کد خبر: 1147801
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: این شرکت در دولت جدید هم در طرح توسعه و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو در ونزوئلا مشارکت داشته که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، فرهاد احمدی مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، با اشاره به اقدامات این شرکت در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: این شرکت در سال‌های اخیر در ساخت و احداث ۲ طرح مهم پالایشگاهی زیر نقش آفرین بوده است: یکی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان و دیگری طرح بهینه سازی و بهبود فرآیند پالایشگاه اصفهان است.

وی افزود: یکی از این طرح‌ها، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است که یکی از بزرگترین طرح‌های پالایشی کشور محسوب می‌شود و در روز پایانی سال ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

احمدی گفت: این طرح با احداث بزرگترین واحد‌های تقطیر در جو و در خلاء به ظرفیت ۲۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در کشور و خاورمیانه است و بخش اول آن با سرمایه‌گذاری به میزان ۱.۱ میلیارد یورو به انجام رسیده و دستاورد‌های زیادی برای کشور عزیزمان به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت در مورد دستاورد‌های این شرکت گفت: بهبود وضعیت زیست محیطی پالایشگاه با حذف تأسیساتی با بازده پایین و مصرف سوخت بالا، بهبود کیفیت محصولات پالایشگاه مطابق با استاندارد‌های یورو ۵، افزایش درصد تولید محصولات سبک مانند بنزین، نفت سفید، گازوئیل و گاز مایع با تبدیل مواد سنگین در واحد هیدروکراکر، کاهش درصد تولید مازوت از حدود ۴۵ درصد به حدود ۲۶ درصد، انجام بالغ بر ۹۰ درصد عملیات اجرایی پروژه در محل طرح توسط شرکت‌های ایرانی و ایجاد اشتغال مستقیم بیش از ۷۳۰۰ نفر در روز در زمان اجرای طرح از جمله این دستاورد‌ها است.

*رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی فاز ۲ توسعه پالایشگاه آبادان در یک سال

وی تاکید کرد: طرح توسعه تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به دلیل عدم تحقق فاینانس و منابع مالی آن به دو فاز تبدیل شد که فاز ۲-۱ آن در ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ریاست جمهور افتتاح شد و ان شاءالله فاز ۲-۲ آن هم پس از تأمین منابع مالی در سال جاری آغاز خواهد شد.

احمدی اظهار داشت: این طرح دارای ۸ ویژگی برتر است که یکی از آن‌ها ثبت رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی بخش اجرایی که با یک برنامه‌ریزی دقیق، کار جهادی و تلاش تحسین‌برانگیزی صورت پذیرفت، آن هم در سال پایانی پروژه. ثبت رکورد ۳۲ درصدی بخش اجرایی برای اولین بار در مگاپروژه‌های پالایشگاهی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: این پیشرفت در حالی صورت گرفته که اولا مشمول تحریم‌های ثانوی شدیم و هم شرکت ما و هم پالایشگاه آبادان در لیست تحریم‌ها قرار گرفت، ثانیا در شرایط بیماری کرونا و محدود شدن فعالیت‌های پروژه، ثالثا مهم‌ترین و سخت‌ترین شرایط کاری یعنی دمای بالای ۵۲ درجه و در گرم‌ترین تابستان ۷۰ سال گذشته، این پیشرفت صورت گرفته است تا جایی که ما روزانه بیش از ۵۰ نفر گرمازده داشتیم.

*قرارداد نوسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا در حال اجراست

وی درباره اقدامات این شرکت برای حضور در پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت دارای سابقه و تجربه حضور در پروژه‌های نفتی بین‌المللی است و در گذشته در طرح‌های بین‌المللی از جمله طرح احداث خط لوله گاز ترکمنستان به ایران در خاک ترکمنستان، طرح احداث واحد تولید بنزین (GPU) در پالایشگاه ترکمنباشی در ترکمنستان و انجام مطالعات اولیه جهت احداث پالایشگاه‌های برون‌مرزی از جمله مالزی، سنگاپور، اندونزی و سوریه مشارکت داشته است.

احمدی توضیح داد: در دولت جدید هم این شرکت در طرح توسعه و تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو در ونزوئلا مشارکت داشته است. این طرح به منظور نوسازی و ایجاد تغییرات در امکان تغییر خوراک پالایشگاه مذکور توسط شرکت PDVSA از ونزوئلا تعریف شده است که با توجه به تجربیات و توان فنی شرکت ملی مهندسی و ساختمان، شرکت ونزوئلایی از حضور این شرکت در طرح مذکور استقبال کرده است و پس از عقد قرارداد هم اکنون مراحل مهندسی و خرید تجهیزات این طرح توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال انجام بوده و طی چند ماه آتی با اتمام خرید تجهیزات و متریال لازم، عملیات اجرایی تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات آغاز خواهد شد.

*آخرین وضعیت ۹ پروژه راهبردی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت درباره آخرین وضعیت ۹ پروژه این شرکت عنوان کرد: این شرکت در سال گذشته ۹ پروژه دست انجام داشته است که وضعیت پیشرفت آن‌ها به شرح ذیل است:

طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه: واحد‌های مهم و اساسی این طرح راه‌اندازی شده است و بقیه واحد‌ها پایین‌دستی آن در سال جاری به مرحله راه‌اندازی و تحویل به بهره‌بردار می‌رسند. نیاز به تاکید است که حدود ۳۲ درصد پیشرفت بخش اجرای پروژه در یک سال گذشته محقق شده است که این امر در شرایط تشدید تحریم‌های بین‌المللی و در مراحل پایانی پروژه بسیار قابل توجه است.

طرح احداث واحد تصفیه هیدروژنی ته مانده برج تقطیر (RHU) پالایشگاه اصفهان به ظرفیت ۸۰ هزار بشکه: این طرح توسط شرکت پالایشگاه نفت اصفهان اجرا می‌شود و شرکت مهندسی و ساختمان نفت به عنوان مدیریت طرح در این پروژه شرکت دارد. مراحل طراحی و خرید پروژه با پیشرفت حدود ۴۲ درصد در دست انجام بوده و مراحل ساخت و نصب اخیرا آغاز شده است.

پروژه خط لوله بندرعباس مهرآران به طول ۲۴۰ کیلومتر: این پروژه جزء طرح‌های مهم و اولویت دار وزارت نفت است که در سال‌های قبل به دلیل مشکلات مربوط به تامین لوله با مشکل و تاخیر مواجه بوده که در یک سال و نیم گذشته با تصمیماتی که در خصوص خرید تختال از بورس و داخلی‌سازی تولید ورق و لوله گرفت شده مشکلات پروژه مرتفع شده است و هم‌اکنون دارای پیشرفت ۸۹ درصدی است که حدود ۵۰ درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.

پروژه خط لوله مهرآران رفسنجان به طول ۲۱۷ کیلومتر: این پروژه نیز در ادامه پروژه بندرعباس مهرآران و با همان شرایط بوده است که با تصمیماتی که در دولت جدید اتخاذ شد مشکل تامین لوله مرتفع شده و هم اکنون پروژه دارای حدود ۸۸ درصد پیشرفت است که حدود ۵۲ درصد آن در یک سال نیم گذشته محقق شده است.

پروژه تلمبه‌خانه‌های خط لوله بندرعباس سیرجان رفسنجان به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز: این پروژه نیز در مرحله اجرایی است و تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد که حدود ۳۲ درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.

پروژه برق‌رسانی به خط لوله بندرعباس، سیرجان، رفسنجان: این پروژه در سال جاری تکمیل و افتتاح شده و آماده برق‌رسانی به تلمبه‌خانه‌ها و تاسیسات میان مسیری خط لوله بندرعباس، سیرجان و رفسنجان است.

طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام سبزآب-ری به طول ۴۳۰ کیلومتر: این طرح هم به دلیل مشکلات مربوط به تامین لوله‌های پروژه در سال‌های قبل با روند بسیار کندی پیشرفت داشته است و تقریبا متوقف شده بود که با تصمیمات اخیر و رفع مشکل تامین لوله روند پیشرفت پروژه بهبود یافته است به صورتی که در حال حاضر دارای ۶۸ درصد پیشرفت است که حدود ۲۳ درصد آن در یک سال و نیم اخیر محقق شده است.

طرح تکمیلی احداث خط لوله تبریز ارومیه ۲۵۰ کیلومتر: این پروژه نیز در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات تحصیل اراضی و مشکلات مالی پیمانکار تقریبا متوقف بوده است، لیکن در حال حاضر با پیشرفت ۴۸ درصد در حال انجام است که حدود ۳۲ درصد آن در یک سال و نیم گذشته محقق شده است.

طرح احداث خط لوله نایین کاشان ری ۴۲۰ کیلومتر: این طرح با هدف انتقال فرآورده‌های نفتی از مرکز به شمال کشور احداث شده است که بخش‌هایی از آن در سال‌های گذشته تکمیل شده بود که طی سال جاری کلیه بخش‌های باقیمانده نیز تکمیل و به بهره‌بردار تحویل شده و دارای پیشرفت ۱۰۰ درصد است و مراحل تسویه حساب با پیمانکار هم در دست اقدام است.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از سال ۱۳۴۰ ایجاد شد تا با ایجاد شبکه‌های یکپارچه مدیریتی و مهندسی، طرح‌های بنیادین صنعت نفت به‌ویژه پایین‌دستی را طراحی و اجرا کند، از جمله این وظایف شامل انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی و احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، طراحی و احداث انبار‌های نفت، مخازن ذخیره‌سازی و اسکله‌های نفتی و طراحی و احداث خطوط لوله و پایانه‌های انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار