کد خبر: 1157578
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: گواهی سپرده کالایی نفتی از طولانی شدن فرآیند فروش نفت جلوگیری می کند و معاملات تسریع می شود، همچنین امکان اخذ وام از بانک‌ها و انجام معامله روی گواهی‌ها و وثیقه‌سازی برای فاینانس از جمله مشوق‌هایی است که برای این طرح در نظر گرفته شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،‌ قاسم ساعدی، با اشاره به این موضوع که عرضه نفت در بورس انرژی را می‌توان از جمله برنامه‌های خوب دولت فعلی برشمرد، تصریح کرد: با توجه به مزیت‌هایی که گواهی سپرده‌ کالایی نفتی برای اقتصاد کشور دارد، مجلس و کمیسیون انرژی موافق طرح گواهی سپرده‌ کالایی نفتی هستند؛ در این چارچوب، عرضه‌ نفت به صورت آزاد صورت می‌گیرد و بخش خصوصی می‌تواند در فضایی شفاف به خرید و فروش این کالا بپردازد، بنابراین، مشارکت بخش خصوصی در معاملات نفتی کشور به طور رسمی و از یک کانال مشخص به نام بورس اتفاق می‌افتد.

به گفته‌ این عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گواهی سپرده‌ کالایی نفتی ریسک‌های طرح‌های قبلی مانند اوراق سلف نفتی پوشش داده است، به همین دلیل، این طرح می‌تواند به اقتصاد انرژی کشور کمک کند؛ وزارت نفت می‌تواند با درآمدی که  از طریق فروش نفت به بخش خصوصی به دست می آورد، به سمت اجرای بیش از پیش طرح های توسعه‌ای و عمرانی‌اش گام بردارد.

وی ادامه داد: عرضه‌ نفت در بورس انرژی می‌تواند در مردمی‌سازی اقتصاد کشور و شفافیت آن تا حد زیادی اثر گذار باشد، معاملات بر اساس قیمت‌های مصوب وزارت نفت صورت می‌گیرد و دغدغه‌ برخی افراد در مورد مشکلات احتمالی که در دور زدن و فروش نفت به وجود می آید، از بین می رود. به این ترتیب، حذف واسطه ها را خواهیم داشت که به شفافیت بیشتر معاملات کمک می‌کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که در هر معامله‌ای ریسک هایی وجود دارد و سرمایه‌گذاران با آگاهی به این مسائل باید به معامله ورود کنند؛ اما در گواهی سپرده‌ کالایی تلاش شده است میزان ریسک برای سرمایه گذاران به حداقل برسد؛ ابزارهایی مانند گواهی سپرده‌ کالایی نفتی مانند یک میان بر عمل می‌کنند و از طولانی شدن فرآیند فروش نفت جلوگیری می کنند. در این روش ها، حذف برخی مراحل فروش نفت را داریم و معاملات تسریع می شود.

ساعدی ‌گفت: امکان اخذ وام از بانک‌ها و انجام معامله بر روی گواهی‌ها و وثیقه‌سازی برای فاینانس از جمله مشوق هایی است که برای این طرح در نظر گرفته شده است؛ گواهی سپرده‌ کالایی نفتی می تواند مزیت‌های زیادی برای اقتصاد کشور داشته باشد، اگر این طرح به درستی اجرا شود و استقبال خوبی از آن صورت بگیرد، می تواند به عنوان یک ابزار قیمت گذاری و کشف قیمت عمل کند.

بنابراین گزارش گواهی سپرده نفت خام به عنوان ابزار مالی جدیدی در جهت افزایش شفافیت و گسترش بازار فیزیکی نفت خام به تازگی در بورس انرژی امکان معامله یافته است، البته اشخاص حقوقی می‌توانند اقدام به خرید گواهی سپرده نفت خام کرده و باید حداقل 1000 گواهی سپرده نفت خام معادل 1000 بشکه نفت خام را خریداری کنند.

متنوع سازی روش‌های فروش نفت همواره موضوع مهمی برای سیاست گذاران بوده است و گواهی سپرده‌ کالایی نفتی می‌تواند اقدام موثری در این ارتباط باشد؛ گواهی مورد بحث یک ابزار فروش نفت به شمار می رود و دارندگان این گواهی مالک یک بشکه نفت می شوند.

اهداف مهم طرح، گسترش بازارهای صادراتی و ورود به حوزه ی قیمت گذاری است، اگر بتوانیم یک بورس نفتی شفاف با حجم معاملات و نقدشوندگی بالا ایجاد کنیم و به مرور زمان، رفرنس قیمتی و مبنای قیمت گذاری نفت صادراتی‌مان از این محل باشد، قدم مثبت و رو به جلویی برداشته‌ایم.

گواهی سپرده‌ کالایی نفتی و عرضه‌ نفت در بورس انرژی می تواند گشایشی در زمینه‌ فروش نفت در کشورمان باشد؛ این طرح به حضور فعالان بخش خصوصی اعم از صاحبان پالایشگاه های کوچک، صندوق های سرمایه گذاری و نهادهای مالی در عرصه ی خرید و فروش نفت منجر می‌شود.

حتی کسانی که امکان برداشت نفت و صادرات آن را دارند و می‌توانند به تأمین مالی تریدینگ نفت بپردازند، می‌توانند در این حوزه فعال شوند؛ به این معنا که در قالب یک سری قراردادهای خارج از بورس می توانند منابع مالی لازم را در اختیار تریدرهای نفتی که دارنده ی منابع لجستیکی هستند، قرار دهند و به صادرات نفت کمک کنند؛ گواهی سپرده‌ کالایی می تواند ابزار خوبی در این زمینه باشد.

این طرح می‌تواند برای شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری نیز مفید باشد، همان طور که قبلاً در زمینه‌ طلا تجربه کردیم و گواهی سپرده‌ کالایی کمک کننده بود، در ارتباط با نفت نیز این سیاست کارآیی خواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار