کد خبر: 1160763
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
در آستانه سالروز ولادت با سعادت امام رضا (ع)، بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۱۴ طرح ملی و خدمت رسانی آستان قدس، به همت بنیاد کرامت رضوی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شد. این طرح‌ها که در حوزه‌های مختلفی همچون تشرف زائران محروم و بیمار، اشتغالزایی، خدمات مشاوره، عمرانی، فرهنگی و ورزشی هستند، عرصه خدمت خادمان و خادمیاران رضوی به زائران، مجاوران و عموم مردم ایران اسلامی به ویژه محرومان و نیازمندان را گسترده‌تر کرده است و دل‌های بیشتری را به مهر امام هشتم (ع) گره خواهد زد.
محمدرضا هادیلو


یکی از تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی، بحث توانمندسازی مردم است که در این راستا تلاش می‌شود تا خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، توان فعالیت اقتصادی پیدا کنند و روی پای خود بایستند.
بر همین اساس بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۱۴ پروژه ملی با حمایت تولیت آستان قدس رضوی در شرایطی آغاز شد که این طرح‌ها در استان‌های مختلف کشور بوده و به صورت همزمان خدمات رسانی‌هایشان به مردم را شروع کردند.
مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی با اشاره به برخی از این پروژه‌ها به «جوان» می‌گوید: «در دهه کرامت سال گذشته و با دستور تولیت آستان قدس رضوی، خدمت رسانی به کشاورزان منطقه سیستان و بلوچستان که بیش از ۱۵ سال است از خشکسالی شدید رنج می‌برد، با حفر ۵۰ چاهک برای زیر کشت بردن ۱۰۰ هکتار زمین آغاز شد و این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیدند و همان زمان مقرر شد ۵۰۰ چاهک جدید نیز حفر شود که در مرحله نخست ارائه این خدمت، حالا ۳۰۰ چاهک به بهره‌برداری رسیده است و تحویل خانواده‌هایی می‌شود که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند.»
به گفته محمدحسین استادآقا، با ارائه این خدمت ۳۵۰ هکتار زمین زیر کشت خواهد رفت و تا دو ماه آینده نیز ۲۰۰ چاهک دیگر حفر می‌شود. پروژه دیگر بنیاد کرامت رضوی لوله‌گذاری و کف شکنی چاه آب در منطقه حسن آباد جنگل است که مورد تقاضای مردم این منطقه بود و حالا به بهره‌بردای رسید.
این مسئول، طرح اطعام را از دیگر پروژه‌های این دهه ذکر کرده و ادامه می‌دهد: «اطعام گسترده مردم و به ویژه نیازمندان در مناسبت‌های مختلف، یکی از طرح‌های ثابت و مستمر بنیاد کرامت رضوی در سراسر کشور است که به همت مرکز خادمیاری ۵۰۰ هزار وعده غذای گرم در سراسر کشور طبخ و توزیع می‌شود.»
به گفته استادآقا، در همین راستا آشپزخانه مرکزی در استان بوشهر احداث شده که بیش از ۲۰ هزار وعده غذا در حاشیه این شهر توزیع می‌کند.
آزادی زندانیان و تأمین جهیزیه نیازمندان
پویش آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد از جمله اقداماتی است که بر اساس آن از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ طرح آزاد‌سازی این زندانیان کلید خورده است و مراسم گلریزان نیز به مناسبت‌های مختلف در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.
این اقدام خداپسندانه به صورت مستمر ادامه دارد و تا کنون ۶۱۰ نفر زندانی آزاد شده‌اند و در این ایام هم ۴۷ نفر دیگر به کانون خانواده‌های خود باز خواهند گشت.
در کنار این اقدامات اهدای جهیزیه به مزدوجین محروم سراسر کشور هم در طرح حمایتی بنیاد کرامت رضوی دیده شده است.
مدیرعامل این بنیاد با بیان اینکه در بهمن ماه سال گذشته با مشارکت کمیته امداد هزار سری جهیزیه به نو مزدوجین اهدا شد و از امروز نیز توزیع ۴۸۵ سری جهیزیه در سراسر کشور آغاز شده است، به فراهم کردن شرایط زیارت برای زائر اولی‌ها و بیماران صعب‌العلاج گریزی می‌زند و می‌گوید: «در دهه کرامت میزبان هزار نفر از این زائران از سراسر کشور هستیم، همچنین هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار قمی نیز به مشهد اعزام می‌شوند.»
استاد آقا افتتاح کلینیک مشاوره جدید در ورزشگاه امام رضا (ع)، آغاز پویش تأمین ۸ هزار قلم جهیزیه توسط ۸ هزار روضه خانگی، افتتاح خیاط خانه مشهد و اشتغال‌زایی برای ۶۰ بانوی سرپرست خانوار، آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع زیارتی مهران برای زائران عتبات و افتتاحیه جشنواره فرهنگی و ورزشی در ۲۰۲۰ محله محروم کشور را از دیگر پروژه‌های اجرایی بنیاد کرامت رضوی عنوان می‌کند.
از اشتغال‌زایی تا آبرسانی
از جمله طرح‌های افتتاح شده بنیاد کرامت، افتتاح کارگاه خیاطی در شهر مشهد است که با هدف حمایت از بانوان سرپرست خانوار و خانواده‌های دارای درآمد پایین اجرایی شده است. در قالب این طرح با اخذ سفارش کار از مراکز پوشاک و تهیه و تولید البسه، برای ۶۰ زن سرپرست خانوار اشتغال‌زایی شده است. بنیاد کرامت رضوی پیش از این نیز طرح‌های اشتغال‌زایی متعددی اجرایی کرده و با ارائه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات، بستر اشتغال‌زایی برای ۲۰ هزار نفر را به وجود آورده است.
طی روز‌های اخیر چند طرح حمایتی از جمله بهسازی و لوله گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه آبرسانی برای تأمین آب کشاورزی، ایجاد کارگاه اشتغال و تسهیلات اشتغال و همچنین اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان در روستای حسین آباد جنگل نیشابور به بهره‌برداری رسید.
در قالب طرح عمرانی مد نظر در این روستا، لوله‌گذاری به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر با قطر ۲۵۰ میلیمتر در فاز اول و اجرای لوله‌های فرعی به قطر ۱۱۰ میلیمتر در فاز دوم محقق خواهد شد که به افزایش سطح آب‌دهی اراضی کشاورزی و افزایش بهره‌بری از منابع آبی و ارتقای سطح درآمد مردم این روستا منجر می‌شود. خدمات گذشته آستان قدس رضوی در این حوزه نیز ایجاد بیش از هزار و ۶۰۰ واحد دامداری و جایگاه دام و همچنین تأمین حدود ۴ هزار گله پشتیبان دام سبک با اعتبار ۸۸۶ میلیارد ریال در نقاط مختلف کشور بوده است.
بهسازی ۱۱۰ منزل خانواده‌های محروم
از جمله طرح‌های خدمت رسانی به مردم سیستان و بلوچستان، طرح بهسازی خانواده‌های محروم این استان است که آغاز شده است. با اجرای این طرح و با مشارکت خیرین و کانون‌های خدمت رضوی، ۱۰۰ منزل خانواده‌های محروم در منطقه سیستان بهسازی می‌شود. همچنین بهسازی منازل هشت خانواده سادات احسان‌پذیر در حاشیه شهر مشهد و در قالب اردوی جهادی بخش دیگری از خدمت در این عرصه است. بنیاد کرامت رضوی پیش از این نیز با مشارکت گروه‌های جهادی، بیش از هزار و ۳۰۰ منزل آسیب‌دیده از بلایای طبیعی در استان‌های مختلف را مرمت و بهسازی کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار