کد خبر: 1157296
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

تعبیر دیکتاتوری رسانه‌ای برای فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اگر از سوی یکی از جریان‌های سیاسی مقابل اصلاح‌طلبان بیان می‌شد، حتماً سر و صدای زیادی ایجاد می‌کرد، اما حالا در یک نشست اصلاح‌طلبانه و از سوی سردبیر یک رسانه اصلاح‌طلب گفته شده و مشکلی ندارد!
سه تن از استادان و فعالان حوزه رسانه و حقوق با گرایش اصلاح‌طلبی در میزگردی با عنوان «نقد و بررسی مصونیت حقوقی روزنامه‌نگاران» به بررسی مسائل رسانه‌ای و حقوقی کار روزنامه‌نگاری و خبرنگاری پرداختند. جالب آنکه در این نشست از تعبیر «عصر دیکتاتوری رسانه» در مورد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده شده است. کامبیز نوروزی، حقوقدان رسانه‌ای، اکبر منتجبی، سردبیر روزنامه سازندگی و مجید رضاییان، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ژورنالیسم شرکت‌کنندگان در این نشست بودند.
اکبر منتجبی، سردبیر روزنامه سازندگی –ارگان حزب کارگزاران سازندگی- در بخشی از این نشست گفت که «ما در عصر دیکتاتوری رسانه‌ای زندگی می‌کنیم، چرا که رسانه‌ها- به ویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی- به افکار ما جهت می‌دهند و این خود آسیب‌های زیادی دارد، از جمله هژمونی خبر، هژمونی فیک‌نیوز، تحلیل‌های دم‌دستی که همه این‌ها باعث می‌شوند در گرداب اخبار زرد اسیر شویم و بدین طریق جامعه بسته‌تر خواهد شد و افکار عمومی از خواندن مطالب بلند دور می‌شود. همچنین شبکه‌ها و کانال‌هایی پیدا می‌شوند که به حکومت‌ها فشار می‌آورند و در واقع همان دیکتاتوری رسانه‌ای، حاکمیت را تحت فشار می‌گذارد.»
آنچه منتجبی بیان کرد، حرفی است که اتفاقاً اصلاح‌طلبان همواره نقد می‌کنند و وجود آزادی عمل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را تحسین می‌کنند. اما از کلام منتجبی برمی‌آید که این آزادی عمل و بیان، به دیکتاتوری منجر شده است و این دیکتاتوری‌های کوچولو! حتی به حکومت‌ها هم فشار می‌آورند.
در دولت روحانی از قضا سیاست‌هایی در بخش‌هایی از دولت پیگیری شد که باعث فربگی این کانال‌های مجازی و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی شد تا به وقتش برای تبلیغ دولت و تخریب رقیب و فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا استفاده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار