کد خبر: 1153276
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل:
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: دهمین جشنواره کوچ عشایر در جعفرآباد مغان با حضور میهمانانی از ۵ استان در روزهای ۷ و ۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، حاتم طهماس‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دهمین جشنواره کوچ عشایر در جعفرآباد مغان با حضور میهمانانی برگزار خواهد شد که عشایر عرب، ترکمن، کرمانج، بختیاری، کرد و آذربایجان غربی در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند و در حال برپایی سیاه چادر خود می باشند.

وی ادامه داد: این جشنواره در سال ۱۳۸۶ جزو آثار ملی غیرملموس کشور ثبت شد و امسال نیز با تلاقی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ میزبان سفرای کشورهای عضو اکو و سفرای ۴ کشور صربستان، بلغارستان، رومانی و چین در روز جمعه ۸ اردیبهشت خواهد بود.

طهماس‌پور با اشاره به احساس تعلق به کشور و تاریخ درخشان عشایر استان رویداد ۲۰۲۳ را فرصتی برای معرفی ظرفیت ها و فرصت های فرهنگی و اقتصادی عشایر استان به کشورهای عضو اکو و جامعه بین‌الملل دانست.

مدیرکل امور عشایر استان از برپایی ۳۵ آلاچیق در محل برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار برگزاری جشنواره با مشارکت و نقطه نظرات ریش سفیدان عشایر استان اردبیل انجام میشود و با دستور استاندار محترم تمامی دستگاه‌های ذیربط برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره پای کار خواهند بود.

طهماس‌پور اضافه کرد: در جشنواره امسال تولیدات دامی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از مرحله پشم چینی تا ریسندگی و تولید به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه علی رغم تلاش کلیه مسئولین استان شرمنده عشایر غیور هستیم،  افزود: ۳۲ غرفه با اختصاص دو غرفه به شهدای عشایر و گنگره ۳۴۰۰ شهید والامقام استان در این دوره از جشنواره کوچ عشایر دایرخواهد بود و همچنین با نمایش کوچ نمادین عشایر، شتر زیبا، کوچ برتر و نمایش اسب میزبان میهمانان خواهیم بود.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه استان اردبیل در سال های اخیر با خشکسالی مواجه بوده است بیان کرد: خشکسالی باعث شده عشایر استان نسبت به فروش دام‌های خود اقدام کنند که این کار در بلندمدت به از بین رفتن زندگی عشایری استان اردبیل منجر خواهد شد.

وی تنش آبی را سبب در تنگنا قرار گرفتن عشایر استان دانست و تصریح کرد: در سال جاری استان اردبیل به جهت نوع بارش و زمان بارش ها اولین استان کشور در خشکسالی است که مشکلات زیادی برای دامداران، زارعین و باغداران استان ایجاد کرده است.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل از کاهش ۵۸ درصدی میزان بارندگی در استان اردبیل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: نیاز عشایر استان به آب شرب افزایش داشته که امور عشایر استان با ۱۵ تانکر قادر به تأمین آب شرب مصرفی عشایر نیست.

طهماس‌پور افزود: ۳ تانکر آب همراه با یک دستگاه گریدر از طرف بسیج سازندگی استان جهت آبرسانی، مرمت و بازگشایی راه‌های عشایر استان در اختیار این اداره کل قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر