کد خبر: 1136807
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
قاضی‌زاده هاشمی گفت: انقلاب اسلامی باعث ایجاد یک نظام فکری، فرهنگی و مکتبی جدید شد و نظام سیاسی و سایر نظام‌های آن به‌موجب آن شکل گرفت.

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آیین بزرگداشت شهدای انقلاب اسلامی با عنوان «طلایه‌داران نور» که امروز (سه‌شنبه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: ملتی که حافظه تاریخی ندارد، محکوم به تکرار تجربیات است. ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی، از تجربیات نهضت‌های چند هزار ساله خود به‌خصوص ۲۰۰ سال اخیر استفاده کرده است.

وی افزود: قیام امام (ره) علیه حکومت مستبدین و سلطه‌گران خارجی، اولین قیام ملت ایران در طول ۲۰۰ سال اخیر نبوده است؛ بلکه پیش از آن هم ملت ایران به رهبری مراجع عالی‌قدر، قیام‌هایی را در زمان قاجاریه، به‌خصوص حضور و نفوذ انگلیس علیه دولتمردان در جریان مشروطه و پس از آن در جریان نهضت ملی نفت انجام دادند، اما هر بار به دلیل فاصله‌ای که میان جریان روشنفکری وقت و مرجعیت دینی و الهی ایجاد شد، نهضت مردم به انحراف رفت و تسلطی بدتر از قبل توسط طاغوت زمان و سلطه‌گران خارجی ایجاد شد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: شاید برجستگی نهضت امام در این بود که مردم طی ۱۵ سال مبارزه، دست از دامان امام خود برنداشتند و خانواده شهدا که تبلور آن هستند، به هیچ قیمتی حاضر نشدند امام خود را تنها بگذارند. آن‌ها برای حمایت از انقلاب امام، حوادثی از جمله تحمل زندان، تبعید، شکنجه، شهادت، گم شدن جنازه‌ها و بی‌نام و نشان ماندن تاریخی آن‌ها (که معلوم نیست چه سرنوشتی پیدا کردند و ما تنها اخباری چند از آن‌ها داریم) را تحمل کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص تلاش دست‌پروردگان غرب برای حرکت ارتجاعی انقلاب اسلامی، گفت: غرب‌زدگانی که دست‌پرورده آمریکا و انگلیس بودند، در همان نهضت ۱۵ ساله نیز تلاش خود را برای حرکت ارتجاعی کردند. همچنین بعد از پیروزی انقلاب، نیز تلاش خود را کردند که این حرکت ارتجاعی اتفاق بیفتد، اما روشن‌بینی و بصیرت بومی که در زنان، مردان و حتی دانش‌آموزان و دانشجویان ایجاد شده بود، باعث شد ارتجاعی که دشمنان دنبال آن هستند، به نتیجه نرسد.

وی افزود: شاید برخی بگویند یک انقلاب به‌موجب یک هیجان اجتماعی ایجاد می‌شود و زمانی که موج هیجان فروکش کند، مردم کم‌کم تمایل به زندگی عادی خود پیدا کنند، اما مردم ما در این ۴۰ و چند سال ثابت کردند که نگاهشان به این نظام و نظام‌سازی که اتفاق افتاده است، برخلاف دولت‌سازی‌هایی که قبل از آن اتفاق افتاد، ثابت و باقی است و مربوط به یک نسل و یک دوره هم نیست.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد نظام‌سازی انقلاب امام اظهار داشت: ما در نهضت‌های قبلی شاید دولت‌سازی داشتیم، اما نظام‌سازی نداشتیم. انقلاب امام باعث ایجاد یک نظام فکری، فرهنگی و مکتبی جدید شد و نظام سیاسی و سایر نظام‌های آن به‌موجب آن انقلاب شکل گرفت.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: نسل‌های متعددی در این نهضت ۱۵ سال در میدان بودند تا این نهضت به پیروزی رسید؛ همچنین در ادامه نهضت هم، نسل‌های متعددی هرکدام، یکی پس از دیگری در دفاع از این مکتب و نظام نقش‌آفرینی کردند. در حمایت از اردوگاه فکری انقلاب که حرم اهل بیت (ع) است، جوانانی که در زمان جنگ هم متولد نشده بودند، برای این مسیر جانفشانی کردند که این نشان‌دهنده موفقیت نهضت انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

وی در مورد حضور صدا و سیما در میدان روایتگری بیان کرد: موضوع ایثار و شهادت یک موضوع عمومی است و آن وظیفه یک دستگاه نیست و ما فقط مسئول پیگیری آن هستیم، اما صدا و سیما در برنامه‌های متعددی که تاکنون بوده است، در حوزه اقدامی که در حال شکل‌گیری بوده و روایتی صحیح از تاریخ ملت ایران است، در میدان بوده است. ما این روایت را باید به‌صورت دقیق و صحیح بیان کنیم و نگذاریم جای جلاد و شهید عوض شود. نباید بگذاریم کسی مانند «پرویز ثابتی» که رئیس کمیته مشترک بوده، امروز برای ما خاطره بنویسد و جنایات آشکار خود را طور دیگری روایت کند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: کار روایتگری، نیازمند کار فرهنگی گسترده در زمینه‌های نشر کتاب، بیان روایات، کار نمایشی و ساخت آثار نمایشی است که با کمک دوستان ما در وزارت ارشاد حرکت خوبی آغاز شده است.

وی افزود: یادواره، یک نماد است و باید پیوست داشته باشد. زمانی که ما از شهدای انقلاب نام می‌بریم، باید از جریان نهضت و مبارزاتی که اتفاق افتاده است و چرایی آن برای نسل امروز نقل کنیم که نسل انقلاب چرا آنقدر زحمت کشیدند و کوتاه نیامدند. آن‌ها چه چیزی دیدند که بر خود واجب دانستند تا ایستادگی کنند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان اظهار داشت: خیلی چیز‌ها با قدرت پول خارجی‌ها در رسانه‌ها پمپاژ می‌شوند و میلیارد‌ها دلار در سال برای تحریف تاریخ انقلاب خرج می‌شود. امیدوارم با وحدت عملی بتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم. بنیاد شهید به‌نوبه خود اعلام آمادگی می‌کند که در حد بضاعت کنار دوستان خود باشد. هم ما و هم دستگاه‌های دولتی و همچنین امکاناتی که در اختیار بچه‌های انقلابی هست، بسیج شده‌اند تا ما بتوانیم آن را به کار بگیریم.

منبع: دفاع پرس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار