کد خبر: 1152644
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
کارشناس مسائل اقتصادی به مزیت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در مدیریت تقاضای بازارها، رشد سرمایه‌گذاری مولد، مدیریت نوسانات تورمی و کمک به ایجاد انگیزه در صنایع تولیدی برای مولد‌سازی و رشد اقتصاد، مؤثر است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، ‌موسی شهبازی اظهار داشت: از مهمترین چالش در اقتصاد کشور، وجود ناگهانی نوسانات قیمتی است که سوداگری دربازار را به وجود می‌آورد و این اتفاق موجب می‌شود تا از ارائه قیمت‌های منطقی و شفاف به مردم جلوگیری شود.

وی افزود: درواقع امروز هر فرد دارای سرمایه و کسب و کار، به عنوان یک قیمت‌گذار اصلی در بازار قیمت‌گذاری می‌کند و فرصت نظارت و بازیگردانی واقعی را از دولت می‌گیرد و بدین ترتیب قدرت پیش بینی تورم در آینده را از مردم و نهاد‌های مربوطه هم می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر دلالی، افزود: دولت برای کسانی که از اعداد بالای خرید و فروش در بازار دارایی سود هنگفتی نصیبشان می‌شود، در جهت کاهش سوداگری مالیات وضع می‌کند در نتیجه تاثیر مثبتی در کنترل نوسانات تورمی در بازار دارد و دست دلالان را تا حد زیادی از قیمت‌گذاری غیر منطقی کوتاه می‌کند و موجب می‌شود تقاضای کاذب در بازار از بین برود؛ این امر می‌تواند موجب کنترل دقیق نظارت بر عرضه و تقاضا شود.

شهبازی ادامه داد: با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و دلالی توسط مجلس شورای اسلامی، به طبع می‌توان شاهد توسعه متوازن خرید و فروش دارایی‌ها در بازار و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران برای ارائه سرمایه خود در جهت رشد کسب و کار‌های مولد بود تا جایی که این اتفاق موجب ایجاد انگیزه برای دیگر تولید کنندگان و فعالان اقتصادی خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که تصویب این طرح در گام اول تاثیر زیادی در کاهش قیمت مسکن و تورم نخواهد داشت، اما بستری برای افزایش اعتبار بازار خرید و فروش دارایی‌ها و رشد اقتصادی در کشور خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حقیقت تصویب این طرح می‌تواند سد محکمی برای جلوگیری از ورود سوداگران به بازار اقتصاد باشد و فضایی مطمئن‌تر برای عموم مردم در خرید و فروش معاملات تجاری ایجاد می‌کند.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار