کد خبر: 1155604
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
علائم و نشانه‌های بارز نشان می‌دهد که منطقه غرب آسیا و خاورمیانه و به تَبع آن جهان سیاست در نقطه آغازین بازگشت در مدار عقلانیت بین‌المللی قرار گرفته است.

به گزارش جوان به نقل از ایرنا؛ حسین حاجی تحلیلگر سیاست بین‌الملل در یادداشتی برای ایرنا نوشت: علائم و نشانه‌های بارز نشان می‌دهد که منطقه غرب آسیا و خاورمیانه و به تَبع آن جهان سیاست در نقطه آغازین بازگشت در مدار عقلانیت بین‌المللی قرار گرفته است. این دور برگردان، برای حُکام عربِ منطقه نمود و نشانِ بیشتری پیدا کرده است.

آرایش جدید منطقه به وقت فرصت‌های ایران
تحولات یک سال گذشته نظیر افزایش توان دفاعی و تهاجمی ایران، عبور ایران از حصر برخی تحریم‌ها، اخطار و تهدید‌های اتمی کره شمالی به آمریکا، فرسایشی بودن جنگ "روسیه - اوکراین" و عدم توفیق "اروپا - آمریکا" در نتیجه‌بخشی جنگ به نفع اوکراین، خنثی شدن اهرم‌های فشار جهانی و به تَبع آن اُفول پرستیز سیاسی و اقتصادی آمریکا به ویژه تضعیف ارزش دلار و تلاش برخی از رقبا برای جایگزین‌سازی آن، دَست برتر و دَست‌اندازی رو به شتاب چین در دیپلماسی بین‌المللی و رقابت سیاسی و اقتصادی با آمریکا، پیمان‌های همکاری با اتحادیه‌های منطقه‌ای و از سرگیری مناسبات سیاسی و مشترک اقتصادی ایران و عربستان و چین، تمایل کشور‌های صاحب ثروت به سرمایه‌گذاری در ایران، شکست پروژه تجزیه در ایران، تغییر فلش جنگ و علائم صلح در یمن با متحدین عربستان، آغاز مناسبات سیاسی سوریه با برخی از حُکامِ عرب منطقه به ویژه با عربستان، نشانه‌های تعدیل و تغییر در راهبرد‌های منطقه‌ای و حکمرانی ترکیه، گُسل‌های سیاسی و امنیتی در رژیم صهیونیستی و سستی و ترمز برخی از رهبران اروپا و آمریکا در روابط و سیاست‌های تنش‌زای نتانیاهو، بحران در قره‌باغ و کشیدن ترمز اردوغان و الهام علی‌اف، شکست فرانسه در دولت‌سازی در کشور لبنان، همگی نشانه‌های تغییر و علائم برای پیچ دوربرگردان و شکل‌گیری معادله جدید در منطقه است. در این یادداشت، پیرامون نکات فوق‌الذکر به بررسی برخی از دلائل این نشانه‌ها می‌پردازم.

یک: دفن تروریسم و حامیان آن‌ها به دست جبهه مقاومت

۱۰ سال پیش آمریکا با نظریه هرج و مرج سازنده کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت خود، کشور‌های سوریه و عراق و بخشی از شامات و شمال آفریقا و آسیای میانه را به بیماری کشنده ویروس تروریسم داعش مبتلا کرد؛ همه کشور‌های عرب خلیج فارس با همه توانشان به استثنای عراق و حتی ترکیه نیز به همراه اروپا از پدیده تروریسم حمایت کردند. سوریه، شامات، عراق، لبنان و آفریقا بهانه و در واقع هدف ترور و ویرانی جمهوری اسلامی ایران بود. بیشترین سهم در حمایت از تروریسم تکفیری را عربستان بر عهده داشت.

چشم فتنه تروریسم با تشکیل هِلال جبهه مقاومت توسط جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی رحمةالله علیه کور شد و پس از ۱۰ سال از جولانِ بی امان حامیان و بانیان تروریسم و به ویژه حُکام عرب، آن‌ها از سر مصلحت و منفعت بر سر میز صلح و مذاکره و از سرگیری روابط با عراق و سوریه و ایران و یمن باز گشتند؛ بنابراین فلسفه تشکیل جبهه مقاومت و هنرآفرینی این جبهه به رهبری جمهوری اسلامی ایران از علت‌های غایی در براندازی ام الفتنه، یعنی دفن تروریسم بود.

دو: رهبری ممتاز و استفاده به‌هنگام از فرصت‌ها

استفاده به‌هنگام از موقعیت‌ها و تشخیص عنصر زمان در خلق قدرت‌ها و فرصت‌ها و رفع و دفع ضعف‌ها و تهدید‌ها و کنش‌های سیاسی و میدانی محاسبه‌شده و مدبرانه، یکی از ویژگی‌های قدرت هوشمند رهبران سیاسی و حکمرانان حاکمیتی است. برابر اعتراف دوستان و لیدر‌ها و استراتژیست‌های دشمنان جمهوری اسلامی ایران، بدون شک درایت و ذکاوت رهبری ایران در دفع تهدید و تبدیل آن به فرصت‌ها، در ردیف اولین‌های هوشمندی در میان رهبران و حکمرانان جهان محسوب می‌شود.

رهبری جمهوری اسلامی ایران اتاق فرمان سیاست قدرت در جبهه دشمن را موشکافانه و مدبرانه رصد و از طرفی با نهیب خود، کج‌روی‌ها و تندروی برخی از جریان‌های سیاسی کشور در سیاست خارجی را تعدیل و اصلاح کرد و بعد از تخلیه انرژی و کنترل قدرت سخت و نرم دشمن و رخ‌نمایی اقتدار و قدرت بازدارندگی بازو‌های ایران در وادارسازی به تمکین و عقب‌نشینی دول متخاصم از پروژه تجزیه در ایران و تنبه برخی کشور‌های منطقه در تداوم جنگ و جنایت در یمن، دستور جراحی و درمان دُمل چرکین شده روابط با کشور‌های منطقه را صادر و با صبر استراتژیک مَکر دشمنان را به خودشان بازگرداند، و اینچنین شد که معادله دشمن بی‌ریشه ماند! به زبان ریاضی دلتای معادله منفی شد و ترکیب جدیدی از معادلات منطقه‌ای و جهان در حال شکل‌گیری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار