کد خبر: 1147516
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
قاضی آمریکایی در حکمی بانک مرکزی ایران را به پرداخت۱.۶۸ میلیارد دلار غرامت به اعضای خانواده کشته شدگان بمب گذاری ۱۹۸۳ لبنان محکوم کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از العربیه، یک قاضی فدرال در نیویورک آمریکا روز چهارشنبه به بانک مرکزی ایران و یک واسطه اروپایی دستور داد تا به میزان ۱.۶۸ میلیارد دلار به اعضای خانواده سربازانی که در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان کشته شدند، غرامت پرداخت کنند.

«لورتا پرسکا»، قاضی منطقه‌ای آمریکا گفته است که این حکم با توجه به لغو مصونیت حاکمیتی بانک مرکزی ایران صورت گرفته است. به گفته این قاضی، لغو مصونیت بانک مرکزی ایران پیشتر درسال ۲۰۱۹ تصویب شده بود و قضات آمریکایی می‌توانند علیه بانک مرکزی ایران حکم صادر کنند.

استناد حکم غرامت ادعایی آمریکا علیه ایران به حادثه بمب گذاری مقر نظامیان این کشور در لبنان بر می‌گردد. ساعت شش و بیست دقیقه صبح ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ م یک کامیون مرسدس‌بزرگ به فرودگاه بیروت نزدیک شد، به راحتی از مقابل پستهای نگهبانی‌اسرائیلی در همان نزدیکی گذشت، از یک محل بازرسی ارتش لبنان رد شد، وبه طرف پارکینگ پیچید. یک تفنگدار دریایی با علامت سوت، سرعت گرفتن‌کامیون را اطلاع داد، اما قبل از اینکه بتواند کار دیگری بکند، کامیون غرش‌کنان به طرف مدخل ساختمان چهار طبقه‌ای که محل سکونت گردان هجده‌تفنگداران آمریکایی و از بتُن مسلح مقاوم در برابر حملات هوایی ساخته شده‌بود، حرکت کرد. دروازه آهنی را ویران ساخت، یک پست نگهبانی را که ازکیسه‌های شن فراهم آمده بود در هم کوبید، از یک مانع دیگر گذشت، سینه‌اش‌را به دیواری از گونیهای شن که در برابر سرسرا قرار داشت کوبید، و آنگاه باچنان نیروی مهیبی منفجر شد که ساختمان مستحکم را به ویرانه‌ای مبدل‌ساخت. چند دقیقه بعد از آن، کامیون دیگری به قرارگاه چتربازان فرانسوی که درحدود دو مایلی قرارگاه آمریکایی‌ها قرار داشت، برخورد کرد و انفجار آن به‌حدی بود که کل ساختمان را ویران کرده و ۵۸ فرانسوی را کشت.

از زمان وقوع این حاثه، مقامات غربی و آمریکایی در ادعا‌هایی غیرمستند ایران را به حمایت از عاملان عملیات ضدآمریکایی در بیروت متهم می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار