کد خبر: 1159714
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
عبدالکریم میراسدی

اوج همگرایی وهمکاری دومنطقه جغرافیایی دردوسوی اقیانوس اطلس با گردهم آمدن درقالب پیمانی نظامی-امنیتی تحت عنوان پیمان آتلانتیک شمالی یا «ناتو» شکل گرفت، ائتلافی شومی که می توان ادعا کرد منازعه بین کشورها ونا امنی های جهان ریشه درسیاست های مداخله گرایانه آن دارد.
ناتوهمواره دکترین خود را در سه سطح کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت با هدف آنچه که حفظ منافع کشورهای عضو می نامد برنامه ریزی می کند.
خوی حاکمان غربی درقبال سایرملت ها همواره تهاجمی، مستبد وکینه توزانه بوده و برای حفظ منافع خود منافع سایر ملت ها را قربانی می کنند.
ائتلاف غربی براین باوراست که باید همچنان قدرت بلامنازعه جهان باشد و تمام توان خود را به حفظ جهان تک قطبی معطوف کرده ولذا تلاش می کند تا قدرت های رقیب خود بویژه ایران، چین و روسیه را تضعیف وسپس مهارکند.
راهبرد وسناریویی که غربی ها در این برهه برای مهار ویا بهتر بگوییم نابودی اقتصاد،ماشین نظامی و منابع انسانی رقبای خود طراحی کرده اند دو گزینه «منازعه سرزمینی» و«جنگ نیابتی» است.
ائتلاف غرب تا اینجا موفق شده روسیه را با شعارخیزناتوبه سمت شرق تحریک و وارد «جنگ نیابتی -فرسایشی» با اوکراین بکنند که تاکنون خسارت وهزینه های هنگفتی برای دوکشوردرپی داشته است.دقیقا تکرارجنگ هشت ساله ایران وعراق. قطعا اگرجنگ تحمیلی رژیم بعث به رهبری و هدایت ناتوعلیه انقلاب نوپای ملت ایران رخ نمی داد، ایران الان جزء چند قدرت اقتصادی اول جهان بود.
اکنون نیزائتلاف غربی-عبری در تلاش هستند تا باردیگرایران را درگیرجنگ کنند. لذا رفتارتحریک آمیزحاکمان برخی کشورهای همسایه را می توان در همین پازل جستجو کرد.
اما به غربی ها می گوییم:
برو این دام بر مرغ دگرنه
که عنقا را بلند است آشیانه

درآن سوی دیگر کره ی زمین آمریکایی ها تاکنون برای چندمین بارازخطوط قرمزدولت چین عبورکرده اند، ازجمله سفرهای تحریک آمیزمقامات آمریکایی به تایوان علیرغم هشدارهای مکررمقامات چین واخیرا نیز رزمایشی را با تایوان در دستورکار خود قرارداده اند.این لجاجت آمریکایی ها و بازی با اعصاب اژدهای سرخ می رود تا آتش جنگ را درشرق آسیا نیزشعله ور کند.
همچنین منطقه شرق آسیا به دلیل مداخله آمریکایی ها آبستن جنگ بین دوکشورکره جنوبی و شمالی است.
نکته مهمی که کشورها باید عاقلانه به آن فکر کنند این است که آمریکایی ها همواره آتش بیار معرکه درجنگ بین کشورها بوده اند، بدون اینکه خود کوچکترین آسیبی ببیند.درخلال دو جنگ جهانی اول و دوم می بینم که آمریکا ازمخمصه جنگ جان سالم به در برده و در این کشور حتی یک آجر ازروی آجری برزمین نیفتاده است.اگر جنگ اوکراین به سایر کشورهای اروپایی سرایت کند که البته با توجه به سیاست های تحریک آمیز آمریکا و برخی کشورهای اروپایی قطعا گسترش پیدا خواهد کرد ودراین میان این کشورهای اروپایی هستند که قربانی سیاست های خود خواهانه ناتو به رهبری آمریکا خواهند شد.
ازرهبران اروپا بعید است که متوجه این موضوع نشده باشند اما اینکه چرا سران اتحادیه اروپا تا این حد حاضرند منافع خود را قربانی سیاست های غلط آمریکا وصهیونیسم بین الملل بکنند جای تعجب دارد؟! سوال مهم از اروپایی ها این است که آیا روسیه سرشار از منابع نفت وگاز وسایرمنابع طبیعی نمی تواند همسایه و شریک تجاری خوبی برای شما اروپایی ها باشد؟ قطعا جواب این سئوال مثبت است. روسیه و اروپا بویژه پس ازجنگ های جهانی اول و دوم سال هاست درکنارهم زندگی مسالمت آمیز و رو به گسترشی داشته اند که به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده است. لذا بسیار روشن است که آمریکایی ها وابستگی اروپا به اقتصاد روسیه را تحمل نخواهند کرد.
نتیجه اینکه که به چند دلیل روس ها درموضوع اوکراین کوتاه نخواهندآمد؛ اول اینکه اگر روسیه در این منازعه کوتاه بیاید اعتبار و یا به قول معروف پرستیژابرقدرتی اش خدشه دار می شود، دوم اینکه روس ها تا حد قابل قبولی به اهداف راهبردی خود مبنی برتصرف اراضی هدف و الحاق آن به خاک روسیه درشرق اوکراین وشبه جزیره کریمه رسیده اند.سوم اینکه روس ها هزینه های زیادی داده اند و خیلی از مسیر را طی کرده اند بنابراین عقب نشینی روس ها در جنگ اوکراین از لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی و همچنین افکار عمومی داخلی و سیاست خارجی پرهزینه تراز تداوم جنگ خواهد بود.
آنچه که از شواهد و قرائن پیداست غربی ها درصدد تجهیزارتش اوکراین به جنگ افزارهای پیشرفته هستند که این اقدام قطعا باعث گسترش دامنه جنگ به عمق خاک روسیه و اروپا خواهد شد و درنتیجه می تواند آتش جنگ جهانی سوم را شعله ور کند جنگی که خشک و تر را باهم خواهد سوزاند و بسیارخسارت بار وجبران ناپذیر خواهد بود.
تنها راه نجات اروپا از ویرانی قطعی و سوختن درآتش جنگ این است که ناتو از زیاده خواهی و گسترش به سمت شرق صرف نظر کند و کشورهای اروپای شرقی همچنان به عنوان منطقه حائل بین ناتو و روسیه باقی بمانند که هم مطلوب روسیه و هم به نفع اروپایی ها خواهد بود.اما بعید است که آمریکایی ها به عنوان صحنه گردان این بازی و باتوجه به اینکه منافع خود را در تداوم بحران بین روسیه و اتحادیه اروپا می بینند به چنین معادله ای تن بدهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار