کد خبر: 1158783
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
مدیران سینما باید تلاش کنند حرمت وزیر این وزارتخانه حفظ شود و هر سینماگری برای سهم و امتیاز خواهی، حمله به وزیر ارشاد را به عنوان یک سیاست انتخاب نکند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از مشرق نیوز، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای ایران متعلق به ۱۰ هزار نفر است و نمی‌توانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰-۳۰ نفر باشد. دوران پدرخواندگی در سینمای ایران تمام شده است، اکنون سینمای ما به پدری نیاز دارد که خوب بشنود و خوب عمل کند و عدالت را رعایت کند. امروز در سینمای ایران قوانین حکم‌فرماست، باید بگویم که دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده و قوانین حکمفرماست.

حق توهین به رهبر و مرشد ما را ندارید

خزاعی در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ در کشاکش آشوب‌های پاییز در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت اظهار داشت : نمی‌شود هرکسی مبانی اصلی را زیر سوال ببرد و ما چیزی نگوییم. شما حق ندارید به رهبر و مرشد ما توهین کنید. عرصه فرهنگ نباید اینقدر بی‌حساب و کتاب شود. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است. برخی در توهم هستند. تا کی باید تحت‌تأثیر رسانه‌های شیشه‌ای باشیم؟ تا کی پیاده نظام اینترنشنال و منو تو باشیم؟ یک لحظه به خودمان بیایم. این کشور دو دستی تقدیم کسی نمی‌شود. این کشور روز به روز بالنده می‌شود.

خزاعی تأکید کرد: از هیأت مدیره جدید خانه سینما ممنونم این سینما اگر دچار مشکل است، برخی مربوط به خود سینماگران است، چون اظهارنظر سیاسی می‌کنند. شما باعث شدید خیلی از سینماگران بیکار باشند. سال بعد سال بیکاری سینما خواهد بود. آنهایی که بیانیه می‌دهند جیبشان پر است. شما دارید معیشت همه را زیر سوال می‌برید. مطالبات درست است اما چشمان را باز کنیم.

 
 
تا من هستم، فیلم بدون حجاب اکران نخواهد شد

وی ادامه داد: این جریان از ۸۸ شروع شد. احزاب سیاسی وارد سینما شدند، البته تعداد هنرمندان زیاد است. تا روزی که من هستم حجاب را در سینما از دست نخواهیم داد و فیلم بدون حجاب روی پرده نخواهد رفت. ما نیامده‌ایم که به دهه ۴۰ و ۵۰ برگردیم، اینجا سینمای جمهوری اسلامی ایران است و بابت آن خون‌ها داده‌ایم.

اما یکی از اظهارنظرهای محمد خزاعی که در اختتامیه جشنواره فیلم فجر مطرح شد و گفت: امروز در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد. سالیان سال است که به عنوان فیلمساز تهیه‌کننده و دبیر، در جشنواره بودم و نگران اختتامیه و مراسم‌ها بودیم امسال اما من هیچ نگرانی نداشتم. امسال این سالن بوی شهدا را می‌دهد. جشنواره به بچه‌های انقلاب باز گشت


وی با ژست خاص مورد انتقادی بغض کرد و گفت: دست تک تک مردم را می‌بوسم که هم در راهپیمایی و هم حضور در سالن‌ها حماسه آفریدند. خوشحالم که استقبال گرم مردم را می‌بینم. مردمی که چهار ماه تبلیغات مختلف شد تا در راهپیمایی و جشنواره نباشند، اما آمدند. تهیه‌کننده قلاده‌های طلا در حالی که منقلب شده بود، برای حضار داخل سالن بوسه فرستاد و با تکان دادن دست تریبون را ترک کرد.

این چند فراز رئیس سازمان سینمایی در تبیین و نتیجه‌گیری وعده‌ها و آرمان‌ در امتداد حرکت سازمان سینمایی به صورت طبیعی باید تبدیل به سیاست و روش این سازمان شود.

اما حالا اخباری به گوش می‌رسد که سازمان سینمایی قصد دارد پروانه نمایش فیلم "تفریق" مانی حقیقی را صادر کند. به این بهانه درابتدا باید عملکرد مانی حقیقی و اظهارات اخیرش را در حین فتنه اخیر جستجو کنیم و در مرحله بعدی آنرا با سیاست‌ها و شعارهای سازمان سینمایی تطبیق داد.

مانی حقیقی و تلاش برای تهییج مردم در آشوب‌ها

با جرقه خوردن آشوب‌های پاییز مانی حقیقی ویدئویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و گفت: در روزهای اخیر مسئولین حکومت در واکنش به اعتراضات خیابانی مردم صحبت از اهمیت قانون‌ مداری کرده‌اند. زن جوانی به نام مهسا امینی پس از بازداشت توسط نیروهای گشت ارشاد کشته شده و مردم در این اعتراض به این اتفاق و در اعتراض به قانون حجاب اجباری که منجر به این مرگ وحشتناک شده برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند و مسئولین از ما می‌خواهند رفتارمان قانون مدار باشد.

کارگردان پذیرایی ساده در ادامه اشاره کرد: من در این خواسته مسولان مبنی بر قانون مداری تناقض و سفسطه می‌بینیم. این درست است که مردم باید تابع قانون باشند به شرطی که قانون گذار تابع مردم باشد و قوانینی که وضع میکنه برآیند خواسته های مردم باشد. شما نمی‌توانید به آدمی که به محتوای یک قانون اعتراض می‌کند دستور بدهید که همزمان به آن قانون احترام بگذارد، تناقض و سفسطه همینجاست.

 

اوا در ادامه اظهار داشت:همه ما می‌دانم که مفهوم نافرمانی مدنی یعنی سرپیچی عامدانه از قوانین ظالمانه یکی از ارکان اصلی همین حکومت فعلی در آن زندگی می کنیم. اشاره من به ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هست که آقای خمینی که از مردم خواست که در اعتراض به قوانین رژیم پهلوی به خیابانها بریزند و از آن قانون سرپیچی کنند و همینطور ۲۱ بهمن ۱۳۵۷؛ وقتی که از مردم خواسته شد که مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند و شبانه به خیابان بیایند و همین منجر به پیروزی انقلاب شد. در تقویم ملی کشور من شما این دو روز را تعطیل رسمی اعلام کردید. شما چهل ساله دارید مفهوم نافرمانی مدنی را جشن میگیرید؛ حالا چه شد وقتی همین مردم در اعتراض به قوانین شما به خیابان میریزند و اعتراض میکنند، قانون، قانون میکنید؟

این مردم قانون گریز نیستند...این مردم فتنه گر نیستند...این مردم دشمن نیستند ...اینها بچه های ما هستند ...این ها دخترای دهه ۸۰ هستند که با شجاعت دارند به ما درس شجاعت میدهند. درس شرافت می‌دهند. شما جا دارد بجای اینکه به این مردانگی الکی‌تان ببالید، به اعتراضشان گوش کنید، به خواسته هاشان تن دهید، و از آنها مثل بچه های خودتان حمایت کنید. و این درس بزرگ تاریخ یادمان بماند که وقتی مردم از قانونی منزجرند، یا آن قانون باید کنار گذاشته بشه یا قانونگذار تغییر کنه. جز این راهی نیست. چون مردم را نمی‌شود حذف کرد.

مانی حقیقی و حمله به وزیر ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشنواره فیلم‌های حقیقت گفت: من از عموم هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند از نظر دولت و وزارت فرهنگ هیچ مانعی برای برگزاری کنسرت نیست.

دو روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی، حقیقی ویدئوی دیگری روز دوشنبه ۲۸ آذر در اینستاگرام خود منتشر کرد گفت: «آقا ما عزاداریم. ما الان موظفیم به عیادت دوستانمان در زندان‌های شما برویم. ما الان موظفیم به عیادت دختری برویم که کاسه چشم پر از ساچمه‌اش را خالی کردند. در چهارگوشه این کشور داریم جسد عزیزانمان را خاک می‌کنیم. وقت نداریم برایت برقصیم»

حقیقی با انتقاد بسیار پررنگی از وزیر ارشاد گفت: «شما همان کسی هستید که چند هفته پیش صحبت از لزوم یکسان‌سازی حجاب اجباری زنان در سینما و تلویزیون و پلتفرم‌ها می‌کردید. شما همان کسی هستید که انگشتتان را برای ما تکان دادید و هنرمندان را تهدید به تنبیه کردید. ‌» او افزود: «حجاب اجباری را که زنان ایران تکلیفش را روشن کردند اما من مانده‌ام که شما به چه جرات از ما در این شرایط دعوت می‌کنید که برای شما کار کنیم. »

 

حقیقی، ‌ اسماعیلی را نماینده جریانی معرفی کرد که او و هم نسلانش «به جرم داشتن نوار کاست موسیقی یا ویدئو دستگیر می‌کردند یا کتک می‌زدند و در بخشی دیگری از این ویدئواشاره کرد: «‌شما مظهر قشری هستید که هنوز هنوز شهامت نشان دادن تصویر آلت موسیقی را در تلویزیونش ندارد. حالا چطور ممکن است، ‌ در این شرایط وقتی که بهترین بازیگران سینمای ما، بهترین کارگردان‌های ما، وقتی که بهترین آهنگسازان و شجاع‌ترین رپرهای ما در زندان‌های شما هستند از ما دعوت می‌کنید که برایتان کنسرت بگذاریم و جشنواره فیلم راه‌اندازی کنیم؟»

مانی حقیقی در پیام خود درباره «اغتشاشات» خواندن اعتراضات گفت: «شما نمی‌توانید سر آدمی را به زور زیر آب نگه‌دارید و به او دستور دهید که برای نفس کشیدن دست و پا نزند. و وقتی که از فرط خفگی تقلا کرد، اسم آن واکنش را بگذارید اغتشاش.»شما حالا از همان آدم می‌خواهید که بیاید و برای شما آواز بخواند و فیلم بسازد و بدهد به شما که در جشنواره‌تان نشان دهید.» ‌

اواخر مهرماه زمانی که حقیقی برای اکران «تفریق» تصمیم داشت راهی لندن شود در فرودگاه متوجه شد گذرنامه‌اش را توقیف کرده‌اند. در حالیکه چندی قبل و همزمان با اغتشاشات او در جشنواره تورنتو حضور داشت.

همزمان با کشف حجاب ترانه علیدوستی او در ابتدای ویدئوی مذکور با تمجید از ترانه علیدوستی گفت: «مواضع ترانه علیدوستی درمورد مسائل اجتماعی در ایران به قدری شفاف و حمایت مردم ایراندر ماه‌های اخیر ازش آنقدر فراگیر و محکم بوده که چیزی نمی‌توانم به آن اضافه کنم. هر کسی که ترانه علیدوستی را می‌شناسد، ‌ می‌داند که او «آدمی است که با آگاهی و با شجاعت و استدلال منطقی منطقی تصمیم می‌گیرد.»

سازمان سینمایی تقدیم می‌کند؛ پروانه نمایش به فیلم کارگردان هتاک به بنیانگذار انقلاب با حضور بازیگر حامی تروریست‌های اصفهان!

حقیقی زمانیکه علیدوستی عکس بدون حجاب خود را منتشر کرد به صف حامیان او پیوست و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «کنارت ایستاده‌ام، محکم و سربلند، مثل همیشه.»

هیچ ممیزی بالاتر از امنیت ملی کشور نیست

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پس از تحرکات حمید فرخ‌نژاد و خروج او از کشور در جشنواره سینما حقیقت گفت : نمی‌شود هرکسی مبانی اصلی را زیر سوال ببرد و ما چیزی نگوییم. شما حق ندارید به رهبر و مرشد ما توهین کنید.

مستند به آنچه رئیس سازمان سینمایی ادعا کرده که او توهین به رهبر و مرشدش را برنمی‌تابد و باید این سئوال را مطرح کرد که آیا رئیس سازمان سینمایی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی را به عنوان رهبر و مرشد خود قبول دارند؟

حقیقی در نخستین ویدئوی خود بنیانگذار را رهبر یک نافرمانی مدعی معرفی می‌کند و همچنان اعتقاد دارد که ۱۲ و ۲۲ بهمن روزهای نمادین پیروزی انقلاب سمبلی از نافرمانی مدنی هستند.

او گشت ارشاد را متهم به کشتن مرحومه مهسا امینی می‌کند بدون آنکه سندی ارائه دهد. در حالیکه رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره فیلم حقیقت اشاره می‌کند حاضر نیست فیلمی را بدون حجاب نمایش دهد مانی حقیقی در واکنش به موضوع حجاب می‌گوید: وقتی مردم از قانونی منزجرند، یا آن قانون باید کنار گذاشته بشه یا قانونگذار تغییر کنه. جز این راهی نیست. چون مردم را نمی‌شود حذف کرد.

او تغییر قانونگذار رابه عنوان «جمهوری اسلامی ایران» پیشنهاد می‌دهد. حالا با گذشت چند ماه چطور آقای حقیقی تمایل دارند از همین قانونگذار برای آخرین ساخته‌اشان پروانه نمایش دریافت کنند؟

اگر "تفریق" پروانه نمایش دریافت کند باید اقتدار سازمان سینمایی را از دست رفته توصیف کرد. با توجه به اینکه محمد خزاعی سینماگرانی را در اختتامیه حقیقت به سه دسته تقسیم می کند و می‌گوید دسته سوم رسماً به مبارزه با برخی مبانی می‌پردازند و ما با دسته سوم کار داریم. با دسته سوم باید چه کنیم؟ نمی‌شود در خیابان سینما، یک طرفه رفت. نمی‌شود شما هرچه می‌خواهید بگویید و دستگاه قضا برخوردی نکند. باید به سینماگر بگوییم تریبون سیاسی نباش!

نکته مهم این است که خزاعی در این مدت همه امور را به سایر نهادها واگذاری کرده و پرسش مهم از سازمان این است که این نهاد در قبال دسته سوم ساختارشکن چه اقدامی انجام داده است؟ این همه عجله برای نمایش فیلم تفریق مانی حقیقی از چه استدلال و پشتوانه‌ای برخودار است؟ در حالیکه سازمان سینمایی نگران سرمایه تهیه‌کننده است، کارگردان از هیچ کنش سیاسی در مقابل حاکمیت کوتاهی نمی‌کند!

 

کارگردان فیلم تفریق بنیانگذار انقلاب را رهبر نافرمانی مدنی توصیف می‌کند، وزیر ارشاد را در قالب یک نقد سیاسی رادیکال تمسخر می‌کند و در عوض سازمان سینمایی تصمیم دارد در در حالیکه ۴ ماه از هتاکی حقیقی به وزیر ارشاد توسط این کارگردان نمی‌گذرد با شعار حفظ منافع تهیه‌کننده فیلم «تفریق» را اکران کنند و با این اکران زود هنگام فیلم پشمی بر کلاه سازمان سینمایی نخواهد ماند.

هر که در این بزم به وزیر حمله‌ورتر است، خزاعی جام بیشترش دهد!

متاسفانه علی رغم اظهارات و شعارها مطرح شده از سوی رئیس سازمان سینمایی، سینماگرانی که به وزیر فرهنگ و ارشاد حملات تند و تیزی را ترتیب می‌دهند توسط سازمان سینمایی مورد الطاف بیشتری قرار می‌گیرند.

 

سازمان سینمایی تقدیم می‌کند؛ پروانه نمایش به فیلم کارگردان هتاک به بنیانگذار انقلاب با حضور بازیگر حامی تروریست‌های اصفهان!

سازمان سینمایی تقدیم می‌کند؛ پروانه نمایش به فیلم کارگردان هتاک به بنیانگذار انقلاب با حضور بازیگر حامی تروریست‌های اصفهان!

 

همایون اسعدیان در روزهایی که وزیر ارشاد برنامه‌اش را به صورت رسمی منتشر کرد خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: آقای اسماعیلی! برنامه‌ی پیش‌نهادی شما را خواندم. کمی دیرآمده‌اید. هم‌فکران‌تان در این سال‌ها آن‌قدر ما را خندانده‌اند، که نه دیگر حوصله‌ی خندیدن به این شوخی‌های بی‌مزه‌ی شما را داریم، نه اشکی برای ریختن به حال خودمان ....راستی خبردارید دوستان‌تان وارد کابل شده‌اند؟ این‌جا ایران است. اسعدیان پس از مدتی به عنوان دبیر جدید شورای صنفی نمایش فعالیت‌های خود را با سازمان سینمایی را از سر گرفت.

 

سازمان سینمایی تقدیم می‌کند؛ پروانه نمایش به فیلم کارگردان هتاک به بنیانگذار انقلاب با حضور بازیگر حامی تروریست‌های اصفهان!

 

بعد از تصمیم وزارت ارشاد برای تعویق اکران فیلم «چپ راست» تا زمان اعمال اصلاحات منوچهر محمدی تهیه‌کننده این فیلم با انتشار نامه‌ایی به تندی از وزیر ارشاد انتقاد کرد و نوشت:جناب آقای دکتر اسماعیلی، من منوچهر محمدی، با کارنامه ای مشخص در سینمای ایران، اعلام می کنم علیرغم داشتن پروانه نمایش معتبر برای فیلم سینمایی "چپ، راست" از وزارتخانه تحت امر شما، دو هفته است که جز دروغ و جعلیات برای جلوگیری از نمایش این فیلم، چیزی ندیده ام وگواهان معتبری برای تصدیق این مدعا وجود دارد.

من و همکارانم با این شیوه مدیریت جز روزهای تلخ و اندوهبار برای سینمای ایران تصور نمی کنیم. شما شأن وزارت فرهنگ و ارشاد را از ترس و زبونی، به قدری خوار و خفیف کرده اید که با آب هفت دریا پاک شدنی نیست. حجت درباره ناتوانی مدیریت شما بر من تمام شد.من از هزینه دادن باکی ندارم. امیدوارم شما هم که باب زبان داغ و درفش با اهل فرهنگ گشوده اید، آماده هزینه دادن باشید.

اگر سازمان سینمایی در راس امور خود مدیر مقتدری داشت، فیلم چپ‌راست منوچهر محمدی نباید رنگ پرده سینما به خودش می‌دیدید. سازمان سینمایی روی مسئله توقیف فیلم برادران لیلا با آن حواشی خارج از عرف ایستادگی می‌کند اما در مقابل توهین‌ها و موضع‌گیری ها اسعدیان و منوچهر محمدی تسلیم می‌شود. به راستی این پرسش را باید پاسخ داد چرا رفتار سازمان سینمایی در مقابل همه منتقدان یک دست نیست؟

 

 
 
% buffered00:00
-00:29
 
 
Download
 

از تهاجم توام با تمسخر اینستاگرامی مانی حقیقی به وزیر ارشاد ۴ ماه نمی‌گذرد، چه سر بریده‌ای از سازمان سینمایی زیر دستان این کارگردان است که این سازمان در شرایط کنونی برای اهدای پروانه نمایش این فیلم تلاش می‌کند. این در حالی است که این سازمان تصمیم دارد پس از حل مشکل پروانه نمایش تفریق به زودی پروانه نمایش فیلم «ملاقات با جادوگر» را صادر کند.

سازمان سینمایی تقدیم می‌کند؛ پروانه نمایش به فیلم کارگردان هتاک به بنیانگذار انقلاب با حضور بازیگر حامی تروریست‌های اصفهان!

 

رئیس سازمان سینمایی با اکت به سبکی مکتب استانیسلاوسکی مدعی می‌شود که اجازه نمی‌دهد فیلمی بدون حجاب را در سینماها اکران کند. در حالیکه ترانه علیدوستی از لیدرهای کشف حجاب است و چند روز قبل با انتشار یک استوری موج حمایت از تروریست‌های اصفهان را کلید زد.

در پایان باید اشاره کرد که حرمت امام‌زاده به متولی است، پشمی بر کلاه مدیریت سینمای کشور باقی نمانده و نهاد متولی حداقل با تصمیمات صحیح و کاملا شفاف باید تلاش کند حرمت وزیر این وزارتخانه حفظ شود و هر سینماگری برای سهم و امتیاز خواهی حمله به وزیر ارشاد را به عنوان یک سیاست انتخاب نکند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار