کد خبر: 1136170
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
جستار و تحلیلی در باب رویداد «انقلاب دوم»
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به حاشیه و متن رویداد تسخیر لانه جاسوسی امریکا به عنوان یکی از وقایع شاخص و جهت دهنده تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته است. این پژوهش توسط احمدرضا شاه علی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن مبادرت کرده است.
 شاهد توحیدی
 
اثری که هم اینک در معرفی آن سخن می‌رود، به حاشیه و متن رویداد تسخیر لانه جاسوسی امریکا به عنوان یکی از وقایع شاخص و جهت دهنده تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته است. این پژوهش توسط احمدرضا شاه علی انجام شده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به انتشار آن مبادرت کرده است. ناشر در دیباچه خویش بر این کتاب، در باره موضوع آن نکات ذیل را مورد اشاره قرار داده است:
«در شکل‌گیری حادثه تسخیر لانه جاسوسی امریکا، عوامل متعددی مؤثر بودند. همه این عوامل، از عملکرد دولت امریکا در برابر انقلاب اسلامی ایران متأثر بود. با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ هـ.. ش که با خواست و حضور قاطع ملت ایران و به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به وقوع پیوست، دولت امریکا از مداخله در امور ایران دست برنداشت و به جای آنکه از حوادث انقلاب درس بگیرد، تمام امکانات و ارتباطات خود را به کار گرفت تا این انقلاب نوپا را شکست دهد یا در حرکت آن انحراف ایجاد کند. بر این اساس، در طول ۹ ماه- از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تا ۱۳ آبان ۱۳۵۸- حرکت‌های توطئه‌آمیزی را در سراسر کشور علیه انقلاب هدایت کرد. در این وقایع به گونه‌ای آشکار، دست امریکایی‌ها دیده می‌شد و سفارت این کشور، مرکز جاسوسی و ستاد فرماندهی برای سازماندهی حرکت‌های تفرقه‌افکنی و تجزبه‌طلبانه شده بود. در همین مدت، حرکت‌های تجزیه‌طلبانه با عناوینی، چون خلق غرب در خوزستان، خلق کرد در کردستان، خلق ترکمن در آذربایجان و... در اطراف و اکناف کشور، برای انقلاب مشکل ایجاد می‌کردند. قرائن نشان می‌داد که سرنخ همه این جریان‌ها در سفارت امریکاست. بیش از همه حضرت امام بر این مسئله واقف بودند. به همین علت در این مدت و به ویژه در ماه‌ها و هفته‌های منتهی به ۱۳ آبان ۵۸، در تمامی سخنرانی‌ها و اعلام مواضع خود، طلاب، دانشجویان و جوانان را به هشیاری در برابر امریکا و ضرورت مقابله با توطئه‌های این دولت فرا‌می‌خواندند. همین هشدار‌ها موجب شد تا دانشجویان ما یقین کنند که امام به عنوان رهبر و معمار انقلاب اسلامی، اخبار و گزارش‌های منفی به دست‌شان می‌رسد که اینگونه نسبت به اقدامات امریکا هشدار می‌دهند و همگان را به مقابله با این اقدامات دعوت می‌کنند. بنابراین پس از اشغال لانه جاسوسی، دولت امریکا نه فقط از فعالیت‌ها و حرکت‌های تخریبی خود نسبت به انقلاب اسلامی دست برنداشت، بلکه پس از افشای اسناد لانه جاسوسی، سیستم جاسوسی و ارتباطات امریکا در داخل کشور، به طور کامل مختل شد و سرپل‌هایش در ایران لو رفتند! مهم‌تر از همه اینکه سفارت، به عنوان یک جاسوس خانه رسمی و مطمئن از دست رفت! این امر باعث شد تا امریکا آخرین حرکت خود یعنی کودتای نظامی را علیه ایران طراحی کند. هدف امریکا این بود که هم بتواند نظام مقدس اسلامی را سرنگون نماید و هم جاسوسان خود را از اسارت آزاد کند. در این میان، اشاره به یکی از پیامد‌های مهم واقعه تسخیر لانه جاسوسی، ضروری به نظر می‌رسد. این واقعه، زمینه‌سازی برای حضور نیرو‌های متعهد و انقلابی پیرو خط امام، در عرصه‌های مدیریتی کشور است. 
واقعه تاریخ‌ساز و بی‌نظیر تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران، حماسه‌ای جاویدان و تأثیرگذار در سیر تکوین و بلوغ انقلاب اسلامی بود. اگر این کار انجام داده نمی‌شد، سیر حوادث چند دهه اخیر به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و باعث می‌شود جمهوری اسلامی در نقطه‌ای قرار بگیرد که با کمال مطلوب بنیانگذار خویش یعنی حضرت امام خمینی (ره)، فاصله زیادی داشته باشد و حتی بدان شباهتی نرساند....»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار