کد خبر: 1147734
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
دوران بازنشستگی می‌تواند یکی از بهترین دوران های زندگی محسوب شود چرا که دیگر دغدغه‌ها و استرس‌های کاری از بین رفته‌اند و وقت آزاد بیشتری برای رسیدگی به علایق خودتان خواهید داشت ولی باید قبل از هر چیزی به دنبال رعایت راه‌های سالم ماندن در دوران بازنشستگی باشید تا زندگی بهتری را تجربه کنید. در این مطلب شما را با راه‌هایی برای داشتن دوران بازنشستگی موفق و سالم آشنا می‌کنیم.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، اگر می‌خواهید از دوران بازنشستگی استفاده کنید و لذت ببرید و به سرگرمی های مورد علاقه تان مشغول شوید باید سلامتتان را حفظ کنید. بازنشستگی شروع دوره‌ای جدید از زندگی است و در صورتی که مشغول فعالیت مفید و معنا داری شوید می‌توانید شاداب تر و سالم تر باشید و در طولانی مدت باعث می‌شود از نظر ذهنی جسمی افت نکنید. مثلا داوطلب شدن در بیمارستان یا کتابخانه، راه اندازی یک کارگاه در خانه، کمک به کودکان مدرسه‌ای، مراقب از حیوانات، کمک به فعالیت‌های خیرخواهانه.

چگونه از زندگی پس از بازنشستگی لذت ببریم؟


در این مطلب می‌خواهیم راههای سالم ماندن در دوران بازنشستگی را مورد بررسی قرار دهیم. برای این که دوران بازنشستگی خوبی داشته باشید باید از نظر جسمی و ذهنی سلامت خود را حفظ کنید، بهترین روشها برای حفظ سلامت بعد از بازنشستگی عبارتند از :

شروع یک فعالیت هدفمند

بازنشتگی به معنی در خانه ماندن و بیهوده سپری کردن زمان نیست، وقت گذراندن بی‌هدف باعث می‌شود بعد از مدتی روحیه و انرژی خودتان را از دست داده و در معرض افسردگی قرار بگیرید. زمان بازنشستگی بهترین فرصت برای شروع کارهایی است که به آنها علاقه داشته‌اید ولی نمی‌توانستید برایش وقت بگذارید. شروع یک فعالیت معنی‌دار و هدفمند که به آن علاقمند باشید می‌تواند روحیه شما را روز به روز بهبود دهد و احساس مفید بودن به شما دست بدهد.

شرکت در فعالیت های داوطلبانه

شرکت در فعالیت‌های داوطبانه علاوه بر این که باعث می‌شود گسترده اجتماعی ارتباطات‌هایتان افزایش پیدا کند، کاری مفید و رضایت بخش است و می‌تواند به سلامت بهتر جسم و روح شما کمک کند. داوطلب شدن برای مراقبت از کودکان بهزیستی، داوطلب شدن در بیمارستان یا کتابخانه یا مراقبت از حیوانات یا جمع آوری کمک برای نیازمندان همه می‌تواند فعالیت‌های مفید برای خودتان و جامعه اطرافتان باشد.

چگونه از زندگی پس از بازنشستگی لذت ببریم؟


ورزش کردن

ورزش کردن فعالیتی است که روند پیری را کندتر می‌کند و مانع از بروز پوکی استخوان می‌شود، نیازی نیست برای ورزش حتما به باشگاه بروید، ورزش کردن در دل طبیعت و پارک، کوهنوردی، شنا، رقص و پیاده‌روی مفید ترین کاری است که برای سالم ماندن در دوران بازنشستگی می‌توانید انجام دهید.

برای تفریح و تناسب اندام ورزش کنید. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. ورزش به تقویت حافظه و پیشگری از آلزایمر هم کمک می‌کند. انجام ورزش‌هایی مانند یوگا، حفظ تعادل و انعطاف پذیری شما را بهبود می‌دهد.

مراقبت از حیوانات

مراقبت از حیوانات یا وقت گذراندن با حیوانات می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود روحیه و نشاط جسمی شما داشته باشد. حیوانات می‌توانند احساس خوب و دوستی بی‌قید و شرطی به شما هدیه بدهند، بازی کردن با حیوانات یا نوازش حیوانات می‌تواند باعث کاهش استرس و فشار خون و تنظیم ضربان قلب شود و روحیه مبارزه با افسردگی را در شما تقویت کند.

تغذیه سالم

کمبود مواد مغذی یا ازدیاد قند و چربی در رژیم غذایی میتواند مشکلات عدیده برای سلامت، افزایش فشار خون و کلسترول و کمبود انرژی ایجاد کند که با افزایش سن شدیدتر خواهد شد. داشتن رژیم غذایی سالم با ایجاد تعادل پروتئین، چربی و کربوهیدرات، کاهش مصرف قند و نمک و غذاهای فراروری شده، مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون و غلات کامل می‌تواند به سلامت شما کمک کند.

چگونه از زندگی پس از بازنشستگی لذت ببریم؟


رفت و آمد با دوستان

هر چه بیشتر از خانه بیرون بروید شادابی بیشتر و عمری طولانی‌تر خواهید داشت. با دوستانتان رفت و آمد کنید یا دوستان جدید پیدا کنید. دوباره با دوستان قدیمیتان ارتباط بگیرید، اگر به سرگرمی خاصی علاقمند هستید به گروه‌هایی که به این فعالیت می‌پردازند ملحق شوید.

مسافرت و طبیعت گردی

با آدم‌هایی که به آنها علاقمند هستید به مسافرت بروید. مسافرت و طبیعت گردی علاوه براین که باعث می‌شود روحیه شاداب تری داشته باشید، انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت به شما می‌دهد و به سلامت جسمی شما هم کمک می‌کند.

چگونه از زندگی پس از بازنشستگی لذت ببریم؟


ذهنتان را فعال نگه دارید

نباید اجازه دهید ذهنتان دچار رخوت شود، سعی کنید فعالیت‌ها ی جدید را امتحان کنید و مهارت‌های جدید بیاموزید یا مهارت‌های قبلی را بهبود دهید. یک ساز موسیقی بخرید، یک سرگرمی قدیمی را ادامه دهید، در کلاس آشپزی یا کامپیوتر شرکت کنید. نقاشی و باغبانی بیاموزید. هر چه بیشتر ذهنتان را با فعالیت‌های جدید تمرین بدهید احتمال این که دچار زوال عقل شوید کمتر می‌شود.

بهبود کیفیت خواب

با افزایش سن، خوابیدن در شب‌ها برایتان مشکل‌تر می‌شود. برای بهبود کیفیت خواب شبانه سعی کنید در طول روز چرت نزنید.

۲ ساعت قبل خواب مایعات ننوشید.

۸ ساعت قبل از خواب نوشیدنی های کافئین دار ننوشید.

اتاق خوابتان را تاریک کنید.

در صورتی که درد دارید از پمادهای مسکن یا داروهای مسکن استفاده کنید.

چگونه از زندگی پس از بازنشستگی لذت ببریم؟


چکاپ منظم

چکاپ منظم به شما کمک می‌کند که قبل از حاد شدن شرایط، مشکلتان را رفع کنید و از حمله‌های قلبی، فشارخون بالا و کلسترول در امان باشید. اگر زن هستید به تست سینه و رحم به صورت دوره ای نیازمندید و اگر مرد هستید باید درباره تست پروستات جدی باشد.

کمبود ویتامین دی، تغییرات هورمونی بعد از یائسگی و کم شدن هورمون استروژن باعث می‌شود کلسیمی که مصرف می‌کنید نه تنها جذب نشود بلکه بازجذب شده از استخوان‌ها خارج شود و در نتیجه دچار پوکی استخان شوید. بنابراین باید علاوه بر آزمایش‌های دوره‌ای، در آزمایش خونتان همیشه میزان ویتامین دی، کلسیم و استروژن را بسنجید تا از پوکی استخوان پیشگیری کنید.

بعد از ۶۵ سالگی باید تست تراکم استخوان بدهید تا قبل از شروع دردهای مفصلی یا شکستگی استخوان در اثر افتادن، بتوانید از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کنید.

یک همراه خوب داشته باشید

به گزارش وب گاه بیتوته، داشتن یک همراه خوب در سن بازنشستگی به خصوص مردان باعث می‌شود بیشتر مراقب سلامت خودتان باشید. با افزایش سن میل جنسی و توان جنسی کاهش زیادی پیدا می‌کند ولی نباید به این معنی باشد که صمیمیت جسمیتان را کاهش دهید، نوازش، در آغوش گرفتن و ماساژ دادن یکدیگر روش‌هایی است که می‌تواند علاوه بر از بین بردن تنش های جسمی باعث افزایش صمیمیت و بهبود تعادل جسمی و کاهش دردهای مزمن در شما شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
0
1
حرف مفت زدن آسان است !!!وقتیکه محتاج نان شبت هستی این حرفها وتوصییه ها چرندیاتی بیش نیست واصلا" کاربردی در کشور ما ندارند ومربوط به خارج از کشور است که کپی پیس شده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار