کد خبر: 1155075
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی گفت: اگر بخواهیم در بازارهای دنیا سهمی داشته باشیم، راهی جز دانش‌بنیان کردن تولید، صنعت و اقتصاد نداریم.

به گزارش جوان آنلاین،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدرضا میرتاج‌الدینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم دانش‌بنیان شدن اقتصاد ایران، اظهار داشت: دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ما اگر بخواهیم اقتصادمان در رقابت با کشورهای دیگر باقی بماند و در بازارهای دنیا سهمی داشته باشیم، راهی جزء دانش‌بنیان کردن تولید، صنعت و اقتصاد نداریم.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از حیث ظرفیت‌های نیروی انسانی افراد با تحصیلات عالی، نخبه و صاحب نظر خوبی در اختیار دارد، بنابراین ضرورت دارد فضای فعالیت را برای این نخبگان فراهم کنیم و هر نوع حمایتی که برای راه‌اندازی کسب و کارشان لازم است دریغ نکنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس گام خود را در حمایت از دانش‌بنیان‌ها با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان برداشت، گفت: متأسفانه هنوز دستگاه‌های اجرایی به طور کامل نتوانسته‌اند قانون را اجرا کنند.

وی ادامه داد: معتقدم شرکت‌های بزرگ دولتی باید فضا را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا باز کنند، حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر این موضوع تأکید داشتند که در صورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های دولتی فضا را برای آنها باز کنند، زیرا این شرکت‌ها نوپا و با سرمایه اندک نمی‌توانند با هلدینگ‌های بزرگ دولتی رقابت کنند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی تصریح کرد: نوع فعالیت دانش‌بنیان‌ها به نحوی است که ارزش افزوده و بهره‌وری بسیار بالایی دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص جایگزین کردن شرکت‌های دانش‌بنیان به جای صنایع نفت اظهار داشت: واقعیت این است که ما کماکان کشور را با نفت اداره می‌کنیم و بیش از 45 درصد بودجه کشور مبتنی بر درآمدهای نفتی است، حتی ذخایری هم که به صندوق توسعه اختصاص پیدا می‌کند به نحوی صرف امورات جاری کشور می‌شود، درحالی که باید به سرمایه‌گذاری مولد اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه نفت یک سرمایه ملی برای آیندگان ایران است، گفت: افراد با سرمایه خود درآمد کسب می‌کنند و با آن درآمد امورات جاری خود را پاسخ می‌دهند، هر فردی که سرمایه خود را صرف امورات جاری کند، قطعاً در صحنه اقتصاد و تأمین معیشت شکست می‌خورد، نفت به عنوان یکی از سرمایه‌های مردم ایران است که باید صرف امور مولد شود تا هم سرمایه و هم درآمد افزایش پیدا کند، شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه مفقوده این مسئله هستند.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی تأکید کرد: ما اگر شرکت‌های دانش‌بینان را فعال کنیم سرمایه‌مان دو یا چند برابر می‌شود، ضمن اینکه سرمایه کشور نه تنها هدر نمی‌رود، بلکه به سرمایه مولد مبدل خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در تولید محصولات نفتی و پتروشیمی یا خام‌فروشی می‌کنیم یا شرایطمان نزدیک به خام‌فروشی است، در پتروشیمی‌ها به صورت عمده اوره تولید و صادر می‌کنیم که می‌توان گفت نیمه خام هستند، همین اوره را شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی با فناوری بسیار بالا و ارزش افزوده صد برابر مجدداً به خودمان می‌فروشند.

انتهای پیام/

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار