کد خبر: 1151416
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
مشکل مسکن اساتید دانشگاه دغدغه‌ای بزرگی بود که این قشر فرهیخته را مدت‌ها درگیر کرده بود، مسوولان قول رفع مشکل را دادند و حالا شاهد برنامه‌های اجرایی برای رفع این مشکل هستیم.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، می‌گوید: معمولا پس از تعطیلات نوروز اساتید دانشگاه باید به فکر یک برنامه‌ریزی مدون برای جمع بندی دروس و مرور برای دانشجویان باشند تا با نزدیک شدن فصل امتحانات دانشجویان‌شان با مشکل مواجه نشوند، اما عملا این روزها برای ما به روزهای استرس تغییر خانه و افزایش قیمت‌ها تبدیل شده که آیا می‌توانیم برای سال بعد سرپناه مناسبی برای خانواده‌مان تهیه کنیم یا خیر.»

این‌ها را یک استاد دانشگاه می‌گوید، استادی که اتفاقا از اساتید یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور است و دغدغه مسکن را مانعی برای تمرکز بر روی کارش می‌داند و می‌گوید: نزدیک شدن به روزهای گرم تابستان برای ما مستاجران سردی به همراه دارد چرا که باید به فکر جابجایی خانه باشیم که با افزایش قیمت‌ها این موضوع استرس زیادی را برایمان به همراه دارد.

از صحبت‌های مسوولان برای رفع دغدغه مسکن اساتید به او می‌گویم؛ می‌گوید: این‌ها فقط در حد حرف است، سال‌های گذشته هم از این حرف‌ها زیاد زده‌اند اما کو عمل؟!

موضوع تأمین مسکن یکی از دغدغه‌هایی است که همواره اساتید دانشگاه را با مشکل مواجه کرده به طوریکه این قشر فرهیخته به خصوص اساتید جوان‌تر بارها این مشکل را در جلساتی که با مسوولان حوزه آموزش عالی داشتند مطرح کرد‌ه‌اند.

اسفند سال ۱۴۰۰ خبری مبنی بر نامه ۵ رئیس دانشگاه به وزیر علوم درباره مشکل مسکن اساتید جوان در رسانه‌ها منتشر شد، بر این اساس روسای دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تربیت مدرس، علم و صنعت، شریف و امیرکبیر در نامه‌ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار برگزاری جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن اساتید جوان شده بودند.

در این نامه اینگونه آمده بود: «اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها سرمایه‌های ذی قیمت فرهنگی و علمی کشور محسوب می شوند و ایجاد زمینه مناسب برای رفع دغدغه های فکری و نیازهای اولیه آنها جزو ضرورت های آموزش عالی محسوب می شود، از جمله ضرورت ها تامین مسکن مناسب برای این عزیزان است. از این رو پیشنهاد می شود با ظرفیت بسیار مناسب به وجود آمده در دولت مردمی برای تامین مسکن برای اقشار مختلف از جمله اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه‌ها و آمادگی بالای وزارت راه و شهرسازی برای همکاری با وزارت عتف، بار بزرگی از دوش این قشر فرهیخته و نخبه برداشته و در نتیجه موجبات تعالی و طراوت هر چه بیشتر در آموزش عالی کشور را شاهد باشیم.»

همچنین تیرماه سال ۱۴۰۱ در دیدار رؤسای دانشگاه‌های بزرگ با شهردار تهران نیز این موضوع مطرح شد؛ در این دیدار سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران مهمترین مسئله در زمینه تأمین مسکن اعضای هیئت علمی را مسئله زمین عنوان کرد و خواستار تسهیلات شهرداری برای تأمین مسکن اساتید بویژه برای اساتید جوان شد.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه بحث مسکن اعضای هیأت علمی جوان خیلی مسئله مهمی شده است، خواستار پشتیبانی مدیریت شهری از دانشگاه‌ها در این حوزه شد.

نصیری قیداری رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی نیز خطاب به شهرداری تهران عنوان کرد: ۴ تا ۵ هکتار زمین برای احداث منزل اساتید جوان اختصاص دهید و یک یادگاری از دوره شهرداری‌تان به جا بگذارید.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه «بحث مسکن استادان از مشکلات جدی ماست»، خطاب به شهردار تهران خواستار تخصیص مکانی مناسب برای استقرار پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی شد.

حالا پس از گذشت تقریبا یک سال و دو ماه از انتشار نامه روسای دانشگاه شاهد اجرای برنامه‌هایی در این زمینه هستیم.

* حل مشکل مسکن اساتید دانشگاه به کجا رسید؟

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست صمیمی با جمعی از فعالان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور درباره پرسشی مبنی بر امکان تحقق وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در سال نفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال، پیش از آنکه وعده این دولت باشد، نیاز قطعی و ضروری کشور و بر اساس مصوبه مجلس، یک الزام قانونی است. مسئله مسکن برای دولت فقط شعار انتخاباتی نیست، بلکه یک مسئله محوری ناظر به نیاز کشور است و از این رو دولت با تمام توان برای تحقق این نیاز کشور و اجرای این الزام قانونی تلاش خواهد کرد.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز از اقدامات اجرایی در این زمینه خبر داده و گفته است: در جلسه هیات امنای دانشگاه که سال گذشته با حضور ریاست جمهوری برگزار شد،‌ بحث مسکن اساتید جوان و اساتید خانه اولی از سوی ما مطرح کردید که رئیس جمهور در آن نشست بر لزوم تامین مسکن برای تمامی اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه تاکید کرد، در این راستا طی صحبت ها و مذاکرات صورت گرفته با شهرداری تهران در ۲ اسفند ۱۴۰۱ تفاهم نامه ای برای ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی برای دانشگاهیان تربیت مدرس با شهردای تهران منعقد شدکه همزمان با این تفاهم نامه، تفاهم نامه شهرداری تهران با سازمان اوقاف نیز برای ساخت ۶۵۰۰۰ واحد مسکونی به امضا رسید که این ۵۰۰۰ واحد مسکونی دانشگاه، بخشی از همان  ۶۵ هزار واحد مسکونی است و مقرر شد از ۵۰۰۰ واحد مقرر شده، ۸ بلوک ۲۱ طبقه با حدود ۳ هزار و ۵۰ واحد مسکونی ساخته شود و مابقی به صورت خدمات رفاهی شامل مدرسه، ‌مسجد، ‌امکانات رفاهی و بهداشتی ساخته شود.
 
به گفته دانشجو، این طرح با جدیت از سوی شهرداری و دانشگاه جلو می رود و قطعا صبوری و حمایت همه دانشگاهیان را می‌طلبد.

همچنین رئیس دانشگاه تهران نیز از قول وزیر راه برای مساعدت با دانشگاه تهران و ساخت ۸ هزار مسکن در چشم‌انداز ۴ ساله خبر داده و گفته است: شهرداری تهران زمین‌های دانشگاه که از مالکیت ما خارج شده بود را به مالکیت دانشگاه بازگرداند بنابراین تصمیم داریم مسکن را در اختیار اساتید قرار دهیم. این مسکن در انتهای خیابان کارگر شمالی مشرف به برج میلاد و در خیابان پونک جنب دانشگاه آزاد و زمینی در کرج است.
 در آخرین خبرها نیز وزیر علوم و معاون اداری مالی‌اش خبرهای خوشی را عنوان کرده‌اند.

علی خطیبی معاون اداری مالی وزیر علوم از افزایش تسهیلات مسکن اعضای هیات علمی به ۱۰میلیارد ریال و وام ودیعه مسکن به ۳میلیارد ریال خبر داده است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم نیز گفته است: برای حل مشکل مسکن اعضای هیات علمی تازه استخدام و اعضای هیئت علمی که در ۵ سال اخیر جذب دانشگاه‌ها شده اند تسهیلات وام را تا مبلغ ۱۰ میلیارد ریال افزایش دادیم و حل اساسی مشکل این عزیزان از اولویت های اساسی در سال جدید است.

به گزارش فارس، با اجرای این برنامه‌ها از سوی مسوولان آموزش عالی کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی و همچنین شهرداری شاهد رفع یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های اساتید دانشگاه خواهیم بود؛ قطعا با اجرای این برنامه‌ها و قول‌هایی که عملی شده است دیگر اساتید دانشگاه قول‌های مسوولان را در حد حرف نمی‌دانند و عمل به وعده‌ها را به چشم می‌بینند؛ قطعا دیگر آن استاد دانشگاه که نگران تامین مسکن خود و خانواده‌اش بود نمی‌گوید: این‌ها همه حرف است، کو عمل!؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار