کد خبر: 1145511
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
با امضای دستور برگزاری انتخابات ترکیه توسط رئیس‌جمهور این کشور، رقابت‌های انتخاباتی وارد جدی‌تر و تحرکات «رجب طیب اردوغان» و مخالفان او پررنگ‌تر شده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از  فارس،  روز جمعه، دهم مارس «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به طور رسمی تاریخ برگزاری انتخابات را ۱۴ ماه می و مصادف با ۲۴ اردیبهشت اعلام کرد. در واقع اردوغان هم‌زمان با امضای دستور مربوط به انتخابات، از آغاز فرایندهای انتخاباتی در این کشور خبر داد. چرا که طبق قانون اساسی ترکیه، پس از انتشار دستور برگزاری انتخابات در روزنامه رسمی و ظرف ۴۸ ساعت پس از اعلام این تصمیم، تقویم انتخاباتی آغاز شده و فعالیت نامزدها و ائتلاف‌ها شروع می‌شود.

پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» در گزارشی به چینش احزاب سیاسی موافق اردوغان، رئیس‌‌جمهور این کشور، گسترش ائتلاف «جمهور» با ورود احزاب جدید، چالش در میان مخالفان و‌ زمان‌بندی اجرای انتخابات اشاره کرده است؛ در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم:

ائتلاف جمهور بزرگ‌تر می‌شود

اردوغان در شرایطی دستور برگزاری انتخابات را امضا کرده که اخبار داخلی از توافق قریب الوقوع حزب عدالت و توسعه او با حزب رفاه جدید به رهبری «فاتح اربکان»، پسر نجم الدین اربکان، نخست وزیر فقید ترکیه حکایت دارد؛ این گام اول و مهم را کارشناسان به عنوان دالی بر گسترش ائتلاف جمهور ائتلاف حاکم در ترکیه به رهبری اردوغان و متحدانش معرفی کرده‌اند. 

منابع خبری ترکیه همچنین اعلام کردند که احزابی همچون «رفاه جدید» به رهبری فاتح اربکان، حزب کُرد «دعوت آزاد»، حزب «چپ دموکراتیک» به رهبری «بولنت اجویت» و حزب «میهن مادری» که توسط «تورگوت اوزال» تأسیس شده است به ائتلاف جمهور خواهند پیوست.

علاوه بر این احزاب، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه با متحد خود «دولت باغچلی»، رهبر جنبش ملی‌گرا دیدار و گفت‌وگوهایی غیرعلنی داشت؛ مباحثاتی که یک ساعت و ۱۵ دقیقه به طول انجامید. رئیس جمهور ترکیه روز بعدش یعنی پنجشنبه در دیداری که یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول کشید، میزبان «مصطفی دستیجی» رهبر حزب اتحاد بزرگ در مقر حزب عدالت و توسعه بود.

دستیجی پس از این دیدار و در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد که حزب او بقا و استقلال دولت و آینده ملت ترکیه را در اولویت قرار می‌دهد؛ او در ادامه تاکید کرد که حزب او بخشی از «ائتلاف جمهور» در صحنه انتخابات حاضر خواهد شد.

رهبر حزب اتحاد بزرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر گسترش ائتلاف جمهور با ورود حزب او و احزاب دیگر گفت: «احزاب سیاسی که پایبندی خود را به اصول ائتلاف جمهور اثبات کنند و این حساسیت را نشان دهند»، می‌توانند در فهرست ائتلاف قرار گیرند.

«محمود اوفور»، نویسنده ترکیه‌ای در گزارش خود از انتخابات، فاش کرد که احزاب جدید قصد دارند به ائتلاف جمهور متشکل از احزاب عدالت و توسعه و جنبش ملی ملحق شوند.

نویسنده در گزارش خود اشاره کرد که دو حزب تاریخی و سنتی در کشور در حال آماده شدن برای پیوستن به ائتلاف جمهور هستند؛ یعنی «چپ دموکراتیک» که توسط نخست وزیر فقید بولنت اجویت تأسیس گردید و حزب «میهن مادری» که به دست تورگوت اوزال رئیس جمهور فقید ترکیه پایه‌گذاری شده است.

حزب میهن مادری، یک حزب سیاسی ملی‌گرای راست میانه است که توسط اوزال در سال ۱۹۸۳ تأسیس شد؛ در حالی که حزب چپ دموکراتیک یک حزب ملی گرای چپ سکولار است و آن هم در سال ۱۹۸۵ فعالیت خود در سپهر سیاسی ترکیه را آغاز کرد.

«هاندا فرات»، دیگر نویسنده ترکیه‌ای طی گزارشی انتخاباتی که در روزنامه «حریت» منتشر شد، خبر داد که حزب کردی «دعوت آزاد» که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده، بخشی از احزاب متعلق به ائتلاف جمهور خواهد بود.

این در حالی است که حزب کردی اعلام کرده بود در هفته جاری برای پیوستن به ائتلاف جمهور تصمیم خواهد گرفت؛ در عین حال سیاستمداران این حزب اعلام کرده‌اند که نامزدی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد.

فرات، روزنامه‌نگار ترکیه‌ای با بیان اینکه حزب جنبش ملی هیچ اعتراضی به پیوستن حزب کردی دعوت آزاد به ائتلاف جمهور ابراز نکرده، خاطرنشان کرد که تنها هدف حزب ملی گرای راست به رهبری باغچلی، پیروزی در انتخابات است.

این تحلیلگر سیاسی فاش کرد که مذاکرات با حزب جدید رفاه به رهبری فاتح اربکان برای عضویت این حزب در «ائتلاف جمهور» تاکنون ادامه دارد و انتظار می‌رود به زودی توافق حاصل شود.

فاتح اربکان چند روز پیش اعلام کرده بود که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؛ اما او هم‌زمان به خواسته‌های اعضای حزب خود برای پیوستن به ائتلاف جمهور اشاره داشته است. اربکان در بخش دیگری از سخنان خود احتمال پیوستنش به ائتلاف معارض اردوغان در ترکیه را رد کرد.

نویسنده ترکیه‌ای در ادامه با اشاره به اینکه بحث‌ها درباره ورود حزب «عدالت و توسعه» و حزب «نهضت ملی» به لیست‌های مشترک در انتخابات پارلمان هنوز آغاز نشده است، خاطرنشان کرد: باغچلی امکان اجرای این سیاست را تنها در برخی استان‌ها می‌بیند و نه در اکثریت آن‌ها.

دو معاون رئس‌جمهور جدید با اختیارات مهم

«هاکان فیدان» و «مهمت شیمشک» ممکن است معاونان رئیس جمهور اردوغان در دولت بعدی باشند. گزارش‌ها از رسانه‌های ترکیه حاکی از آن است که ممکن است در مرحله بعدی غافلگیری‌هایی وجود داشته باشد و چهره‌های جدیدی در لیست‌های حزب عدالت و توسعه ظاهر شوند؛ به همین خاطر ارزیابی‌ها در مورد افزایش تعداد معاونان رئیس جمهور در مرحله بعد در حال انجام است.

فرات در بخش دیگری از گزارش خود فاش می‌کند که چارت جدید نشان می‌دهد که یکی از معاونان رئیس جمهور ممکن است به دلیل موقعیت استراتژیک ترکیه مسئول امنیت کشور باشد، در حالی که معاون دیگر ممکن است مدیریت بخش اقتصاد را در دست گیرد و این معاونان هر دو موقعیتی راهبردی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در میان اسامی مطرح شده برای معاون رئیس‌جمهور در امور امنیتی، هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه و «ابراهیم کالین» حضور دارند، گفت: درباره معاون اقتصادی، اطلاعات به دست آمده از تعیین تکلیف محمد شیمشک که پیش از این سِمَت معاون نخست وزیر و وزیر را بر عهده داشت، حکایت دارد. شیمشک در سال ۲۰۱۳ به لیست ۵۰۰ فرد تأثیرگذار جهان راه یافته بود؛ لیستی که مجله فارن پالیسی به طور سالانه منتشر می‌کند.

این گزارش‌ها از ترکیه خاطرنشان می‌کنند که رئیس جمهور اردوغان هنوز نتایج نهایی خود را در این مورد نگفته است، اما ارزیابی‌هایی که در حال انجام است نشان می‌دهد گام‌ها در این خصوص مثبت خواهد بود.

وزرا در صدر لیست‌های پارلمانی حزب عدالت و توسعه

«عبدالقادر سیلوی»، نویسنده ترکیه‌ای در گزارشی برای روزنامه «حریت» اعلام کرد که تمایلات سیاسی حزب حاکم به این سمت رفته که وزرا به جایگاه‌های نمایندگی در پارلمان ترکیه بازگردند؛ بنابراین این افراد در استان‌هایی که پیروزی به آن‌ها تعلق دارد در صدر فهرست‌های انتخاباتی قرار خواهند گرفت.

در انتخابات گذشته «مولود چاووش اوغلو»، «سلیمان سویلو»، «عبدالحمید گل» و «برات آلبایراک» نماینده پارلمان بودند، اما پس از انتصاب به جایگاه وزارت از سمت خود در مجلس استعفا کردند.

سیلوی در بخش پایانی گزارش خود خاطرنشان می‌کند: صحبت از تغییر ۷۰ درصدی نمایندگان حزب عدالت و توسعه وجود دارد اما این آمار قانع‌کننده نیست و واقعی به نظر نمی‌رسد؛ بنابراین انتظار می‌رود که اسامی نمایندگان فعلی ۴۵ درصد تغییر کند.

اردوگاه مخالفان: چالش، اختلاف، خروج

در حالی اخبار و گزارش‌ها از گسترش ائتلاف اردوغان حکایت دارد، اخبار خوبی از احزاب معارض او شنیده نمی‌شود. اختلافات آشکارا میان ائتلاف معارضان، پس از ماه‌ها رایزنی بین‌شان نمایان شد؛ اختلافاتی که تحلیلگران آن را ضربه‌ای به امید مخالفان برای سرنگونی اردوغان می‌دانستند.

«مرال آکشنر» رهبر حزب خوب، یک حزب ناسیونالیست که دومین حزب بزرگ در ائتلاف اپوزیسیون و متعلق به راست‌گرایان است و روز جمعه اعلام کرد که از ائتلاف معارضان خارج می‌شود. او هفته گذشته در جلسه‌ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری از ائتلاف معارضان  شرکت کرده بود؛ در آن جلسه پنج حزب دیگر در ائتلاف پیشنهاد کرده بودند که «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند.

آکشنر اعضای ائتلاف را به اعمال فشار بر حزب خود و سرپیچی از خواست مردم متهم کرده و افزود که او «منصور یاوش»، شهردار آنکارا، یا «اکرم امام اوغلو»، شهردار استانبول از حزب جمهوری‌خواه خلق را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد داده است. حزب جمهوری‌خواه خلق بزرگترین پایگاه رای را در ائتلاف معارضان دارد و پس از آن حزب خوب در رده دوم قرار دارد. قلیچداراوغلو گفت که در ائتلاف جایی برای بازی‌های سیاسی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که احزاب بیشتری ممکن است به این ائتلاف بپیوندند.

تقویم انتخاباتی احتمالی

کمیته عالی برگزاری انتخابات، تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه را برای این رویداد سیاسی انتخاب کرده است؛ دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز در صورت عدم کسب درصد (۵۰ + ۱) در ۲۸ اردیبهشت و چهار روز پس از دور اول برگزار خواهد شد.

در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۷ مارس، افراد دولتی که مایل به عضویت در مجلس هستند استعفای خود را ارائه خواهند داد؛ تاریخ درخواست نامزدی برای هر حزب متفاوت است.

احزاب سیاسی بین ۱۹ تا ۲۳ مارس می‌توانند نامزدهای ریاست جمهوری خود را معرفی کنند و کسانی که موفق به جمع آوری هزار امضا شوند، روزهای ۱۹ تا ۲۰ مارس درخواست خواهند داد. لیست‌های موقت نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای ۲۷، ۲۸ یا ۲۹ مارس در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد.

احزاب سیاسی لیست نامزدهای خود را برای نمایندگی مجلس در روزهای ۸، ۹ یا ۱۰ آوریل به کمیته عالی انتخابات ارائه خواهند کرد و لیست نامزدهای مجلس از این کمیته در تاریخ ۱۰ آوریل منتشر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار