کد خبر: 1155919
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
در شرایطی که سیاستگذار با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه در نظر داشت تا بازار‌های غیرمولد را از سکه بیندازد و به نوعی دلالان در بازار‌های موازی بورس را تنبیه کند، در حادثه‌ای طوفانی ورق در بازار برگشت و رشدی صعودی که از ابتدای بهمن سال گذشته آغاز شده بود به ناگهان متوقف و شاخص با ریزشی بی سابقه در تاریخ بورس همراه شد. در حالی که شاخص بورس دیروز بیش از ۹۵ هزار واحد ریزش داشت در معاملات امروز نیز سقوط بیش از ۱۲۵ هزار واحدی را تجربه کرد و به این ترتیب در دو روز متوالی ۲۲۰ هزار واحد ریخت و دومین روز سیاه بورس را رقم زد.

اختصاصی جوان آنلاین: ریزش بورس درمعاملات به حدی بود که زمزمه ابطال معاملات و بسته شدن بازار به گوش رسید؛ خبری که در ادامه از سوی مقامات مسئول در بورس تکذیب شد.


در پایان معاملات امروز شاخص کل ریزش بیش از ۵ درصدی به میزان ۱۲۵۷۶۱ واحد داشت و به جایگاه ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید که بیشترین ریزش تاریخ بورس بوده است. بر اساس قوانین بورس سیاستگذار در این شرایط امکان ابطال معاملات و بسته شدن بازار را دارد. طبق بند سه ماده چهار دستورالعمل نحوه تشخیص شرایط اضطراری موضوع ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار در صورتی که بازار‌های بورس یا خارج از بورس در طول یک روز معاملاتی بیش از پنج درصد کاهش داشته باشد، سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری موضوع را برای تصمیم گیری جهت تعطیلی سه روزه بازار سرمایه در شورای عالی بورس مطرح کند.


با این وجود این مساله در دستور کار قرار نگرفت و شایعه درخواست نهاد نظارتی از حقوقی‌ها برای فروش سهام و بررسی تعطیلی سه روزه بورس تکذیب شد. همچنین خبرگزاری مهر نیز اعلام کرد که سازمان بورس قصد ندارد معاملات امروز بازار سرمایه را ابطال کند.


با توجه به اینکه قاعدتا این گونه ریزش بورس باید در شرایطی اتفاق بیفتد که خطری یا جنگی کشوررا تهدید کرده باشد بر این اساس از دیروز زمزمه‌ای در بازار مبنی بر دستوری بودن ریزش بورس پیچیده است و علت آن را نیز جلوگیری از ورود پول‌های جدید و کند کردن روند ورود مردم به بورس دانسته‌اند.

خطر ریزش دستوری بورس برای بازار‌های غیرمولد
نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه درباره ریزش سنگین بورس گفت: وضعیت شاخص هم وزن طوری بود که سیگنال کاهش قیمتی در نماد‌های کوچک و متوسط را می‌توان متصور بود، اما آنچه که در نماد‌ها بزرگ بازار رخ داد به نظر می‌آید یک نوع پنیک یا حمله اضطرابی و عصبی بود.


وی افزود: دقت کنید شاخص بورس را می‌توان نوعی گسل در نظر گرفت. زمانی که شاخص وارد اصلاح می‌شود آن انرژی منفی تا حدودی تخلیه می‌شود و این نکته مثبتی است از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت اگر شاخص به صورت دستوری وارد اصلاح شود و به قولی از روند طبیعی خارج شود در نتیجه پول‌ها بار دیگر وارد بازار دلار و سکه و طلا خواهد شد چرا که همچنان چشم انداز مثبت اقتصادی نداریم.

سناریو‌های پیش رو به روایت فعالان بازار
ریزش عجیب بیش از ۲۰۰ هزار واحدی شاخص تنها در دو روز، توفانی از، اما و اگر به راه انداخت و مجددا نگرانی درباره اثرات این بی اعتمادی در بازار‌های موازی بورس را ایجاد کرد. در شرایطی که نرخ دلار در معاملات دیروز به کانال ۵۲ هزار تومان برگشته بود، امروز مجدد به کانال ۵۳ هزار تومان رسید. کارشناسان با توجه به ترس ایجاد شده در میان سهامداران معتقدند سناریوی تداوم ریزش دور از ذهن نیست.


در صورت ادامه این وضعیت، اصلاح فعلی شاخص که به روایت بسیاری از فعالان بازار یکی از اهداف سیاستگذار این بخش بوده به نتایج مورد دلخواه نمی‌رسد و بازار به جای اصلاح، تداوم ریزش را تجربه خواهد کرد.


آنطور که شواهد نشان می‌دهد دو سناریوی محتمل ریزش ۷۵/ ۳درصدی بورس را به تصویر می‌کشند. برآورد‌ها از میزان ورود و خروج پول به بازار سهام حاکی از آن است که این ریزش می‌تواند مقطعی باشد. اگر در روز‌های آتی ریزش تداوم داشته باشد، بازار سهام از فاز اصلاحی خارج شده و وارد فاز ریزشی خواهد شد؛ بنابراین باید دید در روز‌های آینده سهامداران به کدام متغیر اثرگذار بهای بیشتری می‌دهند. از سوی دیگر با توجه به اینکه روند بازار سهام از ابتدای سال نسبت به بازار‌های رقیب صعودی‌تر بوده است، بعید نیست بورس تا پایان اردیبهشت وارد فاز استراحت و اصلاح کوتاه‌مدت شود.


ریزش شاخص با هر توجیهی که باشد آنچه که اهمیت زیادی دارد، ضرورت پرهیز از سیاست‌های دستوری در بازار است که بدون شک اثرات نامطلوبی را نه تنها در بازار سرمایه بلکه در تمامی بازار‌ها از جمله طلا، ارز، خودرو و مسکن خواهد گذاشت و بدون شک این بازار‌ها را برای همیشه از دسترس عموم خارج خواهد کرد. تجربه تلخ سهامداران در سال ۹۰ هنوز از یاد‌ها نرفته و انتظار می‌رفت تا سازمان بورس از فرصت پیش آمده استفاده می‌کرد و هشدار‌های کارشناسان مبنی بر عدم دستکاری شاخص را مورد توجه قرار می‌داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار