کد خبر: 1154673
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر استفاده از کاغذ ساخت ایران در قیمت کتاب، توضیح داد: تلاش داریم هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم. همچنین، نظام حمایتی از ناشران، کتاب‌فروشان و مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آیین رونمایی از پوستر سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار کتاب ایرنا درباره تاثیر استفاده از کاغذ تولید ایران در قیمت کتاب، توضیح داد: باید توجه داشت تولید کتاب در نتیجه چرخه کامل اتفاق می‌افتد. هزینه‌های کارگر، چاپ و صحافی هنوز پابرجا است، تلاش داریم هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم. همچنین، نظام حمایتی از ناشران، کتاب‌فروشان و مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهیم.

محمدمهدی اسماعیلی یکی از پنج راهبرد کلان فرهنگی دولت را تلاش برای ارتقای مصرف بهینه فرهنگی اعلام کرد و افزود: هدف این است که بتوانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم، قبل از پایان اردیبهشت وضعیت فعلی را تشریح خواهم کرد و فصل به فصل تغییرات را با جامعه فرهنگی در میان خواهیم گذاشت تا بتوانم مقولات کمی را به کیفی تبدیل کنیم.

اهتمام دولت خودکفایی در امر تولید کاغذ بود

اسماعیلی درباره وضعیت کاغذ وارداتی به ایران گفت: در آخرین روز‌های سال گذشته که ارز ترجیحی وجود داشت، تلاش کردیم برای نشر، کتاب و مطبوعات به اندازه کافی کاغذ وارد کنیم و مجوز‌های آن را دریافت کردیم. بخشی از کاغذ‌ها وارده شده و بخشی هم در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اهتمام دولت خودکفایی در امر تولید کاغذ بود، ادامه داد: از سال قبل کارگروهی در معاونت اول ریاست جمهوری با ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور فعال شده است؛ وزارت فرهنگ، صمت و معاونین مرتبط و مسئولان بانک‌های مرتبط در این کارگروه حضور دارند. جلسه دوم این کارگروه در روز‌های آینده و قبل از شروع سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار خواهدشد.

مجموعه‌های تولیدی افزایش ظرفیت داشتند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در یکسال اخیر در بخش تولید اتفاق خوبی افتاده است، افزود: با وجود همه محدودیت‌ها مجموعه‌های تولیدی افزایش ظرفیت داشتند و بخش‌های دیگر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها هستند، کار‌های خوبی انجام شده است. اساسا پیگیری این موضوع در حوزه صنعتی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نبود. اما به این دلیل که خودمان را در قبال سرانه فرهنگی و اینکه کتاب و حوزه فرهنگ تا جای ممکن ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد، مسئول می‌دانیم؛ این اقدامات را ماموریت خود فرض کردیم.

اسماعیلی ادامه داد: در پایان هفته قبل به خوزستان و استان فارس سفر واز مجموعه‌های در حال تولید و آماده‌سازی بازدید کردم. وعده‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای فعالیت دولت اعلام کرد، در حال اجرا است. اعلام شده بود که سعی می‌شود در طول این دوره (در حد دو سال) در کاغذ به خودکفایی برسیم، در این حوزه آمادگی لازم را داریم و امیدوارم به زودی این جشن را بگیریم. برآورد می‌کنیم تولید کاغذ امسال بیش از نیاز (حدود ۸۰ تا ۸۵ تن کاغذ) خواهدبود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار