کد خبر: 1150457
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
بی‌سلیقگی در چینش فیلم‌های اکران عید فطر
شورای صنفی نمایش فیلم‌های «سه کام حبس»، «دسته دختران»، «عمو سیبیلو» و «آهنگ دونفره» را برای اکران عید فطر معرفی کرد و از احتمال اکران قریب‌الوقوع آخرین ساخته کیومرث پوراحمد خبر داد.
محمدصادق عابدینی

ترکیب فیلم‌های اکران عید فطر به گونه‌ای است که می‌توان آن را منظره‌ای تکراری از سیاست‌های اکران عید نوروز دانست. ترکیب تقریباً مشابهی که در آن یک فیلم سینمایی کمدی، یک فیلم سینمایی با محوریت دفاع مقدس که البته در این مورد غریب فیلم متوسطی بود و دسته دختران فیلم ضعیفی در این ژانر است به همراه یک فیلم سینمای کودک و نوجوان، یک اثر متعلق به سینمای اجتماعی و در نهایت در صورت رسیدن فیلم سینمایی «پرونده باز است»، یک فیلم معمایی برای عید فطر به سینما خواهند آمد.
فهرستی از فیلم‌های کهنه
برخلاف وعده‌های قبلی و پیش‌بینی‌ها درباره اکران فیلم‌های جدید در عید فطر، این بار نیز شاهد نمایش فیلم‌های قدیمی هستیم. این در حالی است که انتظار می‌رفت صاحبان فیلم‌های دارای پتانسیل فروش از فرصت اکران عید فطر استفاده کنند. مصاحبه‌های قبلی برخی از فیلمسازان نیز از تمایل آن‌ها برای حضور در اکران عید فطر خبر می‌داد، با این حال، در عید فطر فیلم‌هایی به نمایش درخواهند آمد که همگی قدیمی هستند، به طوری که فیلم سینمایی «سه کام حبس» محصول سال ۱۳۹۸ است و اکنون با چهار سال فاصله از زمان تولید برای اکران عید فطر انتخاب شده، در حالی که در طول این مدت زمانی فیلم‌های زیادی تولید شده‌اند و هنوز فرصت اکران به آن‌ها نرسیده است. شورای صنفی نمایش توضیحی درباره اصرار بیش از حد برای نمایش فیلم‌های اکران نشده سال‌های قبل در اکران‌های امسال نداده است و مشخص نیست که آیا این روند در فصول بعدی اکران ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر!
ژانر سیاه سه کام حبس!
در اکران عید فطر، فیلم «سه کام حبس»، ساخته سامان سالور به نمایش درخواهد آمد، این فیلم، اولین بار در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از مدتی هم برای اکران عمومی درخواست داد، اما فرصت اکران به دست نیاورد و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر توقیف غیررسمی این فیلم نیز شنیده شد. «سه کام حبس» با بازی محسن تنابنده و پریناز ایزدیار، یک اثر اجتماعی سیاه است و موضوع آن زندگی فلاکت‌بار یک قاچاقچی خرده‌پای مواد مخدر را روایت می‌کند. حضور این فیلم تلخ در اکران عید فطر و اینکه مردم در این روز‌ها به آثار شاد و امیدآفرین نیاز دارند، تعجب‌آور است.
دسته دختران ضعیف و مبالغه آمیز
منیر قیدی، با ساخت اولین فیلمش «ویلایی‌ها» به سینمای ایران معرفی شد و «دسته دختران» دومین تجربه وی در زمینه کارگردانی است. قیدی در دسته دختران یک روایت زنانه دیگر از دفاع مقدس را روایت می‌کند که البته برخلاف «ویلایی‌ها» با استقبال روبه‌رو نشد. دسته دختران، درباره مقاومت خرمشهر است و می‌توان آن را اولین فیلمی دانست که مقاومت را در روز‌های اول دفاع مقدس از یک دریچه زنانه و با محوریت زنان روایت می‌کند. گرچه انتخاب یک فیلم سینمای دفاع مقدس برای اکران عید فطر اتفاق خوبی است، اما فیلم انتخابی می‌توانست بهتر از این باشد، به طوری که فیلمی مانند «اتاقک گلی» گزینه‌ای به مراتب بهتر از دسته دختران بود.
سهمیه سینمای کودک
سینمای کودک نیز با فیلم «عمو سیبیلو» یک سهمیه در اکران عید فطر دارد. مهم‌ترین نکته این فیلم نیز فقط حضور ادیون خاچیکیان فرزند مرحوم ساموئل خاچیکیان کارگردان صاحب‌نام سینمای دلهره به عنوان کارگردان این فیلم است. خاچیکیان پسر، اولین تجربه کارگردانی خود را با «عمو سیبیلو» رقم زده است و پیش از این در عرصه تدوین فعالیت داشته است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۹ است.
یک اثر کمدی برای عید فطر
«آهنگ دونفره»، سهمیه سینمای کمدی برای عید فطر است. در شرایطی که اکران نوروز را یک فیلم سینمایی کمدی از خطر سقوط نجات داد، احتمالاً «آهنگ دونفره» هم به عنوان گزینه پرفروش برای عید فطر انتخاب شده است. این فیلم با حضور احمد مهران‌فر و فرزاد فرزین، کمدی تجاری به کارگردانی آرزو ارزانش، کارگردان کار اولی است که جواد نوروزبیگی یکی از پرکار‌ترین تهیه‌کنندگان سینما آن را تولید کرده است. «آهنگ دو نفره» محصول سال ۱۳۹۹ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار