کد خبر: 1161629
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که فرایند اجرای توافق ایران و آژانس آغاز شده و پیشرفت داشته است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در آغاز جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که در گزارش خود نوشته است فرایند اجرای بیانیه مشترک با ایران آغاز شده است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

بر اساس گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص گفت: «در آن گزارش خواهید دید که فرایند اجرای بیانیه مشترک آغاز شده است و پیشرفت‌‌هایی حاصل شده است که البته به اندازه‌ای نیست که امید داشتم. بعنوان مثال، اوایل ماه می، آژانس دوربین‌های نظارتی را در کارگاهی در یک محل نصب کرد که در آن‌جا لوله‌های روتور سانتریفیوژ و بیلوز (اتصالات) تولید می‌شود».

وی ادامه داد: «بعلاوه، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی‌سازی اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران در تأسیسات اعلام شده خود، تولید می‌کند، تاکنون برای اولین‌ بار، یک وسیله نظارت برغنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو  و همچنین در واحد پایلوت غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز نصب کرده است.این به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تأسیسات را شناسایی کنیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی با این‌حال این همکاری را ناکافی دانست و ادامه داد: «اما این ذره‌ای از آن چیزی است که ما متصور بودیم و آن‌چه که در حال حاضر باید انجام شود، یک فرایند پایدار و بدون وقفه است که بدون تأخیر، به تحقق تمامی تعهداتی منجر شود که در بیانیه مشترک مندرج شده است».

وی همچنین تصریح کرد: « ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان ارائه کرده است. متذکر می‌شوم که ارزیابی ما برای این مکان همچنان پابرجاست و تکرار می‌کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح آمیز است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این‌حال در خصوص روند راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «شما در مقابل خود جدیدترین گزارش من در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارید. همانطور که آگاه هستید، آژانس برای مدت دو سال و سه ماه قادر به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و بیلوزها، آب سنگین، کنستانتره سنگ اورانیوم، نبوده است که شامل دوره‌ پس از ژوئن 2022 نیز می‌شود که هیچ تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام نصب نشده و عمل نکرده است».

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران مدعی شد: «این گزارش نشان می‌دهد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است که این شامل ذخایر اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 می‌شود که نزدیک به نیم تن است و همچنین شامل ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد غنای 60 U-235 می‌شود که آن نیز بیش از 100 کیلوگرم است».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار