کد خبر: 1155347
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
در مراسم رونمایی از کتاب‌های «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» و «در کمین ایران قوی» عنوان شد؛
مراسم رونمایی از کتاب‌های «در کمین ایران قوی» و «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» صبح امروز  با حضور رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و مدیر مسئول روزنامه جوان و همچنین خانواده معزز شهید روح الله عجمیان و مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد.

به گزارش جوان آنلاین، مراسم رونمایی از دو کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» نوشته سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و «در کمین ایران قوی» از محمدجواد اخوان، مدیر مسئول روزنامه جوان صبح امروز شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در خبرگزاری فارس برگزار شد.

 

در جنگ ترکیبی و فتنه سال گذشته جای شهید و جلاد عوض شد

سپهر خلجی در این مراسم ضمن ابراز تشکر از حضور خانواده شهید روح الله عجمیان، کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» را به نوعی مرتبط با فتنه پاییز سال گذشته دانست و گفت: بحث  اصلی کتاب مساله افکار عمومی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: جنگ ترکیبی مدت هاست وارد ادبیات نظامی و علوم اجتماعی شده و در سال های اخیر عنوان آن برجسته و چند مرتبه هم رهبری معظم به این موضوع اشاره کردند.

وی ادامه داد: جنگ ترکیبی ابعاد  مختلف  در حوزه های نظامی، سایبری، اقتصادی و بخشی هم رسانه و افکار عمومی دارد و در این کتاب تلاش کردیم برشی از رسانه که پایه مهمی برای این جنگ ترکیبی هست بپردازیم.

خلجی گفت: از جنگ ترکیبی به عنوان نسل چهارم جنگ نام می بریم. در این فضا و پاردایم، میدان اصلی نبرد، مجموعه  تهدیدات ترکیبی خواهند بود که تلاش می کنند فضای ذهنی جامعه را به هم بریزند.

نویسنده کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» اظهار داشت: در این کتاب تلاش کردیم از تهدایدات هشت گانه که پایه جنگ ترکیبی است و مهمترین پایه آن افکار عمومی و رسانه هست بپردازیم.

وی افزود: اگر هدف جنگ ترکیبی را زائل کردن اراده مخاطب فرض کنیم بخش مهمی از این بحث در حوزه رسانه و افکار عمومی رقم می خورد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه  صحنه های روشنی از جنگ ترکیبی را در پاییز سال گذشته داشتیم و دیدیم که در فضای رسانه چگونه جای شهید و جلاد عوض شد افزود:  همه اینها بر مبنای بازی رسانه و جهت گیری فشار بر افکار عمومی و اثرگذاری در آن بود.

خلجی گفت: افکار عمومی نقطه تمرکز جریان رقیب است. آرایش رسانه ای مدت هاست تغییر کرده و این مساله ما را ناگریز می کند بتوانیم به صورت پیوسته برنامه ریزی راهبردی برای حوزه رسانه داشته باشیم و پیام را مدیریت کنیم و اگر نتوانیم پیام را مدیریت کنیم  آنها ما را مدیریت می کنند.

وی با اشاره به حوادث پاییز ۱۴۰۱ گفت: دیدیم که چگونه مسائل را روایت و از کشور چهره سازی کردند. تاثیر روانی حاصل از پمپاژ اخبار هدفمند و جهت دار، القاء شبهات اخبار کج آگاه ساز، شایعه برای ناامیدی جامعه وحس بدبینی و نااطمینانی به آینده، اقداماتی است که برای نبرد با مردم از سوی دشمن پیگیری شده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد:  در شرایط بهم ریختگی فضای رسانه ای از سوی دشمن، دشواری مخاطب برای تشخیص اطلاعات درست از نادرست شکل می گیرد و این مسائل در کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» مورد بررسی قرار گرفته است.

خلجی با بیان اینکه تهدید  ترکیبی امروزه چالش مهم امنیتی کشورهاست گفت: این مساله  ممکن است با خشونت ظاهری همراه نباشد اما حتی ممکن است اثراتی به مراتب عمیق تر از نبرد نظامی بر جامعه بر جای بگذارد. در این نبرد اعتماد مهمترین مولفه حیات اجتماعی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه در کتاب به این مساله اشاره شده  که جنگ ترکیبی در بستر ارتباطات تمرکز بر فرسایش اعتماد شهروندان دارد گفت:  دامن زدن به بی اعتمادی، تخریب انسجام اجتماعی، تشویق مخاطبان، ثبات زدایی از اقتصاد  و تاثیرگذاری بر دستگاه محاسباتی وتصمیم سازی نخبگان از مصادیق جنگ ترکیبی است و همه این مسائل را در فتنه سال گذشته شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اوج به هم ریختگی فضای ارزی کشور با فتنه ۱۴۰۱ بود و شاهد بودیم که تلاشی چند لایه برای بی ثبات سازی و قطبی کردن جامعه ایجاد شد. در کتاب اشاره شده که وقتی دچار جنگ ترکیبی می‌شویم باید بتوانیم متناسب با جنگ پیش رویم و با دفاع ترکیبی آن را دفع کنیم. این مساله  نیاز به اتاق فرماندهی و رصد مستمر دارد تا بر مبنای آن عملیات طراحی شود.

خلجی با اشاره به بخشی  از کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» گفت: مهمترین مصداق جنگ ترکیبی «کج آگاه سازی» است و به این مساله اشاره شده که این مساله، فراتر از اخبار جعلی است؛ چرا که اخبار جعلی را می توان با تکذیب  بی اثر کرد اما وقتی گرفتار «کج آگاه سازی» می شویم، علاوه بر جعل خبر با ترکیب دروغ و راست، با  اخبار بهم ریخته ای مواجه هستیم که با تکذیب نمی توان آن را رفع اثر کرد.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پایان ضمن ابراز تشکر از انتشارات روزنامه جوان برای چاپ این کتاب، گفت: انشاالله منبعی برای نیاز مطالعاتی در این زمینه خواهد بود اگرچه به طور حتم نقدهایی نیز به آن وارد می شود.

مراسم رونمایی از کتاب‌های «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» و «در کمین ایران قوی» برگزار شد

تبیین اهداف نگارش کتاب «در کمین ایران قوی»

محمدجواد اخوان، نویسنده کتاب «در کمین ایران قوی»  نیز در این مراسم در خصوص موضوع این کتاب گفت: در این کتاب مجموعه بیانات رهبر انقلاب در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته شده و بخش‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با حوادث اخیر ارتباط معنایی داشته‌اند گردآوری شده است.

مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه حوادث سال گذشته حوادث بی سابقه‌ای در کشور بود و تجربه جدیدی در مقابل انقلاب اسلامی قرار داد گفت: به نظر رسید که بهترین تبیین از حوادث را باید در بیانات رهبر معظم انقلاب جستجو کرد؛ ایشان به واسطه دسترسی به اطلاعات  آشکار و پنهان شکار و پنهان یبییکه به محضر ایشان اعلام می‌شود و همچنین حکمتشان از ابتدا که ایشان در دانشکده پلیس ورود کردند به موضوع و تبیینی که از پشت صحنه  ماجرا ارائه کردند تا سخنرانی‌های دیگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و هفته‌های ابتدای ۱۴۰۲ موضوعاتی را درباره اغتشاشات پاییز ارائه دادند که این مسائل فهم عمیق تری از موضوع ایجاد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین اللملی کتاب و فرصتی که این رویداد برای علاقه مندان به کتاب ایجاد می کند گفت: رونمایی از این کتاب ها در آستانه برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور در همین راستا  و فرصتی برای علاقه مندان است.

 

در جنگ ترکیبی بازنده نبودیم

فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم درباره کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» گفت: این کتاب از حیث اینکه در حوزه تجربه نگاری و تولیدات ادبیات در حوزه جنگ ترکیببی یک قدم رو به جلو رفته، شایسته تقدیر است.
وی افزود: امروز با یک جنگ روانی رو به رو هستیم که به صورت توامان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند؛ بنابراین شناسایی این مساله و آگاهی بخشی بر افکار عمومی یک ضرورت است که این کتاب به آن پرداخته است.
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این کتاب می‌تواند توجهی به نخبگان این حوزه بدهد که هر رویداد را از منظر جنگ ترکیبی بررسی کنند افزود: عنصر اصلی جنگ ترکیبی ارتباطات است و اگربرای مردم این مساله تببین شود تاب آوری آن‌ها افزایش می‌یابد.
مهدی پور با بیان اینکه قطعا جنگ ترکیبی اینجا به پایان نرسیده گفت: ما هر لحظه زیر بمباران روانی طراحان جنگ ترکیبی قرار داریم و باید آینده نگر باشیم.
وی با اشاره به بخش دیگر کتاب «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» گفت: دشمن شناسی و اینکه دشمن از چه مجاری وارد کشورمی شود از موضوعات قابل اهمیتی است که در کتاب به آن توجه شده است.
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی گفت: ما الزاما بازنده جنگ ترکیبی نبوده ایم و اگر بودیم شهدایی همانند شهید عجمیانی وجود نداشت و سالگرد حاج قاسم شکوهمندتر برگزار نمی‌شد؛ بنابراین ضروری است تا این تجربیات ثبت شود.
وی افزود: دومین مساله مولفه قدرت نرم و نظم ولایی است که در ایران وجود دارد و از سوی ارزیابان به آن توجه نشده است. در هفت هشت ماه گذشته تلاش فراوانی برای تخریب پشتیبان مهم شد و عید فطر نشانه مهمی بود از اینکه چه مقدار دشمن موفق بوده است؛ بنابراین بازخوانی این تجارب مساله بسیار مهمی است و ضروری است مورد توجه قرار گیرد.

آغاز مراسم رونمایی از کتاب‌های «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» و «در کمین ایران قوی»

انس با انقلاب، انگیزه مهم شهدای فتنه اخیر بود

خواهر شهید روح الله عجمیان از شهدای فتنه اخیر نیز دراین مراسم با اشاره به نحوه شهادت این شهید مدافع انقلاب گفت: روح الله شهیدی بود که نحوه شهادتش دل انسانهای آزاده را به درد آورد و آب پاکی را به دست منافقین و دشمنان انقلاب اسلامی ریخت و  نحوه شهادتش توانست تکانی به دل مردم بدهد.

وی با بیان اینکه امروز خوشبختانه مردم  آگاهتر شده اند افزود: شهادت روح الله و شهدای فتنه اخیر  باید اتفاق می افتاد تا غائله جمع شود و نتیجه اش را دیدیم.

خواهر شهید عجمیان در ادامه اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری اسم روح الله را در چندین جلسه از سخنرانی هایشان نام بردند، عزتی برای او است. روح الله آرزوی شهادت داشت و بالاخره به آرزوی  خود رسید و قسمتش شهادت در راه دفاع از ارزش های انقلاب شد.

وی با بیان اینکه شهدای فتنه اخیر از شهدایی بودند که نه انقلاب را دیدند و نه جنگ را افزود: اما با انسی که به انقلاب و رهبری داشتند دست خالی به میدان رفتند و از انقلاب ایران و مردم دفاع کردند و این راهی بود که خودشان انتخاب کردند.

خواهر شهید عجمیان در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به حفظ پاسداشت خون شهدا تصریح کرد: امیدوارم مسئولان  قدر خونهای پاک ریخته شده ومردم را بدانند.

در پایان این مراسم تمثال شهید عجمیان به مادر این شهید مدافع انقلاب تقدیم و دو کتاب عنوان شده با دستان این مادر شهید رونمایی شد.

مراسم رونمایی از کتاب‌های «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» و «در کمین ایران قوی» برگزار شد

 

مراسم رونمایی از کتاب‌های «قدرت ارتباطات در جنگ ترکیبی» و «در کمین ایران قوی» برگزار شد

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار