کد خبر: 1159607
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰

کانال تلگرامی «مطالعات راهبردی امریکا» به نقل از «سی‌سی تی‌وی» خبر داد: مشکل ریشه‌دار بدهی دولت امریکا بار دیگر توجهات جهانی را به خود جلب کرده است، زیرا جنت یلن، وزیر خزانه داری امریکا اخیراً هشدار داده است که در صورت عدم توجه به سقف بدهی، دولت امریکا ممکن است به زودی از اول ژوئن نکول کند. بدون اقدام به موقع کنگره، دولت امریکا قادر به پرداخت بدهی‌های خود نخواهد بود که به طور بالقوه اقتصاد این کشور را فلج و ثبات مالی جهانی را تهدید می‌کند.
از قرن هجدهم، دولت امریکا تقریباً همیشه کسری مالی داشته است و تقریباً هر دولت به استقراض متکی بوده است. از زمانی که کنگره امریکا در سال ۱۹۱۷ قانونی را برای محدود کردن میزان بدهی دولت تصویب کرد، سقف بدهی این کشور بیش از ۱۰۰ بار افزایش یافته است و در سال‌های اخیر، میزان کسری بودجه امریکا افزایش یافته است. در ژانویه، این کشور به سقف بدهی فعلی ۴/۳۱ تریلیون دلاری خود رسید، رقمی که به خودی خود بیش از ۲۵۰۰ برابر بیشتر از سقف بدهی اصلی ۵/۱۱ میلیارد دلاری است که در سال ۱۹۱۷ تعیین شده بود. از سال ۱۹۶۰، امریکا سقف بدهی خود را حدود ۷۸ بار افزایش داده است. در طول سه دهه گذشته، کل بدهی دولت امریکا وارد مرحله گسترش شتابان شده است.
در سال ۱۹۹۰، این رقم حدود ۲/۳ تریلیون دلار امریکا بود، اما تا سال ۲ هزار به ۶۲/۵ تریلیون دلار افزایش یافت. ۱۰ سال بعد، کل بدهی به حدود ۵۶/۱۳ تریلیون افزایش یافت و دوباره دو برابر شد و تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۷۴/۲۷ تریلیون دلار رسید.
در حال حاضر از سقف ۴/۳۱ تریلیون دلاری عبور کرده است و بسیاری موضوع بدهی امریکا را «به شدت در حال رشد» توصیف می‌کنند زیرا اوضاع به طور فزآینده‌ای خارج از کنترل به نظر می‌رسد. هدف اصلی از تعیین چنین سقف بدهی بیش از یک قرن پیش، جلوگیری از «هزینه‌های بیش از حد» با کنترل تراز‌های دولت بود. با این حال، اخیراً، با تعطیلی مکرر دولت به دلیل اختلافات بودجه‌ای و نزاع‌های سیاسی، به ابزاری برای تحزب بین دو حزب اصلی سیاسی تبدیل شده است.
در همین حال، مخارج دو دولت گذشته بیش از حد افزایش یافته است و این امر بر ابعاد کلی این مشکل دامن می‌زند. دولت ترامپ برای کاهش هزینه‌ها، بر مالیات‌ها فشار آورد، در حالی که دولت بایدن سرمایه‌گذاری زیرساختی بیشتری را دنبال کرد. افزایش مستمر هزینه‌های نظامی، و هزینه‌های هنگفت ناشی از همه گیری کووید ۱۹، همگی موضوع سقف بدهی‌ها را ضروری‌تر کرده است، زیرا وضعیت بیش از پیش متزلزل‌تر می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار