵۵۰۰ مترمربع و با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در شرایطی افتتاح شد که از همین ابتدا این توانایی را دارد برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند.
با راه‌اندازی این کارخانه و شروع به کار خطوط تولید شیت شریانی و کیت آنژیوگرافی که برای اولین بار در کشور صورت پذیرفته حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد به ازای تولید محصولات مختلف، صرفه‌جویی ارزی حاصل شده و محصولات این کارخانه از قیمت مناسب‌تری نسبت به مشابه خارجی برخوردار است.
ناگفته نماند طی سال‌های اخیر ستاد اجرایی فرمان امام حجم وسیعی از شرکت‌های دانش بنیان را مورد حمایت خود قرار داده که مجموعه طبیب کاشان نیز یکی از این شرکت‌هاست.
در مراسم افتتاح کارخانه طبیب کاشان، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه به طور معمول مجموعه‌های دانش‌بنیان را افراد نخبه و دلسوز طرفدار رشد و اعتلای کشور تشکیل می‌دهند و حمایت از این مجموعه‌ها، سرمایه‌گذاری درازمدت برای کشور است، گفت: «اکثر تجهیزات پزشکی عروق و قلبی وارداتی است و امروز حدود ٣٠٠ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری این مجموعه شده که ١۴٠ میلیارد تومان را سهامداران و ١۶٠ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی به نتیجه رسیده است.»
عارف نوروزی ادامه داد: «در حال حاضر با توجه به اقدامات مجموعه طبیب در سال اول، حدود ٧ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور حاصل خواهد شد که در سال‌های آینده این رقم افزایش می‌یابد.»
وی با اشاره به اینکه ١۵٠ نفر در این مجموعه مشغول خدمت هستند و تا آخر امسال با افزایش ظرفیت به اشتغال مستقیم ٢٠٠ نفر خواهد رسید، تصریح کرد: «براساس آمار حدود ٢٠٠ هزار آنژیوپلاستی و ۶٠٠ هزار آنژیوگرافی در سال مورد نیاز است که با افتتاح طبیب، بخش زیادی از نیاز کشور مرتفع می‌شود.»
به گفته این مسئول، در سال ١۴٠٢ پیش‌بینی کردیم از طریق فعالیت‌های خرد و خانگی، دانش‌بنیان، فعالیت‌های بنگاه‌ها، تسهیلات محور و بنگاه محور ٣٩٠ هزار شغل و در گروه توسعه اقتصادی تدبیر ٣٠ هزار شغل را ایجاد کنیم که حدود ۴٢٠ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند.
حوزه سلامت نیازمند درست‌کاری
متأسفانه در حال حاضر وضعیت دنیای تجهیزات پزشکی و حتی دارو در کشور خوب نیست و گروهی فرصت طلب با وارد کردن تجهیزات تقلبی و غیراستاندارد ضربه بزرگی به حوزه سلامت وارد می‌کنند.
موضوعی که مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز آن را مد نظر قرار داده و در مراسم شروع به کار کارخانه طبیب کاشان گفت: «در حوزه سلامت به خصوص در حوزه تجهیزات پزشکی به نیکویی و درست کاری محتاجیم.»
جلال غفارزاده با بیان اینکه هر مولدی را به وجود می‌آوریم مسئولیت پیگیری آن را داریم و پاسخگوی اعمال مولد خود هستیم، ادامه داد: «کنترل کیفیت‌ها بعد از مصرف بسیار حائز اهمیت است و ما در اداره کل رویکردی داریم که موضوع تولید را تسهیل کنیم، اما چون موضوع سلامت است، مجبوریم از استاندارد‌ها کوتاه نیاییم. یکی از استاندارد‌های مشهود پیگیری رضایت مشتری است که در حال حاضر در بیمارستان‌ها و کشور ما وجود دارد.»
وی با بیان اینکه لازم است در پیش و پس تولید محصولات، گزارش عوارض ناخواسته داشته باشیم، تأکید کرد: «ما مجموعه بزرگ طبیب را از امروز به عنوان ممیز در این زمینه به رسمیت می‌شناسیم. از ستاد اجرایی فرمان امام برای حمایت و راه‌اندازی این مجموعه دانش‌بنیان که دغدغه آن سلامت مردم و تلاش برای دسترسی آسان‌تر جامعه پزشکی و بیماران به اقلام موردنیاز است، قدردانی می‌کنم.»
طبیب قطب تولید محصولات تخصصی
در ادامه این مراسم مدیرعامل مجموعه طبیب با اشاره به اینکه ساختار طبیب از سه ضلع بالین، سرمایه‌گذار و اجرایی تشکیل شده است، گفت: «در سال ٩۶ شروع تولیدات شرکت طبیب را برنامه‌ریزی کردیم، اما متأسفانه با توجه به مشکلات ارزی، این مجموعه تعطیل شد و یک سال تعطیل بود تا اینکه مؤسسه دانش‌بنیان برکت و حمایت‌های کلان ستاد اجرایی فرمان امام باعث شد کار از بین نرود و طبیب دوباره قد بکشد.»
جعفر اعتمادی ادامه داد: «از قریب به ۱۰۰ سال گذشته حوزه درمان و تشخیص پزشکی به سمت کاهش تهاجم در تشخیص و درمان می‌رود همچنین کاهش مخاطره انتقال بیماری مورد توجه است که نمود آن در محصولات طبیب وجود دارد. در محصولات عمومی تجهیزات پزشکی شرایط کشور بد نیست، اما در بخش تخصصی قلب، مغز، تنفس و... هنوز کمبود‌هایی وجود دارد.»
وی با اشاره به اینکه زیر ساخت‌هایی که در مجموعه طبیب وجود دارد می‌تواند محصولات مصرفی سایر حوزه‌ها را نیز تولید کند، افزود: «به زودی مجموعه طبیب قطب تولید محصولات تخصصی کشور خواهد شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار