کد خبر: 1161532
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
اولین نیروگاه اختصاصی صنایع با ظرفیت ۳۳۶ مگاوات، در قالب تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت، برق خود را به مشترکان صنعتی عرضه کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، نیروگاه ۳۳۶ مگاواتی قدس سمنان به‌عنوان اولین نیروگاه ساخته شده در قالب برنامه‌ی توسعۀ ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی صنایع، برق خود را به شبکۀ سراسری کشور تزریق کرد.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکۀ برق ایران، صنایع طرف قرارداد این نیروگاه می‌تواند در کل سال بدون هیچ محدودیتی انرژی دریافت کند و برای این مشترکان صنعتی هیچ برنامه‌ی مدیریت مصرف برقی طی فصل تابستان اعمال نخواهد شد.

*رکورد زمان ساخت نیروگاه شکسته شد

تفاهم‌نامه‌ی احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اختصاصی صنایع در اولین ماه‌های شروع فعالیت دولت سیزدهم میان وزرای نیرو و صنعت، معدن و تجارت منعقد شد.

به استناد اطلاعات شرکت پیمان‌کار نیروگاه ۳۳۶ مگاواتی سمنان، زمان ساخت این واحد نیروگاهی یک رکورد جهانی است و این واحد تولید برق توسط متخصصان ایرانی در ۶ ماه طراحی و ساخته شده است.

* کدام‌صنایع از برنامه مدیریت مصرف برق معاف هستند

در این‌باره، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به این‌که برنامه ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی صنایع منطبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده به جلو می‌رود، اظهار داشت: بر اساس قانون، صنایع مکلف هستند برق خود را از طریق ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر اختصاصی تامین کنند و آن دسته از مشترکان صنعتی که نسبت به اجرای این قانون اقدام کرده‌اند، در کنار ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و صنفی صنعتی گسترده در کشور در کل سال هیچ محدودیت برقی ندارند.

* در ۲ سال گذشته به اندازه ۸ سال قبل نیروگاه ساخته شد

‌تابستان ۱۴۰۰ در حالی به پایان رسید که کشور با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف برق دست و پنجه نرم می‌کرد و در صورت تداوم شرایط سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ این ناترازی در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید؛ بر این مبنا برنامه کاهش ناترازی برق برنامه در قالب دو محور افزایش عرضۀ برق و مدیریت تقاضا در دستور کار صنعت برق قرار گرفت.

طی ۲۱ ماه گذشته از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۷۱۰۰ مگاوات نیروگاه به ظرفیت شبکۀ برق اضافه شده که این میزان به اندازۀ کل نیروگاه‌های ساخته‌شده در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ است.

پایان پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار