کد خبر: 1156559
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران با اشاره به حمایت‌های این کمیته در خلال جنگ هشت ساله با عراق گفت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دوران جنگ به بازگشت ۷۰ هزار اسیر جنگی به داخل کشور کمک کرد.

به گزارش جوان انلاین به نقل از ایرنا،‌ در بخش نخست این گفت وگو  (کشورهای تحت تحریم نباید برای واردات غذا و دارو با محدودیت روبه‌رو باشند) درباره اهم اقدامات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، حمایت این کمیته از ایران در زمان جنگ هشت ساله با عراق و نیز پشتیبانی این سازمان بشردوستانه از جمعیت امداد ونجات کشور به‌ویژه هلال‌احمر اشاره شد.

در بخش دوم مصاحبه نیز در رابطه با فعالیت‌های این کمیته در دیگر کشورها نظیر افغانستان و سوریه، حمایت جمعیت هلال‌احمر ایران در شناسایی مفقودین (جنگ ایران و عراق) و همچنین تعیین وضعیت مهاجران افغانی مطالبی خواهیم خواند.

ایرنا: ایران یکی از کشورهای بلاخیز دنیا به‌شمار می‌رود و حدود ۴۰ نوع بلای طبیعی شناحته‌شده در دنیا به طور متعارف در این سرزمین اتفاق می‌افتد، آیا کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این زمینه می‌تواند از نیروهای امدادی مانند هلال‌احمر حمایت کند؟

یوهانس بروئر: در ابتدا باید بگویم که به اعتقاد من مردم ایران با وجود جمعیت هلال‌احمر بسیار خوشبخت هستند. این جمعیت ملی به‌عنوان یک «جمعیت نجات‌گر» حرفه‌ای و بسیار بالغ است؛ بیش از ۱۰۰ سال قدمت و تجربه دارد و در طول این دوران مهارت‌های شایانی کسب کرده و در واکنش به بلایای طبیعی سرآمد است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم این جمعیت ملی امدادگر را حمایت می‌کند تا بتواند واکنش خود به بلایای طبیعی را نشان دهد و در حقیقت به بهترین شکل ممکن عمل کند. جمعیتی که حقیقتا آموزش‌دیده است؛ تجارب ارزشمندی داشته و نه تنها در داخل کشور (ایران) که در خارج از مرزها نیز اقدامات موثر و نیز موفقی در واکنش به بلایای طبیعی داشته است.

ایرنا: یکی از فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در زمان وقع جنگ، شناسایی مفقودالاثرها است. در زمان وقوع جنگ ۸ ساله ایران و عراق کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این زمینه چه حمایت‌هایی داشته است؟

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در جنگ هشت ساله ایران و عراق به‌صورت مستقیم حضور داشت؛ در طول مخاصمه به‌طور جدی فعال بوده و به بازگشت ۷۰ هزار اسیر جنگی به داخل کشور (ایران) کمک کرد. به کمک این کمیته همچنین به طور تقریبی بیش از ۳۰ هزار بقایای انسانی از هر دو طرف (از زمان جنگ تاکنون) تفحص شده است.

یک سازوکار سه‌جانبه هم در این کمیته تعریف شده است که براساس آن با نهادها و مقامات هر دو کشور ایران و عراق همکاری می‌شود. در ایران، این نهاد تحت عنوان «کمیته جست وجوی مفقودین جمهوری اسلامی» شناخته می‌شود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در این فرایند سه‌جانبه به ارائه مشاوره‌های فنی، کمک به تفحص بقایای انسانی و تضمین به تداوم این همکاری اقدام می‌کند.

در حین انجام این روند همچنین مشاوره‌های مربوط به پزشکی قانونی، مشاوره‌های مربوط به آگاه‌سازی خطرات مین (باتوجه به انجام عملیات و تفحص بقایای انسانی) نیز انجام می‌پذیرد.

ایرنا: برخی از اتباع افغان در ایران با هدف احراز هویت با زنان ایرانی ازدواج می‌کنند؛ این ازدواج‌ها به صورت رسمی ثبت نمی‌شود، اما شرعی است و پس از مدتی به دلیل بازگشت مردان به افغانستان، زنان و فرزندان را با مشکلات هویتی جدی روبه‌رو می‌کند، آیا کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این زمینه می‌تواند حمایتی داشته باشد؟

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران: سوال جالب و در عین حال سوال سختی است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در فرایند حقوقی تعیین وضعیت مهاجران افغان به‌عنوان یک نهاد بشردوستانه دخالتی نخواهد داشت اما با جمعیت هلال‌احمر، جمعیت ملی و شرکای دیگر خود در ایران همکاری می‌کند. این همکاری در برخی مناطق نظیر مشهد (که با حجم عظیمی از جمعیت مهاجر روبه‌رو است) طبیعتا بیشتر است و از طریق ارائه کمک‌های بهداشتی اولیه و نیز کمک‌های روانی - اجتماعی به مهاجران انجام می‌شود.

در کنار این فعالیت‌ها در ایران، در افغانستان هم برای نیازمندان و اتباع افغان خدمت ارائه می‌شود؛ گروه‌های نیازمند به منظور جلوگیری از آوارگی باید در منطقه و کشور خود حمایت شوند، اما این ارائه خدمات و در حقیقت کمک‌رسانی‌ها در ایران هم باید ادامه داشته باشد.

«هشتم می» مصادف با ۱۸ اردیبهشت‌ به‌عنوان روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر شناخته می‌شود که در اصل ابتکار «ژان آنری دونان» دریافت‌کننده اولین جایزهٔ صلح نوبل بود و منجر به پایه‌گذاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در جهان شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک انجمن (سازمان غیردولتی) انسان‌دوستانه است که در زمینه کمک‌های اولیه و پیشگیری از وقوع حوادث فعالیت می‌کند و به هنگام وقوع بحران‌ها به‌ویژه جنگ، تمام کشورهای جهان را از طریق ارائه خدمات آموزشی، درمانی و سایر خدمات مورد حمایت قرار می‌دهد.

رییس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی در ایران به مناسبت یکصد و شصتمین سال‌روز تاسیس صلیب سرخ جهانی در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) حضور یافت و پس از دیدار با علی نادری مدیرعامل این سازمان و بازدید از اتاق خبر، به سئوالات خبرنگار حوزه هلال‌احمر ایرنا، پاسخ داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار